Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

ok,det kan bli en fin gulrot når BWE starter opp i Maromba i Brazil,da blir det hvertfall litt diversifisering,-men så er nå Brasil i risikosonen også da… :man_shrugging:

Ja, driver å reger på forward p/e og gjeld på en del selskaper nå for å prøve å finne ut hva som skal kjøpes

BW Energy er da gjeldsfri idag,og er meget sterkt kapitalisert,-kjøpte nettopp en rigg til 14 millioner dollar :wink:

1 Like

https://varenergi.no/wp-content/uploads/2021/06/Vår-Energi-1466-årsrapport-2020-sg.pdf

1 Like

Dette er interessant

BWE har vel også store kostnader på vei gjennom (for?) høy eierandel i utviklingsprosjekt…?

Tror investering i oljeselskaper blir en trygg havn de neste årene.

3 Likes

Dette tror jeg de kommer til å ha 100% kontroll på,og fleksibiliteten er i BWE sin favør :wink:

Maromba vil koste ganske mange milliarder, husk det! Ruche er vel fort godt over milliarden det også?

Bwe trenger hver dollar de kan få tak i.

1 Like

Det er vel derfor de styrer på i Afrika først for å opprette god cashflow til den tid kommer min gode mann :wink:

Og det understreker jo poenget hans… “BWE trenger hver dollar de kan få tak i”

vel,nå er vi i 85+ dollatr fatet,godt over 50 dollar fra tidligere estimat :man_shrugging: så hvorfor er vi på denne skepsisen nå da?

jeg tror på at BWE vil få dette til,-eventuellt så kan de finne samarbeidspartnere ved å selge ned eierandeler slik at de ytterligere står sterkere med kapital.

Afrika har hatt sin andel med politisk uro,men det blir feil å male fanden på veggen hver gang kontigentet står forran en investering,-se bare til Scatec med sin satsing av solparker,de står der enda?

1 Like

Ingen skepsis, bare ser på regnskapet og fremtidig capex og lurer på hvorfor lånefasiliteten selskapet har guidet i over ett år aldri kom på plass.

Bwe er min nest største post i aksjemarkedet.

1 Like

ok,bwe er min 2" minste :relaxed:

både personligt og som investor så vil jeg ha en mer solid og sikker portefølge ved å vegre meg mot å investere i oljesektoren da denne råvaren har en veldig uforutsigbar og volatil retning,men med dagens situasjon tok jeg en liten post i et segment som nå kan se ut til å vare,med mindre Saudi Arabia starter noe nye prosjekter i produksjonen for å skaffe ytterligere andeler i oljemarkedet,-men vi håper de er fornøyd nå for en periode :sweat_smile:

Kan vi prøve å holde denne tråden til olje?

Aksjer kan vi vel ta på andre tråder.

5 Likes

Saudi Aramco-sjef advarer mot minkende oljereserver
Toppsjef Amin Nasser i oljegiganten Saudi Aramco advarer mot at verdens oljereserve-kapasitet faller raskt samtidig som selskaper investerer mer i produksjonskapasitet.

Han advarer også mot at forsyningsunderskuddet i oljemarkedet kan forverres det kommende året om pandemien avtar globalt og flytrafikken øker.

– Hvis luftfarten tar seg opp neste år, vil den ledige kapasiteten være oppbrukt, sier Nasser.

Saudi Aramco er et statlig eid oljeselskap fra Saudi-Arabia, og er verdens største oljeselskap målt i oljeproduksjon.

– Det er nå i ferd med å komme til en situasjon der det er begrenset tilbud der alt av reservelager avtar raskt, sier Nasser.

Dette står i sterk kontrast med uttalelsen til den Saudi-arabiske energiministeren som forrige uke advarte om overskuddstilbud av olje i 2022.

Oljeprisen står nå i overkant av 85 dollar fatet.

1 Like

paradoksal reaksjon på denne meldingen jfr. oljeprisutvikling.

Røyk bak speilet taktikk i påvente av OPEC møte?

Aramco meldingen kom 1138

DN Investor

Er litt usikker på med hvilken kraft markedet påvirkes av at strategiske aktører (som Aramco) kunngjør slike budskap. Rent intuitivt burde det være en driver for oppgang, eller ikke om dette ikke er priset inn allerede? Noe latancy må vel uansett påregnes.

Denne meldning mener jeg å ha lest igår av en utenlandsk avis,bare sånn overskriftsmessigt.

men det er hvertfall enda oppsidepotensial da inflasjonen berører så og si allt idag gitt denne logistikk situasjonen vi har i verdenshandelen idag,-men at oljeprisen går litt ned idag kan jo også være gevinstssikring.

1 Like