Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Et det ikke mer +4 - 7 = - 3?

Dvs at det er fortsatt manko uten nedtapping?

Crude var + 6

SÄ fÄr vi se om de ikke prÞver gi vekk norske gass reserver

3 Likes

Det kan godt vĂŠre jeg ender opp med Ă„ bĂ„de vĂŠre godtroende og naiv, men tĂ„kefyrsten gis en sjanse. Jeg tror hans initiativet med norske produsenter er et spill for galleriet. Vise evne til «Brussels compliance”. Tar jeg feil har Norge mistet ethvert forhandlingskort mot EU.

1 Like

Energy Conference Summary – Day 1 - YouTube

Energy Conference Summary – Day 2 - YouTube

Pareto-sjefen: Markedet bremser, men i energi er det full fart | Finansavisen

Tema for mÞtet skal vÊre Ä «diskutere Ä fÄ lengre kontrakter som kan bidra til kanskje Ä stabilisere prisene», sier StÞre til kanalen.

Jeg lurer litt pÄ hvordan dette vil pÄvirke prisene i EU. Som det er nÄ, sÄ er det jo kun den hÞyeste prisen pÄ whatever som finnes av energi pÄ markedet som bestemmer sluttprisen. SÄ selv med 90% av gassen pÄ fastpris, sÄ vil de siste 10%, som produserer den siste prosenten med energi styre prisen


Evt utbygging nÄ er jo veldig risky for Norge, for nÄ er Russland ute av markedet, men det trenger ikke vÊre casen om 6 mÄneder. Det er ikke et veldig usannsynlig scenario hvor Putin blir styrtet, Russland trekker seg ut av Ukraina og gasskranene derfra Äpnes igjen.

SÄnn sett, langsiktige gassavtaler med bl.a. Tyskland kan godt vÊre noe norske oljeselskaper er helt med pÄ. F.eks. som lÞper fra 1. januar 2023 - 2033.

2 Likes

Absolutt men det er alltid fare for at slike kontrakter blir reforhandla. Det har gass Norge brent seg pÄ fÞr

4 Likes

SÄ noen har inngÄtt fastpris, sÄ har spotprisene falt og sÄ har de reforhandlet? :stuck_out_tongue:

Fastprisavtaler er jo noe spesielle, ettersom de i utgangspunktet krever enorme garantier fra begge parter. Ser jo hvor galt det har gÄtt for endel vannkraftverk i Norge som har klart Ä gÄ skikkelig i minus i Är. :crazy_face:

1 Like
1 Like

2 Likes

MÄ si det er helt utrolig idiotisk om tÄkefyrsten StÞre & Co nÄ klarer Ä inngÄ en eller annen avtale om Ä forplikte oss til Ä utvinne all den gassen vi klarer de neste 10-15 Ärene for Ä selge dette til EU med en fair price cap, uten Ä fÄ noe som helst tilbake.

Med dÄdyr-Þyne vil han forklare at det er utrolig viktig at vi nÄ gjÞr alt vi kan for Ä hjelpe Europa i lys av den forferdelige angrepskrigen Putin og Russland fÞrer mot Ukraina.

Dette er tidenes mulighet til Ä forhandle seg ut av Acer og bli fri fra kraftbÞrsene sÄ vi igjen kan fÄ ha overskudd av kraft i Norge som gir lave strÞmpriser til alle og et fortrinn til norsk industri og jordbruk.
Man kan ogsÄ reforhandle EØS.
EU er desperate etter norsk gass sÄ Ä forplikte oss til Ä levere maks der framover vil ha en enorm verdi for de, og da er det bare rett og rimelig Ä forlange fÄ noe tilbake.

Neimen ikke rart SP nĂŠrmer seg sperregrensa og AP sklir mot 15%. HĂ„per fallet fortsetter og at vinden i fra hĂžyre som Halvdan Sivertsen synger om at skal snu, blir sterkere enn noen gang ved neste valg.

7 Likes

Ja, men du mÄ vite at politikerene er helt ubrukelig pÄ dette. Send ned Spetalen :muscle:

2 Likes

Jeg tar pÄ ingen mÄte TÄkefyrsten i forsvar, men det vi ser er et politisk spill. Norge har sÊrdeles gode forhandlingskort, men om kortene spilles feil kan kortene raskt forstÄs som «pressmiddel» - og da havner Norge raskt i samme kategori som andre med mye energi.

NĂŠringslivpolitikk har historisk hatt sterkere betydning enn utenriks og sikkerhetspolitikken. La StĂžre mĂžte nĂŠringslivet (EP) og deretter krisemaksimer:)

La det vÊre sagt langtidskontrakter er jeg ikke tilhenger av tatt historien betraktning - Norge er «lurt» av EU flere ganger. PÄ den andre siden kan Norge med nÄtidens faktorer (fossil er ut pÄ sikt) vÊre tjent med langtidskontrakter. Dette gir til en vis grad forutsigbarhet, arbeidsplasser plus pluss

3 Likes

USA: OLJELAGRENE +2,4M FAT FORRIGE UKE (VENTET +0,8M)

Oslo (Infront TDN Direkt): De amerikanske rÄoljelagrene var opp 2,4 millioner fat i forrige uke til 429,6 millioner fat.

Det viser statistikk fra Det amerikanske energidepartementets statistikkflĂžy, EIA.

PÄ forhÄnd var det ventet at lagrene skulle vÊre opp 0,8 millioner fat, ifÞlge Trading Economics.

Tallene fra API tirsdag kveld viste en oppgang i rÄoljelagrene pÄ 6,0 millioner fat forrige u

Aker BP-styreleder Øyvind Eriksen uttalte pÄ vei ut av mÞtet at selskapet mer enn gjerne inngÄr langsiktige gassavtaler, men at problemet er at det innebÊrer stor risiko for kjÞperne per i dag.

– Aker BP Ăžnsker Ă„ inngĂ„ langsiktige kontrakter. SpĂžrsmĂ„let er hvem er motpart? For pĂ„ dagens prisnivĂ„ er det en for stor risiko Ă„ ta for de fleste privataktĂžrer. SĂ„ det blir dels et spĂžrsmĂ„l om prismekanisme, og dels et spĂžrsmĂ„l om hvordan stater og selskaper kan samarbeide for Ă„ lĂžse denne veldig, veldig alvorlige situasjonen, sier han til journalistene utenfor Statsministerens kontor.

StĂžre gjentok dette poenget:

– Selskapene sier de er Ă„pne for det, men det er fortsatt uklart om de har mottagere pĂ„ den andre siden som har tryggheten til inngĂ„ det.

Kort sagt, langsiktige kontrakter krever at noen med uendelig lommebok stiller sikkerhet. Hvis det er f.eks. tyske selskaper som skal kjÞpe, sÄ mÄ nesten den tyske stat stille sikkerheten tenker jeg.

6 Likes
2 Likes





Bekjymringsverdig

1 Like

blir det Ä innfÞre den norske sÊre skatteprosenten nÄ da?

1 Like