Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Skjer med oljÄ nÄ? RT -4.5%

1 Like

Maduro? Haha

hehe,i California ber de nÄ innbyggere om Ä ikke Ä lade elbilen ilÞpet av nattetider :sweat_smile: :man_facepalming: el-nettverket tÄler ikke belastningen :laughing:

Hurra for det grĂžnne skiftet :joy:

4 Likes

“If you can` t beat them
join in and buy it all” :sweat_smile:


:point_down:t2:

?

Regner med det overskuddet kommer ned ved neste rapport. Russland har redusert kraftig pÄ gasseksporten. Dette vil ikke bli synlig fÞr ved neste kvartalsrapport :man_shrugging:

1 Like

Russian business daily Vedomosti reported Wednesday, citing sources close to the government, that the finance ministry had told government agencies they would need to cut spending by 10% in 2023. Defense spending, however, was set to rise, Vedomosti quoted one source close to the defense ministry as saying.

Det er mer i en Ăžkonomi enn olje og gass.

At the end of June, the surplus stood at 1.37 trillion rubles ($23 billion); by the end of August it had fallen to just 137 billion ($2.3 billion.)

Revenues are under pressure. Oil is traditionally a bigger component of the Russian budget than natural gas, and Brent crude prices — the European benchmark — have fallen about 25% since their peak in early June.

1 Like

Jeg burde vÊrt bedre til Ä ordlegge meg - jeg vet sanksjoner er mer enn olje. Tror de fleste her inne vet dette ogsÄ.

Dette er en olje(engergi) trÄd og Ikke en halvleder, , militÊrt materiell - trÄd, det er derfor unaturlig Ä gÄ i dybden der.

Det er et paradoks, nÄr det gjelder olje, at EUs handlinger ikke har stÞrre effekt, selvsagt pÄ oljefortjenesten. NÄ har ikke oljeembargoen blitt satt helt enda, men det er en stund siden 24. februar.

Akkurat pÄ oljefeltet mener jeg USA og EU vil mislykkes stort med Ä oppnÄ mÄlsetningen.

2 Likes

Tyskland tar kontroll over Rosnefts drift i landet

Tyskland har tatt midlertidig kontroll over to datterselskaper av det russiske statskontrollerte olje- og gasselskapet Rosneft.

Rosneft Deutschland og RN Refining & Marketing GmbH blir dermed satt under kontroll av markedsregulatoren Bundesnetzagentur, opplyser Tysklands nĂŠringsdepartement fredag.

FormÄlet er Ä ta kontroll over og sikre driften av tre raffinerier i byene Karlsruhe, Vohburg og Schwedt. Datterselskapene mÄ selv dekke kostnadene for dette.

:point_right:Tyskland innfÞrer importforbud mot russisk olje fra og med 1. januar 2023. Rosneft stÄr i dag for 12 prosent av kapasiteten ved Tysklands oljeraffinerie - vi gÄr en interessan tid i mÞte


3 Likes

blir kjedeligt Ă„ vĂŠre Dieselbil eier fremover
 :sweat:

2 Likes
2 Likes

Bra video, stort sett helt enig.

1 Like

gjerne utdyp pÄ det du er uenig i :relieved:

Synes ikke denne videoen var noe sÊrlig gitt. Det Ä ta ut en sÄ kort periode synes jeg blir hÄplÞst. Og dette markedet er jo mye mere sammensatt enn det de tar opp her.
De kunne laget en ny episode om den siste mÄneden hvor gasolin har falt mye mere enn oljeprisen

Og sammenligner man med ett Ă„r tilbake sĂ„ har oljeprisen steget mere enn gasolin da ogsÄ 

2 Likes

Åpenbart det man begynner Ă„ se konturene av nĂ„.

2 Likes

Men hva om de i fremtiden bare selger alt til Asia? Hvis bÄde russere og 35mill kinesere bestemmer seg for Ä bygge rÞrledning fra russ til Kina, sÄ tror jeg det er mindre byrÄkrati enn det vi gjÞr i vesten! Litt for spennende tider uansett

Noen med en forklaring pÄ hvorfor diesel skiller over 2kr literen her pÄ sÞrlandet idag. Diesel hÞyeste pris hele uka


En rĂžrledning er under bygging om jeg ikke husker feil, og en til er planlagt.

Etter hver som kineserne og andre fÄr fortsette Ä kjÞpe rabatert gass fra Russland sÄ tror jeg vi garantert vil fÄ se Þkt importtoll pÄ varer fra disse landene for Ä sikre hjemlig konkuranseevne.

RÞrledning er under utbygging. Der gjelder for olje vel og merke. Jeg vil tro gass kommer etter hvert ogsÄ - enkel mÄte for bÄde Kina og Russland Ä fÄ klimapoeng.

Som jeg viste til over har Ru eksportert omtrent 12 p av TY oljebehov. Italia, mfl. Importerer mye olje fra RU. Usikker pÄ hva statusen er akkuratt nÄ, men det sier seg selv, med det stramme markedet som er, at det vil bli utfordrene for EU. PÄ den andre siden er EU konsensus drevet - alle medlemmer har per se veto rett. Italia kan foreksempel stÞtte RU oljeembargo i bytte mot at EU «ser en annen vei» nÄr greske tankere offloader RU olje et eller annet sted i ITA.