Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Oljekartellen Opec lÀmnar sina prognoser för den globala efterfrÄgan pÄ olja under 2023-2024 oförÀndrade. För 2025 ses en efterfrÄgan pÄ 106,21 miljoner fat olja per dag, vilket innebÀr en ökning med 1,8 miljoner fat om dagen.

Kartellen spÄr fortsatt att efterfrÄgan vÀxer med 2,5 miljoner fat per dag under 2023 och 2,2 miljoner fat per dag nÀsta Är, enligt den senaste mÄnadsrapporten. Den globala efterfrÄgan berÀknas ligga pÄ 102,11 miljoner fat om dagen i Är och 104,36 miljoner fat om dagen nÀsta Är.

Opec-12 ökade produktionen med 73 000 fat om dagen till i snitt 26,7 miljoner fat om dagen under december.

3 Likes

EN TIME SIDEN | AV NTB

Ny melding om angrep i RĂždehavet

Den britiske organisasjonen for maritime operasjoner (UKMTO) sier de har fÄtt melding om et droneangrep i RÞdehavet.

Et fartÞy skal ha blitt truffet pÄ venstre side. Det brÞt ut brann om bord, men denne er slukket, ifÞlge meldingen som gjengis av Reuters.

Det mener jeg allerede er signalisert fra politisk hold, ut fra et intervju jeg sÄ av Aker BP-sjefen pÄ FA.no ifm oljemessa nÄ.

API Inventory Moves

Crude +483,000

Gasoline +4.86 million

Distillates +5.21 million

Cushing -1.98 million

SPR +600,000

#oott #Crudeoil

Fra politisk hold opprettholder regjeringen sin egen oljepolitikk, men i Barentshavet er dem forsiktig nÄr det gjelder uoppdagede omrÄder. Dette henger sammen med at utforsking og utvinning i denne regionen er omstridt. SV som APs foretrukne budsjett partner, men en motsatt oljepolitikk, satte en stopper for 26.konsesjonsrunde. Siden den gang har ikke Barentshavet vÊrt mye omtalt politisk.

1 Like

De siste dagene har Iran drevet endel «swaggering» gjennom angrep i Irak og Pakistan. I natt gjennomfÞrte Pakistan angrep i Iran. Dette var en ny vri og veldig uforventet fra mitt hold.

2 Likes

Er det en joker at store oljefunn i Barentshavet har potensialet til Ä forsure forholdet med Russland? Det har vÊrt fredelig til nÄ, men med et stort nok oljefelt Ä krangle om kunne Putin komme pÄ at det havet tradisjonelt har vÊrt pÄ grensen til interessesfÊren deres. Jeg sier ikke at det er fare for Äpen krig med Nato altsÄ, men Russland gjÞr mye annen ugang med land de offisielt er i fred med ogsÄ.

Jeg vet dette ikke er hovedargumentet til SV og de GrĂžnne, men kanskje det er en del av hvorfor det ikke brukes mye politisk kapital akkurat der? Uansett, bare en fasett, miljĂž og idealisme er nok viktigere i norsk politikk.

2 Likes

I utgangspunktet finnes det ikke grunnlag for juridisk disput, selv om et reservoar ikke fĂžlger nĂždvendigvis grenselinjen mellom norsk og russisk Ăžkonomisk sone. Tilsvarende Brent og Statfjord.
Russland kan derimot forstÄ Þkt virksomhet i Barentshavet som et vestlig brohode mot nordomrÄdene og forstÄ dette som en sikkerhetspolitisk trussel.

1 Like

Pakistan har gjennomfþrt flere angrep i Iran – minst syv skal vére drept - VG

1 Like

Det er ikke en juridisk disput jeg tenker pĂ„, mer at Russland bestemmer seg for Ă„ ensidige skulle “omdefinere” avtalene om grenser til havs. Et stort nok oljefelt kan vĂŠre all motivasjonen Putin trenger for Ă„ selektivt glemme internasjonale avtaler, handlingene i Ukraina demonstrerer at han gir fint F
 i hva som er “tillatt”.

Dette var en digresjon, til en digresjon. Jeg tror uansett Barentshavet i stor grad er off-limits i det politiske Norge av miljÞÄrsaker.

2 Likes
4 Likes

SĂ„ no skal alle oljerelaterte aksjer plutselig til helvete, seismikk skal halveres osv!!! Snur visst fort

VĂ„r energi er komt under hold deg unna aksjer .

Jeg tror VÅR gĂ„r pĂ„ en smell, relatert til Jotun/Balder.
Mulig forsinkelser, som blir meldt markedet rett fĂžr forventet seilas til felt.

Men dette er selvsagt ikke noe jeg vett.
Bare typisk at restaurering av gammelt dritt, alltid ender med kostnads sprekk, Ă„ at ting tar lenger tid en forventet.

Her er det vel sikkert et vÊr vindu, for hook up etc, som i vÊrste fall holder skuta pÄ Rosenberg frem til neste Är. Om de ikke kan seile etter planen i Är.

1 Like

Kan vi holde oss til olje pÄ denne trÄden?

3 Likes

EIA (wk ending 12 Jan)

Crude: -2.492M

Cushing: -2.099M

Gasoline: 3.083M

Distillates: 2.370M

1 Like

Stor dif fra API.

De tallene der hopper og spretter uke til uke da, umulig Ă„ trekke noe konklusjon fĂžr man ser en trend

NÄ menes det alle utbygginger etter 2020 da er feilaktig behandlet og mÄ stoppes. Lykke til med Ä stoppe, bokstavelig talt, oljen i det norske velferdsapparatet. FÄr se hva anken og oppfÞlgingen blir til