Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

Da er de fÞrste tallene begynt Ä komme. Australske Caltek melder i dag at de ser for seg ett fall i etterspÞrsel for jet fuel i stÞrrelsesorden 80-90% sÄ lenge fly restiksjoner er aktive
 Dette kommer fra ett selskap som i solgt total 2,7 million fat med jet fuel i 2019


2 Likes

Bnp Paribas sees brent prices averaging $41/bbl in 2020; Sees WTI prices averaging $38/bbl in 2020.

Bnp Paribas says “On average in H1, we expect global oil demand to be 4 Mb/d lower than i Q4 2019”

1 Like

Er det noen som kan forklare hvorfor oljen gÄr opp under kvelden og ned under dagene? Er dette grunna at USA fyller pÄ lager eller har det med noe annet Ä gjÞre? Synes jeg har sett denne tendensen siden fall-out for et par uker siden.

Tviler sterkt pÄ at det er noen sammenheng slik du beskriver. Er vel heller det at det er en blanding av at tradere er vÄkne , tilgang til nyheter og volum som bidrar til svingninger.

Dette kommer vi nok til Ă„ se mer av i tiden som kommer. Shell og Total har blandt annet kuttet kraftig i invisteringer


Styret i oljeselskapet Lundin Petroleum vil kutte utbyttet med 2,7 milliarder kroner.
Forslaget reduserer utbyttet fra 1,80 dollar per aksje til 1 dollar per aksje, pÄ utbyttet som skal stemmes over pÄ generalforsamlingen 31. mars.
Selskapet forklarer utbyttereduksjonen med fallet i oljeprisen og endrede makroĂžkonomiske betingelser.

Noen som har noe info pÄ hvorfor olje prisen stiger sÄpass mye de siste timene? Er nÄ pÄ 29$ og finner 0 info. Kun markedet som er blitt mer optimistisk?

Er vel pÄ 27,5$ fremdeles (Brent)

Brent Crude 29,29$

Om man ser pÄ lagerbeholdning for olje i Saudi sÄ ser man at vi er pÄ nivÄer fra 2004. SpÞrsmÄlet flere stiller seg er hvor lenge vil Saudi tappe lager for Ä kunne levere 12,3 mill f/d. De estimerer selv med ca 300K fra lager for Ä fÄ dette til. Det tilsier at om en mnd sÄ er lager ned med rundt 10 mill fat. Vi nÊrmer oss med andre ord kritiske nivÄer for lager.

Legger med litt data fra spreadsheet .

2 Likes

Hvor fÄr dere tallene fra? Er det Brent spot dere henviser til? Jeg ser jo Brent pÄ over 40$ men det er lange futures.

Klikk pÄ linken jeg la til sÄ stÄr Brent Crude prisen der :slight_smile:

Ok, jeg stoler nok mer pÄ Infornt enn en Äpen nettside
 Har ikke hvert i nÊrheten av 29 der i dag. Kontrakt for mai er 27,51 og juni ligger pÄ 29,79

NÄr det gjelder nettsider sÄ er vel denne nÊrmest, https://www.investing.com/commodities/brent-oil

Merkelig med slike forskjeller. Sikkert noe som vi ikke ser :stuck_out_tongue: Men fÄr anta at den er pÄ 27$ fortsatt

Dere ser pĂ„ forskjellige kontrakter. den som blir quotet uten videre referanse er enten “spot” som blir levering i kommende mĂ„nedsskifte. Akkurat nĂ„ er det BRENT April 2020 (BRJ2020)

Eller rullerende kontrakt 1 mÄned frem i tid (altsÄ mai kontrakten i skrivende stund) (BRK2020)
blir litt epler mot pĂŠrer de forskellige nettstedene.
image

2 Likes

masse info pÄ 4 min


1 Like

My point! NÄr det diskuteres oljepris sÄ er det spot vi henviser til om ikke annet blir spesifisert.

1 Like

Var bare at den siden ikke henviser til futures. Ser ut som det er spot det blir referert til, men selvsagt bare en tilfeldig side jeg fant, sÄ burde vel sitt nÞyere etter.

Jepp. Internett lyser deg i bann om du har pÄ altfor stor skjorte i et tight rope (slips)

Litt biased uttalse Ă„ si at saudi trenger 80$ fatet for Ă„ balansere budsjettet. (kan fantasere i at US trenger 200$ fatet for Ă„ balansere sitt budsjett)

1 Like

The cure for low price, is low price


Flere av det stĂžrste aktĂžrene inne olje og gass har begynt Ă„ kutte sine investeringer kraftig.

BCOUSD pÄ tradingview pleier Ä vise den korrekte oljeprisen.

Enda sterkt Ă„ beholde utbytte.

Lundin Petroleums vd berÀttade nyligen i en intervju att bolaget har ett positivt kassaflöde Ànda ner till ett oljepris pÄ 20 USD per fat. Nu har bolaget slÀppt en pressmeddelande om sin utdelning och dÀr framgÄr Àven att de uppnÄr ett neutralt kassaflöde de kommande sju Ären vid ett oljepris pÄ 17 USD.