Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Det er vel en kombinasjon av flere ting som gjør at tankratene har holdt seg på skyhøye nivåer:

  • Stor produksjon av olje i USA som fraktes til Sør-Øst Asia
  • En mer balansert flåte i tankmarkedet som gjør at tilgjengeligheten på transport er strammere
  • Billig olje som kan brukes til enten å bygge opp strategiske lagre når oljen går i høyere pris
  • Kjøp av olje som spekulasjon som følge av contango

Jeg er ikke noen ekspert på dette, men jeg klarer å forstå om en analyse er god eller dårlig, og synes Hannisdahl sine analyser om hva som skjer nå i 2020 og 2021 virker fornuftig.

All den tid verden ikke stopper å bruke olje, ikke stopper å produsere olje, så vil den måtte frakte olje. Når da det er færre aktører til å frakte oljen, så vil det over tid være gode rater vis-a-vis break even cost-en. Hvis noen kjøper seg inn i markedet med forventning om rater for VLCC-er på USD 100’ skal holde seg, så tror jeg en gjør en feil. Men hvis du tenker at en del VLCC-er har break-even på USD 20’-25, så får du ganske gode bidrag på rater på USD 50’ - USD 80’. Det blir penger av slikt.

Lagrene er fulle, man sliter jo med å finne kjøpere til olje nå og sånn har det vært i en uke og to. Det du tror skjer 1-3 måned fremover har alt skjedd

1 Like

Hvis du hører siste paretopodden anslår de at lagrene vil være fulle i juni med dagens produksjon. Dette vil følgelig trekke enda lengre ut i tid nå som Opeclandene kutter.

Fortsatt ingen kuttavtale.

Og kuttene virker mindre enn faktiske kutt. ( Usa er vistnok ned 2millioner fat siste 2 ukene fordi de ikke har kjøpere… )

I produksjon? Eller raffinerikapasitet?

Hva mener du med ingen avtale? De ble jo enige om 10 millioner fat og G20 landene stiller seg bak forslaget.

Mexico har ikke godtatt kuttet og Saudi har sagt at de går fra avtalen hvis ikke mexico er med på kuttet.

Rystad 7 april

Opec som er litt mer bullish

Har du hele den rapporten?

2 Likes

Danke.

den rapporten tror jeg vil bli revidert fortløpende…

ikke f*en om vi kommer til å gå tilbake på tiltakene så kjapt som vi ser i estimatene!

Skeptisk som f… :thinking:

Lurer på om det er litt for positive til flytrafikken, normal jetful consumption i oktober? Tror ikke det. Kan så klart bli mye frakt av medisiner og utstyr.

2 Likes

Hm. Det fikk jeg ikke med meg. Trodde Trump hadde sagt han skulle ta noe av slacket fra Mexico og at det ordna seg?

2 Likes

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-04-11/the-secret-weapon-that-gives-mexico-power-in-the-oil-price-war?utm_content=business&utm_medium=social&cmpid=socialflow-twitter-business&utm_source=twitter&utm_campaign=socialflow-organic

image

1 Like

LooooL