Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 2

Transporttid og transportkostnader, pluss at Aramco har oljen klar-ish til skipning pĂ„ skip de kontrollerer og ligger Ă„ venter pĂ„ Ă„ laste, gjĂžr at det lĂžnner seg. De sikret mange ekstra vlcc’er dagen fĂžr det smalt. HĂžrt at det var over 30, og maks laster de nĂ„ 3-4 i dĂžgnet via rĂžrledningen til Yanbu.

Vanskelig Ä manÞvrere i dette markedet, det er i alle fall sikkert, med f.eks. suezmax som tjener mer enn vlcc grunnet fucked up handelsruter. Siste oppdatering jeg sÄ var snitt pÄ 300.000 tc/dag for suezmax. Spinnvilt!

image

2 Likes

Spot oljepris pÄ 144 USD, kan bli dyrt dette om det smeller i natt.

5 Likes
1 Like

Israel klarer nok ikke Ä holde seg vekke, sÄ selv om trump gir tommel opp sÄ fÄr vi nÄ se.

3 Likes

Uansett hva det blir til,sÄ ser jeg ikke for meg at det kommer til Ä seile skip forbi. SÄ utsetting, gjÞr bare dette til et enda stÞrre problem mhp Mat,Olje og gjÞdsel samt Helium.

Olja? Hva skjer? Frontrunner avtale?

Oslo BĂžrs ned 7 - 8 % i dag med Equinor i spissen?

De samme mekanismene vi sÄ tidlig i Ukraina-krigen spilte seg ut nÄ ogsÄ. Man tror verden plutselig blir tomme for rÄvarer og enkelte matvarer. De fleste kriser finner sin lÞsning, sÄ ogsÄ denne.

Det er i alle nok :taco::taco: i verden, det trenger man ikke Ä lure pÄ :us::laughing:

Alltid nok taco for Donald ja :joy: tipper det holder med rundt 1.5-2% ned. Fortsatt hÞy oljepris og mange selskaper utenom rÄvarer/forsvar vil nok gÄ bra i dag

HÄper det :laughing:
Nordnet spÄr -2% ved Äpning.

Vi var vel kommet dit at det mÄtte ned uansett.

• Olja opp ville knekt verdensĂžkonomien, og OSE
  • Olja ned slipper ut luft av OSE

Oljen er ned 13,5 % siden i gÄr, det betyr i fÞlge Gaute Eie 13,5 % ned pÄ Equinor. Ser nok 350 ish i dag.

1 Like

Hvor kan vi “folka i gaten” se brent-date(spot) prisene?

https://tradingeconomics.com/commodity/brent-crude-oil

1 Like

Bruker investing.com.

Er en grei app som har alt.

3 Likes

Tror man mÄ ha abonnement gjennom en eller annen proff dataleverandÞr for Ä fÄ tilgang S&P Global sine data pÄ det som er det korte SPOT markedet for levering noen fÄ dager frem.
SÄ vidt jeg kan se var det ingen av de to ovennevnte stedene som ga info om annet enn forwardkontrakter for levering av olje i juni (som er den mÄneden som regnes som standard nÄ). Ser man pÄ tidsserien fra disse to har de en topp langt under det som ble handlet pÄ topp i gÄr.

3 Likes

Anbefalt lesing som tar for seg hvordan vÄpenhvilen vil pÄvirke oljeprisen fremover. I all hovedsak tar den for seg underskudd pÄ olje og logistiske utfordringer.

Hvor mange vil vÊre villig til Ä gÄ inn i stredet igjen om de fÞrst har kommet seg ut? Irak har sÄ vidt jeg vet ikke egne skip for transport av rÄolje. De selger oljen FOB (free on board), og kjÞper er ansvarlig for alle kostnader etter at oljen er lastet. De mÄ altsÄ chartre et skip, sende det inn i stredet, og betale for hele gildet frem til skipet er losset. Se da for seg at stredet blir stengt igjen. Frister det?

Og for at produksjonen av olje skal kunne startes opp igjen sÄ er man avhengig av Ä fÄ tatt ned de fulle lagrene. SÄ jeg er enig med de som tror oljen kommer til Ä vÊre dyr, kanskje rundt 100 i snitt for resten av 2026. Og det forutsetter at ting ikke surner igjen.

Pakistan sa vÄpenhvilen ogsÄ gjaldt Lebanon, det benekter Israel. Iran sier det skal styre trafikken ut av stredet, og at det vil inkludere toll tror jeg er rimelig sikkert. Ekstra kostnad som mÄ pÄ toppen av oljeprisen.

2 Likes

Ingen fÞr vÄpenhvilen er blitt til en avtale.

3 Likes

Tror denne ticker viser dated brent, i det minste pÄ tradingview: AUB1!

image

AFY1! Denne viser spread mellom dated og futures

Og da blir det kanskje kollaps for VLCC-ratene etter hvert som de kommer ut og fĂ„ vil gĂ„ inn. Men det kan jo fort ende med at iranske, kinesiske, indiske og andre “vennlige” land pluss skyggeflĂ„ten kupper markedet pĂ„ kort sikt, og noen grekere vil alltid vĂŠre villig til Ă„ gĂ„ inn.

En annen faktor i oljemarkedet pÄ mellomlang sikt er vel at veldig mange land som er store importÞrer kommer til Ä Þnske Ä ha stappfulle lagre og eventuelt ogsÄ Þke kapasiteten sin. Virker sÄnn sett fristende Ä ha et rent bet pÄ at oljeprisen vil holde seg hÞy.

3 Likes