Anbefalt lesing som tar for seg hvordan vÄpenhvilen vil pÄvirke oljeprisen fremover. I all hovedsak tar den for seg underskudd pÄ olje og logistiske utfordringer.
Hvor mange vil vÊre villig til Ä gÄ inn i stredet igjen om de fÞrst har kommet seg ut? Irak har sÄ vidt jeg vet ikke egne skip for transport av rÄolje. De selger oljen FOB (free on board), og kjÞper er ansvarlig for alle kostnader etter at oljen er lastet. De mÄ altsÄ chartre et skip, sende det inn i stredet, og betale for hele gildet frem til skipet er losset. Se da for seg at stredet blir stengt igjen. Frister det?
Og for at produksjonen av olje skal kunne startes opp igjen sÄ er man avhengig av Ä fÄ tatt ned de fulle lagrene. SÄ jeg er enig med de som tror oljen kommer til Ä vÊre dyr, kanskje rundt 100 i snitt for resten av 2026. Og det forutsetter at ting ikke surner igjen.
Pakistan sa vÄpenhvilen ogsÄ gjaldt Lebanon, det benekter Israel. Iran sier det skal styre trafikken ut av stredet, og at det vil inkludere toll tror jeg er rimelig sikkert. Ekstra kostnad som mÄ pÄ toppen av oljeprisen.