Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 2

Har holdt meg unna slike rene oljepris bet hittil, men går den under 90 så må det vel være et kanontilbud.

Der er ukesvis airgap på levering nå uansett om stredet åpnes 100% idag, så prisene vil nok holde seg høy lenge.
Men som man ser så er jo det bombing i hele dag hittil, så den fredsavtalen er jo ikke akkurat skrevet i stein…

Problemet med å gamble på det er at man har sett hittil at Trump går over lik for å holde papiroljen nede, så det kan jo fort backfire å ta et bet.

2 Likes

Denne nyheten er fra i går

Antar at eneste forskjellen fra i går er at WTI oljen er ned mer enn 20 dollar.

Tja, ble vel ganske spot on det.

image

3 Likes

image

4 Likes

Eneste riktige tror jeg er og satse på rigg selskaper. Tipper flere og flere land ønsker og øke produksjon nå som en ikke vet fra dag til dag om om Hormuz er stengt eller ikke.

Solgte faktisk alle mine aksjer igår, men kjøpte tilbake Borr Drilling på formiddagen. Noen tanker rundt dette med rigger og rater fremover, er vel også spådd en såkalt supersyklus.

2 Likes

Før det skal bores må det letes etter nye forekomster - supersyklusen treffer seismikk først :slightly_smiling_face:

2 Likes

Ja, men mye er vel allerede seismikket og da er det bare og starte boret :blush:

1 Like

Her var en fin grafisk femstilling på dislocation mellom dated og futures

3 Likes

Oslo (Infront TDN Direkt): DNB Carnegie ser et oppsidepotensial i olje- og gassprodusenter på inntil om lag 35 prosent fra dagens kurser dersom forhandlingene bryter sammen og fører til langvarige forstyrrelser i flyten gjennom Hormuzstredet.

Meglerhusets oppsidescenario legger til grunn at forhandlingene bryter sammen, utløser ny opptrapping, en langvarig stenging av Hormuzstredet og mulige skader på olje- og gassinfrastruktur. Her legger meglerhuset til grunn oljepris på 125 dollar fatet i andre til fjerde kvartal 2026, fallende til 100 dollar i 2027 og 80 dollar på lang sikt.

For Equinor anslår DNB Carnegie en fair-value på 360–425 kroner i et scenario med ny eskalering, tilsvarende 0–17 prosent oppside. For Aker BP anslås en fair-value på 415 kroner, tilsvarende 30 prosent oppside, mens for Vår Energi ser meglerhuset en fair-value på 50–55 kroner, tilsvarende 15–25 prosent oppside.

5 Likes

da forventer vi at de bordet ubåtene og fikk destruert kartleggingen?

4 Likes

3 Likes

fant endelig en graf for det fysiske markedet…mener jeg :sweat_smile:

2 Likes

Greit å ta med seg at Mye av oljen i Nordsjøen selges med premium til brent. Altså man får bedre betalt :wink:

1 Like

image

1 Like

Nordsjøolje = Brent. Handles normalt til et premium til WTI.

1 Like

å stoppe midtveis i brøken… :man_facepalming: 80 av…?

2 Likes

Altså, hvis man ser på oljeanlegg i Russland, så ser man at typisk etter 2 uker - 3 måneder, så er anleggene typiske oppe igjen. Noen anlegg vil jo være mer skadet, men mye kapasitet kan typisk fås på plass uten altfor mye kødd.

Når det er sagt, skadene kan fort øke hvis krigen blir “hot” igjen, jeg vil tro Iran fortsatt har igjen en god del missiler. Dronene vil gjøre mindre og mindre skade*, så det ville ikke overrasket meg hvis vi så en større skare derfra heller før enn siden.

*Fordi det finnes tech å kjøpe som løser problemet, men det koster penger, for eneste produsent med kapasitet er Ukraina. De er dog veldig nødne når det kommer til penger, så de har stilt med både folk og utstyr for flere land i gulfen og har skutt ned masse droner allerede.

1 Like

en pose med twist til den personen som finner ut hvor disse feltene er… :sweat_smile:

2 Likes

Fra google i AI-mode

Redevelopment of shut-down oil and gas fields, such as Albuskjell, Vest Ekofisk, and Tommeliten Gamma, has emerged as a new niche for ConocoPhillips on the Norwegian continental shelf. The projects, including potential future developments for the Edda and Varg fields, represent significant investments in re-utilizing existing infrastructure.

2 Likes