Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 2

Merkelig E24, finansavisen med flere ikke greier Ă„ holde en oppdatert oljepris.
Rullerte vel futures nÄ idag sÄ spot viser feil. Var samme forige mnd nÄr det rullerte.
Faktisk pris er 110,10 as we speak.

“oljeprisen stuper” sĂ„g jeg noen kommenterte akkurat pĂ„ en trĂ„d pĂ„ HO forum, sĂ„ synd de ikke holder slikt oppdatert siden det kan pĂ„virke hvordan folk handler om de tror at olje faktisk er ned over natten.

3 Likes

Rart norske finansaviser ikke evner Ă„ vise rett slik som den siden der greier.

Nordnet viser 104?

Ja som er feil

Herregud

Er det mulig? Mange baserer seg/og stoler pÄ disse tallene.
DN er ogsÄ feil.

Det her er et problem som man fÞrst ser nÄ pga det store spriket mellom futures og fysisk olje under krigen.

Vanligvis skiller det maks 1-2usd mellom de, men nÄ er det totalt vill vest trading futures som det skulle vÊrt en memecoin.

Bruk heller den oilprice.com linken som VentureCap_Mcap postet over for Ă„ se faktisk pris, eventuelt finn rett ticker i tradingview om man bruker det.

2 Likes

KjĂžre bull olje da hvis den skal opp 5%!

Ja det kommer helt an pÄ hvilken future mnd du handler det. Brent August future er for Þyeblikket 98usd feks.

Prisen man ser pÄ feks E24 er Juli future

Her er Juni, Juli og August i rekkefĂžlge:

image

Brent future kontrakt rullerer den 30. i mnd sÄvidt jeg vet, sÄ vet ikke hvorfor ticker E24 og de andre norske avisene bruker rullet over nÄ i natt til Juli kontrakt.

(Over helgen er den Juni future borte, og E24 osv vil vise korrekt)

“UAE says it has decided to exit OPEC and OPEC+ as of May 1 in line with country’s strategic and economic long-term plan, according to state-run WAM.

1 Like

https://www.dn.no/olje/de-forente-arabiske-emirater-trekker-seg-fra-oljekartellet-opec/2-1-1981962?utm_source=dn.no&utm_medium=push

3 Likes

Jeg mÄ si det er en meeget spesiell tid vi lever i :sweat_smile:

3 Likes

Oljen passerte 115 dollars fatet i dag, dette gÄr mye raskere enn jeg sÄ for meg. Blir tÞft for verden dette.

1 Like

Ekstreme priser er ikke positivt pÄ lang sikt, heller ikke for oljeselskapene. Men pÄ kort sikt gÄr det i retning av at oljeprisene mÄ til et nivÄ der etterspÞrselen dempes betydelig. Da skal vi fort til 150 dollar per fat eller mer, mener Kristiansen.

1 Like

Minst like mye politikk som energi. Verdt Ä legge merke til at EU ikke liker at USA investerer i gass infrastruktur i Bosnia fra LNG terminal Krk i Kroatia til Bosnia. Akkurat nÄ gÄr Bosnia pÄ gass fra Russland via Turkstream, sÄ en skulle tro at LNG-infrastruktur var bedre
, men Nope.
Bosnia har skjÞnt at de ikke kvalifiserer til EU-medlemskap likevel, pÄ lenge, sÄ de gidder nok ikke play games med EU, og knytter seg mot USA.

3 Likes

Oslo (Infront TDN Direkt): Irak kutter oljeprisen for kjĂžpere som er villige til Hormuz-transitt.

Det melder Bloomberg News tirsdag.

Irak tilbyr rabatter pÄ offisielle priser pÄ sÄ mye som 33,40 dollar per fat for flaggskipsoljen Basrah Medium, ifÞlge en melding fra den statlige oljemarkedsfÞreren SOMO som Bloomberg News har sett.

Litt av et tilbud der da. Ganske drÞyt at de gjÞr slik at noen kanskje setter livet til mannskapet pÄ spill for Ä faktisk prÞve Ä komme seg gjennom.

4 Likes

Det tilbudet mĂ„ jo vĂŠre midt i blinken for norske grĂŒndere!

Det var jo sÄnn John Fredriksen bygde sin fÞrste formue. PÄ 80-tallet under Irak Iran krigen tok han sjanser fÄ andre turte.

2 Likes

Jeg har et par kompiser som seilte der under Irak krigen i 2003. Det var ikke spes god stemning ombord akkurat for at rederi tok den avgjÞrelsen, men de fikk ganske saftig krigstillegg pÄ lÞnnen.

2 Likes

Det er grunn til at Iran Irak krigen hadde et annet navn ogsÄ

1 Like

https://www.dn.no/olje/store-og-aasland-moter-oljebransjen-godkjenner-gassprosjekter-for-19-milliarder/2-1-1984931

3 Likes