Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 2

2milliard tallet jeg nevnte er et tall alle oljeanalytikere jeg følger bruker, ikke noe jeg bare diktet opp. De kalkulerer inn mangel på oljeleveranser frem til normal flow er tilbake (noe som naturligvis vil ta endel måneder fra dagen stredet åpner).
Selveste mangel pr idag er rundt 1,4 ish sier de.

Jeg har problemer med å se at de landene med penger (igjen så vil dette går verst utover de som har minst fra før as usual) tør å gamble på å bruke feks 8-9år? på å komme seg tilbake til nivåer på sine lagre de hadde før Iran krigen startet.

Det er vel meget dumdristig av de å gjøre?

5 Likes

Helt enig, men du trenger ikke vente 8-9 år? Det var ledig kapasitet til oljeproduksjonen på 2m bpd i SA alene før krigen. Vil anta at det gjelder flere opec land. Men noen år er ganske sannsynlig.

Det er også en greie og det er at jeg vil tro investeringene til fornybar energi får seg en skikkelig boost. Land som Japan har de siste årene fått atomkraft online igjen. De har økt fornybar andelen sin markant de siste årene og har en klar plan de følger.

Jo dyrere olje, jo mindre koster det å gå for alternativer.

4 Likes

Det tror jeg og, men jeg tror og at oljeinvesteringer i land utenfor midtøsten kommer til å dra godt på de neste årene.
I det minste så er de to tingene der noe jeg anser som veldig logisk/fornuftig ting å gjøre?

2 Likes

Nye oljeinvesteringer tar vel årevis å få på plass i feks Nordsjøen, så…

1 Like

Du må være så snill å lese innlegget og ikke ta et ord/land ut av kontekst og poste det uforstående i retur.

Håper du ser jeg skrev “til dels Kina”, og i tillegg at jeg skriver ingen land i verden vil at verdensøkonomien skal gå til helvette.

Især ikke USA, som du skriver at tvert imot vil tjene stort på dette om Iran ikke gir etter snart som vil føre til at oljeprisen går hinsides høyt…

Kina ser det som en fordel at vesten svekkes pga Irankonflikten. Det styrker Kina og deres “fabrikk” med billige varer. Kinsa sitt belt and road proskjekt får også bedre vilkår for å ekspandere og øke verdensinflytelsen når vesten nå svekkes i denne konflikten. Hegemoniet med dollaren som verdensvaluta svekkes. Skal verdensvalutaen etter hvert preges av sedler med Mao? Kina har hvertfall store oljelagre å tære på. Men en kollaps vil ødelegge for hele verden.

Det er et game of chicken race som utspiller seg nå. Både USA og Iran sitter i hver sin bil og gir full gass mot stupet. Hvem feiger ut først og hugger til på bremsen?
Iran har mindre velstand og levestandard å miste om de kjører utfor. De har derimot alt å vinne på å gå seirende ut av denne eksistensielle kampen. USA og verden derimot…

Dette er et slag USA vil bli nødt til å tape okke som. Enten ved å bite i det sure eplet, om de ikke vil ofre seg selv og de de klarer å få med seg på å gå inn i Iran for å vinne med makt.

Og selv om Trump skulle klare å finne seg i å se veldig dum ut og ta et tap her, så vil oljeprisen forbli høy i lang tid fremover. Higher for longer tror jeg. Klarer ikke å se hvordan oljeprisen skal komme ned på under 80$ selv med fredsavtale nå. Mange av fatene som er tapt vil ta lang tid også å utvikle produksjonskapasitet på å vinne tilbake.

2 Likes

Relativt sett, så kommer USA bedre ut av det en Kina. USA har et stort indre marked og kan isolere seg når det kommer til oljepris til en hvis grad. Kina har ikke egen olje og er mye mer avhengig av transport. Kina vil mao komme relativt sett verre ut.

Liket det innlegget ditt som jeg siterte en bit av. Uenigheten gikk mest ut på den ene biten. Det siste innlegget ditt? Tja, er stort sett uenig.

Jeg skjønner ikke hvorfor du nå har gått over på å diskutere hvem som taper mest av Kina og USA på at stredet forblir stengt. Ser det ut som Kina har engasjert seg voldsomt i å løse denne floken, eller ser det mer ut som Xi smiler hånlig av pinen Trump har rotet USA ut i, og at Kina forholder seg passive…?

Men ok. Du får svaret med 2 steker under når USA snart blir nødt til å gi etter for ikke å kjøre hele verdensøkonomien utfor stupet.

4 Likes

Hvordan tror du det vil gå med verdensøkonomien og oljeprisen om stredet skal forbli stengt i så my som 1 måned til, for ikke å si 3?
Samtidig som du skriver 70$ fatet er veldig sannsynlig?

1 Like

70$ er helt urealistisk med mindre den blir manipulert ned dit. Risikopremien som følge av at dette potensielt eskalerer på nytt kommer til være betydelig frem til verden gjør seg uavhengig av Hormus basicly.

3 Likes

Ref Kina, hentet fra artikkel om Chen som har
vært på rundreise der:

Til tross for store bevegelser i oljeprisen de siste ukene, opplever Chen at temaet knapt diskuteres blant forretningsfolk i Kina.

Det er ekstremt lite fokus på Iran-krigen og oljeprisen. Det er ganske interessant når man ser hvor mye oppmerksomhet det får i Vesten.

Kina sine enorme strategiske oljelagre spiller nok her en viktig rolle.

– På JPMorgan-konferansen var budskapet at Kina bryr seg relativt lite om oljepris og renter, sier Chen.

5 Likes

Når det frosset i Arktisk går all LNG fra Yamal i Russland til Europa, når passasjen gjennom arktisk åpner 3 uker tidligere en i 2025 så betyr det at mer utfordringer mtp fylling av europeiske gasslagre.

2 Likes

Betyr bare at olja får en flatere og breiere priskurve. Noe som er gunstig for alle, inkludert oljeselskapene.

4 Likes

Market management av Kina. De har vel økt lagrene i årevis, perfekt anledning til å redusere import for å unngå for høye priser på kort sikt?

3 Likes

“Unscheduled maintenance” :joy:

6 Likes

Morgan Stanley anslår at kinesiske sjøbårne oljeimport de siste 30 dagene har falt til rundt 7,5 millioner fat pr dag, ned fra om lag 13 millioner fat på samme tid i fjor.

Kina har alene mao redusert etterspørselen med 5,5m bpd.

I Kina, så var elbilsalget 51% av totalen i 2025. De er mao på vei til å bli mye mindre oljeavhengige.

De har ikke økt kull/olje/gass forbruket de tre siste årene, men har økt fornybarandelen med ca 3 prosentpoeng i året og var på 35% i 2025.

4 Likes

De har naturligvis ikke fått til en demandestruction på over 40% på et par måneder. Dette her er trekk fra lagre.

Hadde det vært “bare” 10% demandestruction så hadde det vært veldig tydlig å spore, noe ingen greier.

Det eneste man trenger å lure på er hvor mye har de på lager, hvor langt ned vil de trekke, og når kommer de til å begynne kjøpe igjen.

1 Like

Helt enig, men det skulle ikke forundre meg hvis Kina brukte mindre olje i år enn i fjor.

se neste post
Første kilden jeg fant sa at Kina lagret 0,43m bpd i 2025, så da trekker de ca 5m bpd fra lagrene sine.

1 Like

Jeg ser på antall fly globalt for å se om der er noe som gir indikasjoner om destruction siden jeg vil tro at det er en naturlig plass hvor man vil se slikt først?

Jeg ser ingen indikasjon der at ting brenner på dass med mangel på olje.

3 Likes