Du må være så snill å lese innlegget og ikke ta et ord/land ut av kontekst og poste det uforstående i retur.
Håper du ser jeg skrev “til dels Kina”, og i tillegg at jeg skriver ingen land i verden vil at verdensøkonomien skal gå til helvette.
Især ikke USA, som du skriver at tvert imot vil tjene stort på dette om Iran ikke gir etter snart som vil føre til at oljeprisen går hinsides høyt…
Kina ser det som en fordel at vesten svekkes pga Irankonflikten. Det styrker Kina og deres “fabrikk” med billige varer. Kinsa sitt belt and road proskjekt får også bedre vilkår for å ekspandere og øke verdensinflytelsen når vesten nå svekkes i denne konflikten. Hegemoniet med dollaren som verdensvaluta svekkes. Skal verdensvalutaen etter hvert preges av sedler med Mao? Kina har hvertfall store oljelagre å tære på. Men en kollaps vil ødelegge for hele verden.
Det er et game of chicken race som utspiller seg nå. Både USA og Iran sitter i hver sin bil og gir full gass mot stupet. Hvem feiger ut først og hugger til på bremsen?
Iran har mindre velstand og levestandard å miste om de kjører utfor. De har derimot alt å vinne på å gå seirende ut av denne eksistensielle kampen. USA og verden derimot…
Dette er et slag USA vil bli nødt til å tape okke som. Enten ved å bite i det sure eplet, om de ikke vil ofre seg selv og de de klarer å få med seg på å gå inn i Iran for å vinne med makt.
Og selv om Trump skulle klare å finne seg i å se veldig dum ut og ta et tap her, så vil oljeprisen forbli høy i lang tid fremover. Higher for longer tror jeg. Klarer ikke å se hvordan oljeprisen skal komme ned på under 80$ selv med fredsavtale nå. Mange av fatene som er tapt vil ta lang tid også å utvikle produksjonskapasitet på å vinne tilbake.