Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 2

Og som vi alle skjønner. Når ting kommer på abcnyheter så er ting ganske avklart og koordinert. Spill for galleriet. Titt for tatt.

Om israelsk etterretning finner noe tegn til angrep fra Irak tror jeg det er avverget innen det kommer på nyhetene.

Bra vi har dere som kan fortelle oss hvordan dette fungerer :rofl:

4 Likes

Usikker om denne er blitt postet før.

Er nå old news, men verdt å være klar over.

Gas Storage Regulations

The proposed measures were adopted in the Gas Storage Regulation (EU/2022/1032) in June 2022. Under these rules, gas storage facilities are considered critical infrastructure and an updated certification process was introduced for all storage operators in the EU to reduce the risks of outside interference. This contributes to reducing the security of supply risks and supports the EU’s competitiveness by ensuring that storage facilities are properly filled.

Operators of storage sites should report the filling levels to national authorities and EU countries should monitor the filling levels on a monthly basis and report to the Commission.

Another important and new element is the burden-sharing mechanism . Some EU countries have storage larger than their own national consumption, while others do not have any storage facilities. However, all EU countries benefit from the guaranteed filling levels, so the burden-sharing mechanism makes sure that not only EU countries with storage facilities pay for the security of supply costs of the minimum filling target.

In order to ensure security of gas supply and to comply with the gas storage target of 90% by 1 November each year, the Gas Storage Regulation allows the Commission to set the filling trajectory for each EU country with underground gas storage facilities from 2023 onwards. It defines the intermediate targets for the 1st of February, May, July and September for EU countries with underground storage on their territory and connected to their market area. These targets are based on the proposals made by EU countries in September 2022, based on the filling rates of the previous 5 years, and the Commission’s assessment of the general security of supply situation in the EU and individual EU countries.

3 Likes

Gass er på mange måter mer spennende, og uforutsigbart enn olje.

Europeiske gasslagre er på ca 1000 TWh, mens årlig forbruk er på 4000 TWh.

Viktig å huske på at gass fylles på kontinuerlig, slik at om gasslagre synker eller stiger er kun en funksjon av temperatur.

Mao får man en skikkelig kald vinter i Europa, som man sist hadde i 2018, så blir gass veldig dyrt.

2 Likes

Kanskje diskutert før men hva tenker dere om konspirasjonen om at demokratene i USA manipulerer oljeprisen til å holde seg lav frem til valget er ferdig? Man ser jo at oljen som regel blir brått slammet ned på samme tidspunkt hver dag. Og at det har kommet endel fake news for å holde prisen nede.

Og hva skjer etter valget? Kan vi få en kraftig økning i oljepris fordi ingen har insentiv til å holde den nede lenger?

Hva tror dere vil skje med oljeprisen om Trump vinner vs Kamala?

Høy oljepris er ikke noe en president i USA vil ha. Samtidig, så vil de ikke ha lav oljepris, for da er ikke den innenlandske frackingen lønnsom. Det er nok ikke tilfeldig at oljeprisen holder seg rundt 70-95$ fatet i ganske nøyaktig to år nå.

USA har sagt de kjøper olje hvis de får den til ca 70$ og nedover og de har såvidt jeg vet også kjøpt olje med levering i Q1 2025?

3 Likes

1973: USA støtter Israel i Yom Kippur-krigen. Araberlandene blir kultne, og stenger krana: Verdensproduksjonen går ned 4% Oljeprisen mangedobles, og Kong Olav må ta trikken.

2024: Israel and Iran har en slags ballistisk dance-off, helt til Israel kommer på at prestestyret i Iran faktisk ønsker å fjerne Israel fra jordens overflate. Det tipper jeg Israel “kommer på” sånn ca. når det amerikanske valget er avklart. Iran må derfor gå for en last-ditch effort i å lage internasjonal kvalm, og blokkerer Hormuz-stredet: Verdensproduksjonen av olje går ned midlertidig 20% helt til USA med venner kommer på banen og åpner proppen. Oljeprisen mangedobles, og Marius Borg Høiby raserer 3-4 trikker under the influence.

Flere spørsmål?

6 Likes

Takk for info. Visste ikke at det var han som kjørte Oslo-trikken når han skulle ha seg ny iPhone :man_shrugging:t3:

3 Likes

The warning follows Iran’s October 1 attack on Israel, which retaliated against Israeli targeted operations. Israel’s response included strikes on military targets but excluded strategic sites like nuclear and oil facilities. These facilities could be potential targets should Iran initiate further attacks.

1 Like

https://x.com/financialjuice/status/1853108657464000563

Opec-medlemmer forlenger leveransekutt

19:02

Malene Emilie Rustad

DEL

– Vi har blitt enige om å forlenge de frivillige justeringene fra november 2023 på 2,2 millioner fat per dag i ytterligere en måned til slutten av desember 2024, skriver oljegrupperingen Opec+ i en pressemelding

De åtte landene som nå forlenger leveransekuttene, er Saudi-Arabia, Russland, Iran, De forente arabiske emirater, Kuwait, Kasakhstan, Algerie og Oman.

Landene har utsatt produksjonsøkninger på grunn av frykt for svakere etterspørsel i Kina og USA, noe som har ført til lavere oljepriser de siste månedene.

3 Likes

Kan bli interessant hvis Iran, omtrent uten AA, angriper Israel igjen (noe satellittbildene viser at de forbereder)

Hvordan forsvare seg uten AA eller oppegående fighter jets?

USA liner i tillegg opp en solid mengde B52…

1 Like

USA har da neppe tenkt å bombe Iran? De sier bare at hvis Iran angriper igjen vil de ikke stoppe Israel.

Tror heller ikke USA skal bombe Iran, men de driver aktiv avskrekking

Iran has escalated its rhetoric and informed diplomats in the region of

plans for a “strong and complex” attack on Israel, involving more

powerful warheads and advanced weaponry, according to WSJ. This

move comes as tensions with the U.S. surge, prompting increased

American military presence in the Middle East, including destroyers,

combat aircraft, and B-52 bombers. Iran’s planned response is

expected after the U.S. election but before a presidential inauguration,

with intelligence indicating Tehran’s preference for Kamala Harris over

Donald Trump

1 Like

Hvorfor følger ikke oljeaksjene oljen opp?

Nærmere 1100 nå, tilsvarende litt over 95% av lagringskapasitet slik jeg leser tallene. Ikke akkurat alarmerende, men det er hva det er. Kald vinter er ikke alltid nok for å lære naken kvinne å spinne.

Det store markedet ser for seg mindre etterspørsel etter energi, og forventer likt eller større tilbud. Mine 50 cent.

1 Like

Supert at du tar opp dette akkurat i dag, siden jeg akkurat skulle ta opp temaet nå, som et addendum til noe jeg skrev litt tidligere:

I dag skrev nettavisen:

Og grunnen er som følger:

Siden @Chrkni og @babybuffet satte hvert sitt spørsmålstegn på mitt innlegg der jeg hevdet at:

Så er det jo et betimelig spørsmål om det er sannsynlighet for at det kan bli ekstremt lite vind om vinteren også…?

Jeg tror vi alle vet at svaret på det er; ja, det kan bli lite vind om vinteren også, feks ved værsituasjoner som på tysk er kjent som “dunkelflaute”; lite vind OG lite sol.

image

En antisyklon er i praktisk en “Skandinavian High”, en situasjon hvor et vedvarende høytrykk over Skandinavia pumper kald luft sakte og sikkert fra Sibir ut i Europa, hvor det for lite vind til å drive en vindmølle og tåke de fleste steder hvor man har solceller.

I dag/i morgen er det altså nærmere 7 kroner kilowatten i Tyskland, fordi det er lite vind, og i en situasjon hvor det er bortimot null behov for fyring i Tyskland, det er langt (6-8 grader celsius) varmere enn normalt i Tyskland, og stort sett veldig varmt i Europa:

I tillegg er altså gasslagrene så full som de kan få blitt.

Hvis det blir en skikkelig kald vinter, med Sibirkulde, null vind- og solkraft, hvorfor skulle ikke prisen på strøm kunne bli en god del dyrere enn i dag.

Hvis folk tenker seg om så tro jeg de vet svaret.

5 Likes