Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 2

Seier nærstående for Trump, da blir det full trøkk på US produksjon, mindre press mot Russland.

3 Likes

Spørsmålet her blir vell hvor mye det faktisk er mulig/ønskelig for de amerikanske skiferprodusentene å faktisk øke produksjonen.

Breakeven prisen for en ny skiferbrønn lå på 58 WTI $ sist februar for de store produsentene og en kan vell regne med at de sannsynligvis ikke kommer til å øke takten så veldig mye når det kommer til borring. Også et spørsmål hvor mye skiferproduksjonen faktisk kan økes.

Chevron oh exxon har uttalt dette selv lenge før valget, ser ikke helt hvordan Trump sitt valg skal påvirke dette.

1 Like

Trump seier erveldig vanskelig å spå konsekvensen av, det er jo mye potensielt for og imot høyere og lavere oljepris.
Men jeg tror Opec + passer på at bunnen ikke blir for lav om vi tenker worst case.
Jeg er redd for geopolitisk usikkerhet, samtidig tenker jeg det meste går vel i samme tralt.

Jeg ser hva du mener, men er usikker på hvor lenge OPEC kan klare å velge å holde denne bunnen. Ser for meg at vi risikerer et press fra opec om ikke alt for lenge. Sannsynligvis innen et års tid hvis prisene fortsetter nedover.

På den andre siden er jeg fullstendig usikker på hva som skjer med Iran/Israel/Gaza i fet korte bildet.

Har selv oljeaksjer fordi jeg tror det kan fort gå til helvete der Ila de neste månedene.

Midtøsten er en joker som det går an å spekulere i, men jeg tror utfallet der er ganske vanskelig ihvertfall ut fra det lille jeg forstår av midtøsten.

Vi har også Russland og Ukraina, dersom ukraina får go på mer angrep inn i Russland, angrep på olje og gass der så har vi en liten joker der også.

Opec er nok ikke dumme og har en plan uansett utfall her og der, om de åpner kranene for fult så kan jo alt skje, men jeg har mine tvil.
USA og sannsynligvis Kina har god plass i oljekager og ville nok gledet seg over lav Oljepris i en perode selv om det skaper panikk i enkelte oljeselskaper.

Samtidig så er dette veldig komplekst og det er så mye meninger, mye juksing og triksing. Tiden vil vise.

God plass i oljelager og OPEC + er det viktigste for at jeg tror nedsiden er veldig begrenset. Jeg tar mye feil så kan godt hende jeg gjør det her også. Pluss jeg tar ikke hensyn til ekstremt lav pris i dager eller uker siden det er så mye spekulasjon og manipulasjon i alle markeder at alt kan skje

1 Like

Ja jeg er helt enig i at det er veldig komplekst, usikker på om jeg stoler helt på OPEC oh saudi som beskyttelse mot nedsiden til evig tid.

Jeg er også usikker på om jeg stoler på OPEC som en reservekran hvis Iran får problemer umiddelbart. Jeg er litt usikker på i hvilken grad de kan øke produksjonen så hurtig at prisen ikke vil gå i taket og holde seg der en liten stund.

Uansett er markedet vanskelig å måle på både hva kommer til lagre og til hva som importeres i flere land. Ref. Feks denne artikkelen.

Kan du dele artikkel?

Trump kan intet gjøre med geologien, som jo er årsaken til de økte break-even costene.

Det han derimot kan gjøre er Feks å omgjøre en del av Bidens stop på LNG-utvikling. Det gjør at shale kan leve lengere siden gass/væske ratioen øker i slutten av ett felt sitt levetid, og inntektssituasjonen blir bedre.*
Det andre Trump kan gjøre er å åpne mer for offshore, ikke bare gulfen, men også Alaska og sogar vestkysten!?
Da får man mykere overgang og kontrollerte høyere/lønnsomme priser uten å radere ut kompetanse.

Mao 2 viktige politiske beslutninger, som er energiøkonomiske smarte, men får motbør i klimasaken.

*Edit: Prisen på naturgass i USA er ca 1/4-1/5 av prisen på LNG

1 Like

“Neither demand nor inventories are observable with any degree of accuracy that could impact prices, so if you are missing two out of the three components (i.e., Change in Inventories = Supply – Demand) then you cannot solve the problem and draw any meaningful conclusions. There are just too many different usages of petroleum products spread out across a zillion global locations, and way too many storage facilities where owners have no interest in disclosing the truth and more often even have incentives to mislead the observers. Yes, China is the primary example and I don’t disagree with JPM’s three conclusions, which basically says that nobody knows. Fortunately, prices today . . . are much more driven by flows and not by barrel-counters trying to reconcile their numbers, which I safely put into the noise bucket. So that’s all cleared up then.”

Oppsummert: JPM sine estimater for oljeetterspørsel på verdensbasis i august/septemebr var feil. De klarer ikke finne ut hvor ca. 45 mill barrells ble av. De holder det for usannsynlig at produksjonen er estimert feil, så da er det eventuelt en av de to andre faktorene, demand eller change in inventory som ikke stemmer

Sannsynligvis er de lagret i Kina, som muligens bygger opp underjordiske lagre. Poenget med artikkelen var mer at selv analytikerene klarer ikke måle demand eller forutsee det veldig effektivt til tider.

1 Like

Er det kun geologien som driver fram presset på det egentlig? Jeg hadde inntrykk av at det var den generelle inflasjonen hovedsakelig pluss konkurransen i området som hadde presset prisene oppover? Ikke at det alene handlet om geologien?

1 Like

Eventuelle endringer tar tid, selv for Trump. Det vill mest sannsynlig ikke bli noen store omveltninger første året eller de to neste årene for den del, i energi sektoren.
Og med dagens verdensbilde er ett år eller to år frem i tid umulig å spå. Det er for mange ulike scenario som kan utspille seg i mellomtiden.

Endringene vil komme de første to årene hvor republikanerne ganske sannsynlig har begge kamrene. Antar de ikke klarer å sitte på begge i mer enn to år.

1 Like

oljeekvalanter…er allt det som kommer opp av reservoaret?

olje,gass og “gas liquids”?

1 Like

vi kan fort se litt mer olje tatt ut i russland nå som valget i usa er over, demokratene var jo redde for høy oljepris skulle slå ut negativt for valget, men nå som dei tapte og trumpen snart tar over så betyr ikke høy oljepris så mye, tipper vi fort kan se terminaler og raffinerier tas ut fremover, kanskje litt rørledninger og produksjon…

Svare er Ja. (selvfølgelig ikkje vann og grus osv)
olje, gass, NGL og kondensat

2 Likes

Kina kjøper mindre og mindre olje fra Saudi Arabia. Er det Russland som dekker behovet, eller har de faktisk en stor nedgang i behov?

Hva tenker folk om all synsing og teorier rundt oljeprisen fremover de neste årene? kina, Iran, Trump, grønne skifte osv!! En sabla suppe.

Sannsynligvis tar alle feil. Prisen fortsetter nok opp og ned som nå, noen dype daler og sikkert høye topper.

Jeg føler personlig ikke trygghet rundt Trump som president og alt som skjer i midtøsten og ukraina/russland.

Det kommer til å bli mye spekulasjoner her og der, men olje trenger vi, ingen gidder å utvinne olje dersom de ikke tjener penger.

Tipper oljepris over 250$ innen 2030

1 Like

Tipper vi ser 50$ før vi ser 250$, med kraftig økt produksjon fra USA de neste 3-4 årene, klimafokus fra EU og økonomisk krise i Kina, så tror jeg det kommer en skikkelig nedtur neste 1-2 år. Hva som skjer etterpå aner jeg ikke helt enda, men mye kan skje innen 2030. Så skal ikke si for sikkert at det ikke skulle bli veldig grønt igjen også senere.

2 Likes