Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 2

Eventuelle endringer tar tid, selv for Trump. Det vill mest sannsynlig ikke bli noen store omveltninger første året eller de to neste årene for den del, i energi sektoren.
Og med dagens verdensbilde er ett år eller to år frem i tid umulig å spå. Det er for mange ulike scenario som kan utspille seg i mellomtiden.

Endringene vil komme de første to årene hvor republikanerne ganske sannsynlig har begge kamrene. Antar de ikke klarer å sitte på begge i mer enn to år.

1 Like

oljeekvalanter…er allt det som kommer opp av reservoaret?

olje,gass og “gas liquids”?

1 Like

vi kan fort se litt mer olje tatt ut i russland nå som valget i usa er over, demokratene var jo redde for høy oljepris skulle slå ut negativt for valget, men nå som dei tapte og trumpen snart tar over så betyr ikke høy oljepris så mye, tipper vi fort kan se terminaler og raffinerier tas ut fremover, kanskje litt rørledninger og produksjon…

Svare er Ja. (selvfølgelig ikkje vann og grus osv)
olje, gass, NGL og kondensat

2 Likes

Kina kjøper mindre og mindre olje fra Saudi Arabia. Er det Russland som dekker behovet, eller har de faktisk en stor nedgang i behov?

Hva tenker folk om all synsing og teorier rundt oljeprisen fremover de neste årene? kina, Iran, Trump, grønne skifte osv!! En sabla suppe.

Sannsynligvis tar alle feil. Prisen fortsetter nok opp og ned som nå, noen dype daler og sikkert høye topper.

Jeg føler personlig ikke trygghet rundt Trump som president og alt som skjer i midtøsten og ukraina/russland.

Det kommer til å bli mye spekulasjoner her og der, men olje trenger vi, ingen gidder å utvinne olje dersom de ikke tjener penger.

Tipper oljepris over 250$ innen 2030

1 Like

Tipper vi ser 50$ før vi ser 250$, med kraftig økt produksjon fra USA de neste 3-4 årene, klimafokus fra EU og økonomisk krise i Kina, så tror jeg det kommer en skikkelig nedtur neste 1-2 år. Hva som skjer etterpå aner jeg ikke helt enda, men mye kan skje innen 2030. Så skal ikke si for sikkert at det ikke skulle bli veldig grønt igjen også senere.

2 Likes

50$ kan skje ja, men økt produksjon fra usa tror jeg ikke mye på. Drill baby drill funker ikke hvis geologien og fysikken er begrensningen på oljeproduksjonen.

Økonomisk krise i kina? De har vært i en krise og begynner med kraftige stimuli pakker fremover. De er i recovery nå.

Økt klimafokus er vel isolert sett positivt for høyere oljepris da det setter stopper for hvor mye leting etter ny olje

2 Likes

Dette var nyheten i dag som startet nedgangen fra 74-72: Saudi Arabia to Cut Oil Supply to China Amid Weak Demand | OilPrice.com

Trump har mye å frigi:

Biden administration bans drilling in nearly half of Alaska petroleum reserve in sweeping win for climate advocates | CNN

Biden blocks oil drilling on 10M acres in Alaska, including leases Trump sold - POLITICO

Biden administration will limit drilling in Arctic refuge as it secures president’s legacy | CNN

Biden limits oil drilling in 16 million acres in Alaska and the Arctic Ocean : NPR

Biden Administration Offers Fewest Offshore Oil and Gas Leases in History - The New York Times

3 Likes

Nå er det vel slik at de pengesterke i USA som backer Trump vil ha høy oljepris. Lav oljepris = godt for velgerne men når du først har vunnet hvem bryr Trump seg om nå? Folk med pæng eller folk flest?

Tipper vi kan se oljepris på lave $60 men er enig i at oljeprisen kommer til å få en kraftig rekyl i årene som kommer. Dessuten tror jeg Israel / Iran er langt fra ferdig.

1 Like

Dette gjelder vel bare de av dem som har investeringer i olje. Trump-seieren har vært beskrevet som et tech bro-kupp — og de folkene vil ha lave energipriser til skyløsningene og AI-en sin.

Potensialet er stort for kraftig oppgang og kraftig nedgang, men ser vi på equinor, vår, aker osv så drar de inn gode penger på disse nivåene og det blir fine utbytter. Kursen svinger og det kommer den alltid til å gjøre, men å stole på tall fra Kina eller USA sliter jeg med. Det jeg vet er at USA har god plass i lagrene, Kina sine lagre vet vi lite om og trump sin politikk vil ta tid.

1 Like

:see_no_evil:

Spørsmål:

Hvorfor synker aksjekursen i Equinor, og har gjort det siden, reelt, august:

Når nå gassprisen stiger pent og har gjort det lenge, og det er tydligere at den er på vei oppover:

Og siden 1 fat olje energi-messig tilsvarer 1,7 ganger enhets-prising (EUR/MWh) på TTF-gass, slik at nå er prisen på naturgass høyere enn på Brent-olje (44*1,7 =75 dollar fatet), noe den bare har vært 1 av de 18 siste månedene.

Skjønner at olje er en viktig del av Equinors inntekter, men skulle gassprisen skyte opp, så renner jo pengene inn, bare se hvordan 2022 så ut sammenlignet med 2020 feks:

Burde være fin støtte på 250 kroner aksjen eller?

Hva sier ekspertene?

2 Likes

Alt annet likt sammenlignet med de andre oljeselskapene så er intrykket at mye av det negative sentimentet grunner i uttalte ambisjoner om investeringer innen fornybarsektoren. Siste kjøpet av 10ish % i Ørsted forsterket den trenden. Nå sier Equinor selv at dette kjøpet er innenfor det de har kommunisert til markedet at de skal bruke, og alle er ikke med på å male fanden på veggen.

# EQNR: ABG OPPGRADERER TIL KJØP FRA SELG, KURSMÅL 325 (240)

FA+: “Analytiker John Olaisen i ABG Sundal Collier har «sett lyset» etter en lunsj med Torgrim Reitan i Equinor. Han mistenker kutt i grønne investeringer og jekker opp kursmålet fra 240 kroner til 325 kroner.”

1 Like

Personlig så liker jeg ikke Equinor her teknisk. Ville heller gått short eventuelt.
Nedtrend, under alle viktige gjennomsnitt (10,20,50,100,200), dårlig relativ styrke.
Liker heller ikke oljeprisen, NOKUSD ser heller ikke bra ut. Så vil noen si lav pe og gode tall forrige kvartal. Mange aksjer som topper ut når tallene fortsatt er gode. Men markedet ser fremover. Personlig så tror jeg Oslo børs skal slite fremover i forhold til f.eks. USA.
Det betyr ikke at jeg kan ta feil på alt, men det er slik jeg ser kortene akkurat nå. Så kan det komme informasjon i morgen eller neste uke som snur på alt og da justerer man deretter.
Hvis man føler selv at den er billig her av andre grunner, så ville jeg gjort et lite kjøp og bygget på hvis posisjonen går riktig vei👍

3 Likes
5 Likes