Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 2

Interessant utvikling i det europeiske gassmarkedet, Gazprom (Russland) stopper levering av naturgass til OMV (Østerrike) med f.o.m lÞrdag morgen, dvs i dag tidlig:

Bakgrunnen er at Gazprom tapte en erstatningssak i ICC, hvor de er uenig.

Jeg har tidligere vÊrt spent pÄ hvordan en eventuelt fornyelse av avtalen for gass-levering gjennom Ukraina vil se ut etter at den nÄvÊrende utgÄr 31.12.2024

NĂ„ ser det ut til at det “lĂžser seg” pĂ„ annet vis.

Og Østerrike importerer altsÄ veldig mye av sin naturgass fra Russland:

Og det er bare de 3 “land locked countries” som importerer naturgass fra Russland:

NĂ„ er det mange aktĂžrer i “gass-sagaen”, og alle bidrar trolig med en tommel pĂ„ vektsskĂ„len selv om det utad ser ut som en ren tvist i “International Chamber of Commerce” og at Gazprom har satt seg pĂ„ bakbeina og ikke vil levere etter en kjennelse de er uenig i.

Østerrike forsikrer om at lagrene er fulle og at ingen vil fryse denne vinteren, og det er nok sant siden Østerrike sin lagre er kapasitetsmessig pÄ 1 Ärs forbruk, mens snitt EU (og store land som Tyskland) har lagerkapasitet pÄ 1/4 Ärsforbruk. Har skrevet inn lager pt i prosent av Ärlig forbruk:

Alt i alt ikke enorme mengder, men det er et solid bortfall.

Blir spennende Ä se hvor mye av dette som allerede er kalkulert inn, for gjÞr man matten sÄ ser det ut som at Østerrike stod for det meste av europeisk import av russisk rÞrgass; de bruker ca 90 TWh per Är hvorav nesten alt fra Russland og utfasing av russisk med det bortfallet er nesten halveres, fra et ganske lavt nivÄ gitt fÞlgende sammensetning:

2 Likes

Østerrike er som du sier godt forberedt

1 Like

De er i alle fall sÄ godt forberedt de kan pÄ de tingene de kan styre. PÄ de tingene de ikke kan styret, som feks vÊret, sÄ mÄ de bare ta det som det kommer.

Som jeg har dokumentert over sÄ har altsÄ Østerrike en mye stÞrre lager-kapasitet med sine 112% i forhold til Ärlig forbruk, enn feks Tyskland som ligger med sin 28% litt hÞyere enn snittet i EU pÄ 31%.

Men selv om lagringskapasiteten er stor, er det ogsÄ stor forskjell pÄ kalde og milde vintre, som jeg har skrevet om fÞr var 2018 siste ordentlig lange kalde vinteren i Europa, mens 2021 hadde en eksepsjonell kald februar. De 2 siste vintrene har vÊrt relativt milde i Europa:

Vinteren 2021 tok ned lagrene til Østerrike fra 88% til 15%.

SÄ ser man at tilfÞrselen av gass, i alle fall fÞr krigen i Ukraina har stort sett vÊrt veldig lav i Østerrike om vinteren (se grÞnn linje for injection), poenget er bare at selv om tilfÞrsel i de 2 siste vinterene har vÊrt hÞyere, sÄ har de fortsatt vÊrt relativt lave ift til hva som ser ut til Ä kunne vÊre behovet ved en kald vinter:

TilfÞrsel av gass i Østerrike gjennom vinteren fÞr krigen i Ukraina:
image

TilfÞrsel av gass i Østerrike gjennom vinteren etter krigen i Ukraina startet:
image

Har tegnet inn med rÞd strek nÄr krigen i Ukraina startet, med blÄ boks i det som ser ut til Ä vÊre over normalt med import av natur-gass, og blÄ pil som indikerer at det hÞye nivÄet av gassimport utover det normale.

For meg ser det ut som at Østerrike (og Europa) har vÊrt heldige med at 2 siste vintere har vÊr milde, og at gassprisene i vinter mer enn noen gang vil bli styrt av vÊret.

Og selv om det er mildt i Europa nÄ:

SÄ fÄr vi allerede neste uke en bitteliten test pÄ gassforbruk, og gasspriser:

BÄde vÊrmelding og nyheten om OMV-Gazprom kan selsvagt allerede vÊre innbakt i prisene pÄ naturgass, siden de har steget en del sist uken, og til Ärets hÞyeste pris tilsvarende 79 dollar fatet olje:

Om det er fullt ut priset inn gjenstÄr Ä se.

SpÞrsmÄlet er om i hvilken grad Østerrike mÄ konkurrere (selvsagt pÄ pris) om gass i markedet de normalt ikke ville konkurrert om, og hvor mye det pÄvirker priser. Pris pÄ strÞm/gass pleier jo Ä vÊre ganske inelastisk siden det er noe folk mÄ ha, avhengig av hvor kaldt det er.

4 Likes

Det er en liten detalj som irriterer meg med VG, de oppgir ikke kilder, de bare skriver henviser til sesongvarsel, men det er ingen steder i VG-artikkelen hvor det er en link hvor man kan klikke Ä se pÄ hvilket sesongvarsel meteorologen henviser til. Det finnes et utall av vÊrmodeller og ogsÄ sesongvarsler.

Uansett, jeg har ikke skrevet annet enn at “Østerrike mĂ„ finne alternativ leverandĂžr, og prisene vil stige godt hvis det blir en skikkelig kald vinter”. Og sĂ„ dokumenterte jeg at de sannsynligvis vil spise mer enn vanlig av lagre til neste uke, som det med stpr sannsynlighet bli kaldt, iom at det er sĂ„ nĂŠrme i tid at sannsynlighet for treff i vĂŠrmodeller, uansett hvilken du bruker er stor.

AngÄende hvordan vinteren blir i 2025 sÄ vet ikke jeg mer enn at kalde vintere kommer, ogsÄ nÄ som vi har karbondioksid som skaper ekstremvÊr, faktisk sÄ nylig som 2021 og 2018, og fÞr det et par tre stykker rundt 2010.

Mao fÞr eller siden kommer den kalde vinteren, den som er en god del kaldere enn normalt, og nÄ er det 6 Är siden sist, og nÄ passer det ekstra dÄrlig.

4 Likes

https://www.dn.no/flere-kabelbrudd-i-ostersjoen-tyskland-og-finland-etterforsker/2-1-1741120

enorme tall fra petrobas

Jeg tenker at det er usikkerheten rundt Iran / Israel som holder oljeprisen oppe. Noe dritt Ä shorte oljen ogsÄ bomber Israel iransk oljeinfrastruktur. Hvis du trenger olje, sÄ er det nok ogsÄ greit Ä ha kontrakter framover, ikke bare vente.

Hvis Saudi Arabia ikke utsetter igjen, sÄ er jeg rimelig sikker pÄ at vi vil se et bratt fall her. Ikke like ille som i 2020, men et godt hopp ned. For Saudi Arabia sin del, sÄ hadde de sikkert likt det hvis oljeprisen falt nok til at oljebransjen i vesten stoppet prosjekter og sa opp folk. Det vil legge et grunnlag for hÞyere oljepriser et Är senere.

Hvis man ser tilbake til 2020-fallet, sÄ ser man at et Är senere, sÄ var oljeprisen tilbake og et Är etter det tilbake pÄ toppen fra 2018. Russland sin invasjon av Ukraina fÞrte til et stort hopp, men oljeprisen har holdt seg hÞy etterpÄ, for det har tatt lang tid for vesten Ä skalere opp oljeproduksjonen igjen.

F.eks. i USA, det tok nesten 4 Är fÞr de produserte like mye som fÞr Covid.
image

2 Likes

Og en viktig ting i tillegg her er at USA har veldig hÞy produksjon, men ogsÄ veldig hÞy cost. Er ikke sÄ mye som skal til for at de gÄr i minus pÄ Ä produsere olje, selv om de har redusert cost en del siste 2 Är, sÄ er de mest utsatt av de store.

1 Like

Johan Sverdrup i gang igjen:

Equinor har startet opp igjen produksjon pĂ„ Johan Sverdrup – E24

3 Likes

:crazy_face:

Russian oil finds way to Europe; India now biggest exporter of fuel to EU

1 Like

Er det et problem egentlig? Betyr ikke det bare at sanksjonene fungerer?

NĂ„ leste jeg bare overskriften, dog.

Fungerer til en viss grad, spÞrs hva som var mÄlet. Viser ogsÄ at EU er avhengig av russisk olje og India ikke har problemer med Ä vÊre en krigsprofitÞr.

2 Likes

MÄlet er vel at Russland fÄr mindre for oljen enn i et fritt marked?

1 Like

Jo, og det fÄr de, altsÄ mindre for olja. Jeg syntes det bare artikkelen demonstrerte godt hvor global verden er og hvor avhengig man er av varer, ogsÄ fra de man ikke liker. Andre eksempler er Tyrkia som tillater passasje av olje og gass til Israel eller Marokko som har Þkt handelen med Israel med 97% siden oktober 2023 til tross for massiv motstand i lokalbefolkningen.

2 Likes

NÄ er det vel hovedsakelig 3 store ting som pÄvirker oljeprisen:

Supply/demand selvsagt, men utover det:

Nyheter om krigen i Ukraina har stor effekt, selv smÄ eskaleringer gir store utslag. Rundt 0,5-2 dollar utslag.

Nyheter om Israel/Iran-situasjonen. Har vÊrt litt stille derfra, sÄ vet ikke utslagene nÄ.

Nyheter om Trump sine planer virker ikke Ä gi spesielt store utslag, men i 10-20 cent omrÄdet.

SĂ„ er det som alltid veldig viktig hva OPEC velger Ă„ gjĂžre, og individuelle hendelser som f.eks. Johan Sverdrup nedstengningen er katalysatorer for noen bevegelser.

Forventer at de-eskalering i Ukraina, at OPEC fortsetter Ä si de ikke vil holde prisene oppe fra 2025 eller at inventories begynner Ä stacke seg opp igjen vil fÄ prisen under 72 igjen. Potensielt under 70 om mye skjer i den retningen.:

Forventer overveiende sannsynlig at pris holder seg innenfor 74-72,8 dollar i dag og at vi nÄ fra 10:22 fram til 15:30-16:30 vil se en bearish utvikling ned mot 73,4-72,8 et sted.

Det pleier Ä komme en trend reversal rundt 15:30-16:30, er derfor jeg mÄ se hva som skjer fram til det for Ä forvente noe om kvelden.

Alt kan snus pÄ hode av nyheter selvsagt. :slight_smile:

1 Like

Saudi Arabia threatens to destabilize Russian economy

Publisert 15:10

Oslo (Infront TDN Direkt): Israel og Libanon skal ha inngÄtt avtale om Ä avslutte konflikten mellom Israel og Hizbollah.

Det melder nettstedet Axios som siterer en amerikansk tjenstemann, ifĂžlge NRK mandag.

TDN Direkt finans@tdn.no

2 Likes

Hvorfor skulle Netanyahu Þnske Ä gi Biden en win? Han har ikke gjort det sÄ langt, og USA har latt Israel gjÞre som de vil ogsÄ med Biden ved roret.

Det er mye mer sannsynlig at forhandlingene nÄ begynner fordi dette koster for Israel, bÄde med fortsatte rakettangrep fra Libanon og Israelske soldater som dÞr eller blir skadet i kamp. Netanyahu er smart nok til Ä vite hvor smertegrensen er innenriks. Dette blir klart om man leser israelske media, selv om det ikke rapporteres mye om det her.

Fra et israelsk sikkerhetspolitisk perspektiv har ikke dette noe realistisk sluttspill der “terroristene er marginalisert”.

2 Likes

Israels bakkeoperasjon i Libanon har vÊrt en katastrofe. De har kun lykkes med Ä ta seg inn omtrent 5 km inn i Libanon, lengste inn de har kommet er landsbyen Chamaa. Mangel pÄ erfarne bakkestyrker har preget bakkeinvasjon. Det de har lyktes med, som vanlig, er massive flytokter med medfÞlende bombing. Men pÄ bakken er det inkompetanse og uerfarenhet.

Helt klart at de nÄ har gÄtt i fatigue. Ikke har de fÄtt kontroll pÄ Gaza, hvor de fremdeles har operasjoner i nord og sÞr. I Libanon har det vÊrt manglende progresjon og Þkonomien sliter. Dessuten virker det Ä vÊre en dissonans mellom militÊre og Bibi.

Virkeligheten begynner Ä tvinges innpÄ.

5 Likes