De er i alle fall så godt forberedt de kan på de tingene de kan styre. På de tingene de ikke kan styret, som feks været, så må de bare ta det som det kommer.
Som jeg har dokumentert over så har altså Østerrike en mye større lager-kapasitet med sine 112% i forhold til årlig forbruk, enn feks Tyskland som ligger med sin 28% litt høyere enn snittet i EU på 31%.
Men selv om lagringskapasiteten er stor, er det også stor forskjell på kalde og milde vintre, som jeg har skrevet om før var 2018 siste ordentlig lange kalde vinteren i Europa, mens 2021 hadde en eksepsjonell kald februar. De 2 siste vintrene har vært relativt milde i Europa:
Vinteren 2021 tok ned lagrene til Østerrike fra 88% til 15%.
Så ser man at tilførselen av gass, i alle fall før krigen i Ukraina har stort sett vært veldig lav i Østerrike om vinteren (se grønn linje for injection), poenget er bare at selv om tilførsel i de 2 siste vinterene har vært høyere, så har de fortsatt vært relativt lave ift til hva som ser ut til å kunne være behovet ved en kald vinter:
Tilførsel av gass i Østerrike gjennom vinteren før krigen i Ukraina:
Tilførsel av gass i Østerrike gjennom vinteren etter krigen i Ukraina startet:
Har tegnet inn med rød strek når krigen i Ukraina startet, med blå boks i det som ser ut til å være over normalt med import av natur-gass, og blå pil som indikerer at det høye nivået av gassimport utover det normale.
For meg ser det ut som at Østerrike (og Europa) har vært heldige med at 2 siste vintere har vær milde, og at gassprisene i vinter mer enn noen gang vil bli styrt av været.
Og selv om det er mildt i Europa nå:
Så får vi allerede neste uke en bitteliten test på gassforbruk, og gasspriser:
Både værmelding og nyheten om OMV-Gazprom kan selsvagt allerede være innbakt i prisene på naturgass, siden de har steget en del sist uken, og til årets høyeste pris tilsvarende 79 dollar fatet olje:
Om det er fullt ut priset inn gjenstår å se.
Spørsmålet er om i hvilken grad Østerrike må konkurrere (selvsagt på pris) om gass i markedet de normalt ikke ville konkurrert om, og hvor mye det påvirker priser. Pris på strøm/gass pleier jo å være ganske inelastisk siden det er noe folk må ha, avhengig av hvor kaldt det er.