Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 2

And last year, the US became the world’s biggest exporter of natural gas. In October, the US Energy Information Administration projected that the US would produce 13.5 million barrels of crude oil a day in 2025, which would be another record.

Grei motsetning mellom dette og at oljeindustrien skal slite så voldsomt med økte kostnader. Da skulle man tro at de ikke ville klart å øke utvinningstakten.

Samme chart som tidligere, har bare lagt til en horisontal støtte på rundt 70$.

2 Likes

:crossed_fingers: :grimacing: :crossed_fingers:

1 Like

Fekk vi bunn?

1 Like

Det kan nok godt være, det har ikke skjedd nok signifikante ting til at jeg tror kursen kommer til å dykke nå. Greit å følge med på da. Først og fremst fordi jeg sitter i Reach Subsea.

Eg tenkte meir på handel direkte i olje med ein SL rundt 71,4 (UKOILSPOT)
Har dårleg erfaring med indirekte oljehandel.

Candel stick igår ble ikkje så bra, så om vi ikkje snart kommer oss over 72,5 så selger eg meg nok ut om eg ikkje først rykk på SL .

1 Like

Her er min oppsummering om oljen etter en ukes research:

Store trender:

Negativt for oljeprisen:
OPEC+ varslet at de ikke lenger vil sikte på 100$ fatet fra og med 2025 tidligere i år, fordi det koster dem for mye å kutte. De skal ha nytt møte neste uke, som blir veldig viktig. Kanskje de sier noe annet nå som Trump vant valget.

USA trenger en finanskrise for å få bukt med utenlandsgjelden. Kina og Japan har solgt mye av gjelden, og finansieringen av USAs utenlandsgjeld sliter, og renten må dermed holdes høy.
Derfor lavere bruk av olje i USA enn om renten var lav.

Trump vil også åpne for mer boring i USA, men det tar lengre tid før får noen effekt.

Kina sliter økonomisk og etterspørselen derfra synker.

Ukraina/Russland krigen er positivt for oljeprisen, om den stoppes vil oljen falle i verdi.

Positivt for oljeprisen:
Iran/Isreal kan få hardere oljesanskjoner på Iran, de har redusert produksjonen for å møte det.

Iran truer med å skape mer kaos rundt transport av olje og varer.

Tyskland, og flere EU land vil bli strengere med russisk olje og gass via sjøveien.

Uroligheter i Libya fører til stor stans der i oljeproduksjonen, usikkert om det får reell effekt og om det eventuelt løses raskt eller ikke.

Forventningen min:

Oljen vil holde seg volatil innenfor en range på 69-76 neste 1-2 mnder.

Base case:
60$ per fat olje innen 3-4 mnd.

Uventede hendelser:
50$ eller lavere hvis vi får finansiell kollaps i Kina eller USA, krigene løses eller USA melder om planer for å øke eksporten drastisk relativt raskt. Republikanske presidenter pleier å ha en finanskrise, selv om det ikke alltid er selvforskyldt.

80$+ om krigene eskalerer i stedet for å roe seg. Her styrer Israel mye, så det blir viktig hva USA gjør også. Ukraina/Russland har ikke like stor påvirkning, da krigen ikke skjer i de større olje-områdene.

OPEC+ kan også sende oljen ned til 65 om de går fra ansvaret for å holde prisen oppe og pusher produksjonen på kort sikt. Det får vi vite neste uke.

Forøvrig veldig god side for å se nyheter om oljen raskt. Oppturen i dag kommer blant noe annet fra dette: Libyan Oil Output Under Threat Amid Fresh Protests | OilPrice.com

2 Likes

EIA:

Crude: +2.089M

Cushing: -0.688M

Gasoline: -4.407M

Distillates: -1.394M

1 Like
6 Likes

Interessant utvikling i det europeiske gassmarkedet, Gazprom (Russland) stopper levering av naturgass til OMV (Østerrike) med f.o.m lørdag morgen, dvs i dag tidlig:

Bakgrunnen er at Gazprom tapte en erstatningssak i ICC, hvor de er uenig.

Jeg har tidligere vært spent på hvordan en eventuelt fornyelse av avtalen for gass-levering gjennom Ukraina vil se ut etter at den nåværende utgår 31.12.2024

Nå ser det ut til at det “løser seg” på annet vis.

Og Østerrike importerer altså veldig mye av sin naturgass fra Russland:

Og det er bare de 3 “land locked countries” som importerer naturgass fra Russland:

Nå er det mange aktører i “gass-sagaen”, og alle bidrar trolig med en tommel på vektsskålen selv om det utad ser ut som en ren tvist i “International Chamber of Commerce” og at Gazprom har satt seg på bakbeina og ikke vil levere etter en kjennelse de er uenig i.

Østerrike forsikrer om at lagrene er fulle og at ingen vil fryse denne vinteren, og det er nok sant siden Østerrike sin lagre er kapasitetsmessig på 1 års forbruk, mens snitt EU (og store land som Tyskland) har lagerkapasitet på 1/4 årsforbruk. Har skrevet inn lager pt i prosent av årlig forbruk:

Alt i alt ikke enorme mengder, men det er et solid bortfall.

Blir spennende å se hvor mye av dette som allerede er kalkulert inn, for gjør man matten så ser det ut som at Østerrike stod for det meste av europeisk import av russisk rørgass; de bruker ca 90 TWh per år hvorav nesten alt fra Russland og utfasing av russisk med det bortfallet er nesten halveres, fra et ganske lavt nivå gitt følgende sammensetning:

2 Likes

Østerrike er som du sier godt forberedt

1 Like

De er i alle fall så godt forberedt de kan på de tingene de kan styre. På de tingene de ikke kan styret, som feks været, så må de bare ta det som det kommer.

Som jeg har dokumentert over så har altså Østerrike en mye større lager-kapasitet med sine 112% i forhold til årlig forbruk, enn feks Tyskland som ligger med sin 28% litt høyere enn snittet i EU på 31%.

Men selv om lagringskapasiteten er stor, er det også stor forskjell på kalde og milde vintre, som jeg har skrevet om før var 2018 siste ordentlig lange kalde vinteren i Europa, mens 2021 hadde en eksepsjonell kald februar. De 2 siste vintrene har vært relativt milde i Europa:

Vinteren 2021 tok ned lagrene til Østerrike fra 88% til 15%.

Så ser man at tilførselen av gass, i alle fall før krigen i Ukraina har stort sett vært veldig lav i Østerrike om vinteren (se grønn linje for injection), poenget er bare at selv om tilførsel i de 2 siste vinterene har vært høyere, så har de fortsatt vært relativt lave ift til hva som ser ut til å kunne være behovet ved en kald vinter:

Tilførsel av gass i Østerrike gjennom vinteren før krigen i Ukraina:
image

Tilførsel av gass i Østerrike gjennom vinteren etter krigen i Ukraina startet:
image

Har tegnet inn med rød strek når krigen i Ukraina startet, med blå boks i det som ser ut til å være over normalt med import av natur-gass, og blå pil som indikerer at det høye nivået av gassimport utover det normale.

For meg ser det ut som at Østerrike (og Europa) har vært heldige med at 2 siste vintere har vær milde, og at gassprisene i vinter mer enn noen gang vil bli styrt av været.

Og selv om det er mildt i Europa nå:

Så får vi allerede neste uke en bitteliten test på gassforbruk, og gasspriser:

Både værmelding og nyheten om OMV-Gazprom kan selsvagt allerede være innbakt i prisene på naturgass, siden de har steget en del sist uken, og til årets høyeste pris tilsvarende 79 dollar fatet olje:

Om det er fullt ut priset inn gjenstår å se.

Spørsmålet er om i hvilken grad Østerrike må konkurrere (selvsagt på pris) om gass i markedet de normalt ikke ville konkurrert om, og hvor mye det påvirker priser. Pris på strøm/gass pleier jo å være ganske inelastisk siden det er noe folk må ha, avhengig av hvor kaldt det er.

4 Likes
1 Like

Det er en liten detalj som irriterer meg med VG, de oppgir ikke kilder, de bare skriver henviser til sesongvarsel, men det er ingen steder i VG-artikkelen hvor det er en link hvor man kan klikke å se på hvilket sesongvarsel meteorologen henviser til. Det finnes et utall av værmodeller og også sesongvarsler.

Uansett, jeg har ikke skrevet annet enn at “Østerrike må finne alternativ leverandør, og prisene vil stige godt hvis det blir en skikkelig kald vinter”. Og så dokumenterte jeg at de sannsynligvis vil spise mer enn vanlig av lagre til neste uke, som det med stpr sannsynlighet bli kaldt, iom at det er så nærme i tid at sannsynlighet for treff i værmodeller, uansett hvilken du bruker er stor.

Angående hvordan vinteren blir i 2025 så vet ikke jeg mer enn at kalde vintere kommer, også nå som vi har karbondioksid som skaper ekstremvær, faktisk så nylig som 2021 og 2018, og før det et par tre stykker rundt 2010.

Mao før eller siden kommer den kalde vinteren, den som er en god del kaldere enn normalt, og nå er det 6 år siden sist, og nå passer det ekstra dårlig.

4 Likes

https://www.dn.no/flere-kabelbrudd-i-ostersjoen-tyskland-og-finland-etterforsker/2-1-1741120

enorme tall fra petrobas…

Jeg tenker at det er usikkerheten rundt Iran / Israel som holder oljeprisen oppe. Noe dritt å shorte oljen også bomber Israel iransk oljeinfrastruktur. Hvis du trenger olje, så er det nok også greit å ha kontrakter framover, ikke bare vente.

Hvis Saudi Arabia ikke utsetter igjen, så er jeg rimelig sikker på at vi vil se et bratt fall her. Ikke like ille som i 2020, men et godt hopp ned. For Saudi Arabia sin del, så hadde de sikkert likt det hvis oljeprisen falt nok til at oljebransjen i vesten stoppet prosjekter og sa opp folk. Det vil legge et grunnlag for høyere oljepriser et år senere.

Hvis man ser tilbake til 2020-fallet, så ser man at et år senere, så var oljeprisen tilbake og et år etter det tilbake på toppen fra 2018. Russland sin invasjon av Ukraina førte til et stort hopp, men oljeprisen har holdt seg høy etterpå, for det har tatt lang tid for vesten å skalere opp oljeproduksjonen igjen.

F.eks. i USA, det tok nesten 4 år før de produserte like mye som før Covid.
image

2 Likes

Og en viktig ting i tillegg her er at USA har veldig høy produksjon, men også veldig høy cost. Er ikke så mye som skal til for at de går i minus på å produsere olje, selv om de har redusert cost en del siste 2 år, så er de mest utsatt av de store.

1 Like

Johan Sverdrup i gang igjen:

Equinor har startet opp igjen produksjon på Johan Sverdrup – E24

3 Likes