Spennende å følge med på.
https://tradingeconomics.com/commodity/eu-natural-gas
De har en kort oppsummering over grafene.
21:23|Jonas Christensen
Oljeprisen rykker til etter nye sanksjoner
Prisen på nordsjøoljen brent, som brukes som referanse for oljehandel verden over, stiger 2,4 prosent i spotmarkedet tirsdag. Mesteparten av oppgangen er kommet i løpet av kvelden.
USA har innført ytterligere sanksjoner mot 35 skip og aktører som man mener er tilknyttet skyggeflåten som eksporterer iransk olje ulovlig, skriver Financial Times.
Oljeprisen står tirsdag kveld i 73,7 dollar fatet.
EIA (wk ending 29 Nov)
Crude: -5.073M
Cushing: 0.050M
Gasoline: 2.362M
Distillates: 3.383M
Ser vi på hvilken energikilde de ulike landene i Europa produserer sin elektrisitet så ser at Sør-Norge er ganske utsatt for høye strømpriser i vinter:
Nederland som bruker desidert mest gass per innbygger i Europa, tømmer sitt lager veldig fort nå, tross at det ikke er spesielt kaldt.
Danmark, som bruker langt mindre gass, tømmer også sine lagre:
Problemet for Norge er at om det blir en periode i vinter med “dunkelflaute” i Nordsjøen, dvs lite vind og mørkt, så kan ikke Danmark (eller Tyskland, Nederland, Sverige eller UK) produsere vindkraft, som er en svært viktig komponenet i elektristets-produksjon i Nord-Europa.
I slike perioder dekkes bortfallet av “renewables”, vind, men også sol, av naturgass, som er eneste hurtige regulerbære elektristets-kilde (ved siden av vannkraft).
Da er det et problem at gasslagrene synker fort, og gassprisene stadig kryper oppover tross at vi så vidt har startet på desember.
Det store spørsmålet er selvsagt om; “om det blir en kald vinter”, eller om vi unngår uflaks, og får nok en mild vinter.
EU er stadig bakpå, men ser nok “the writing on the wall”, og det er ikke tilfeldig at de akkurat (for en uke siden) har innført nye krav til minimum lager av naturgass.
Og selvsagt er “hovednyheten” at kravet øker til 50% fylling per 1. februar 2025 fra 45% 1 februar 2024, for den virkelig innstrammingen er jo:
Mange tilbud nå på søtsaker, pepperkaker og alt mulig man ikke trenger, men tror jeg heller ville benyttet meg av detteat det går an kjøpe Bjørkeved til 70 kroner for 40 liter nå, selv i Oslo, tilsvarende 105 kroner for en vanlig 60 liter sekk.
Det er viktig å ha perspektivene klare.
Akkurat nå så er det Tier 2 land, som Frankrike og Nederland som bruker mye gass,
mens de store landene, som Tyskland foreløpig bruker lite gass:
Men det er fordi vindproduksjonen er veldig god, og det har vært varmere enn vanlig, som beskrevet i NVE sin siste ukesrapport:
Faktisk har 2 siste ukene , uke 47 og 48, vært tredje og fjerde beste uke for vindkraft i strømutvekslingsomårder som påvirker norsk strømpris (Sør-Norge), bare uke 4 og 5 var bedre i 2024.
Og da er det ikke rart at Tyskland bruker “lite” gass, ca 2/3 av tysk strømproduksjon ble dekket av vind (og sol) i uke 48, og uke 47 var bitte litt bedre mtp på vind.
Det er derfor foruroligende at gass-lagrene tømmes så fort i Nederland når det er så høy produksjon av vind i området, samt at det er normalt forbruk av gass i Tyskland tross rekordhøy vindkraftproduksjon.
Igjen, det avhenger masse av været, men får vi “dunkelflaute” blir strømmen grisedyr , også i Norge (ikke Nord-Norge da som ikke har eksportkabler), tross relativ god kraftreserve i Sør-Norge:
På litt sikt, kan Syria få et stabilt nok regime som også er akseptert og som kan eksportere olje igjen?
Det er ikke ISIS / Al-Qaida som har tatt makten i Syria. HTS har sitt utspring i de grupperingene, men de er ikke dem.
HTS has transformed repeatedly over the years since the Syrian civil war began in 2011, with name changes, personnel splits and an expanded role in the country’s northwest province of Idlib, where it has largely governed undisturbed for several years.
An Islamist group that the US and several other nations long ago designated a terrorist organization, it was known as Jabhat al-Nusra when it formed a formal alliance with Al-Qaida more than a decade ago.
But in recent years HTS has publicly disavowed international terrorism and tries to present a more moderate face, according to Charles Lister, the director of the Syria Program at the Middle East Institute think tank in Washington D.C.
HTS som har hatt kontrollen i Idlib
In Idlib province, along the border with Turkey, the group’s largely technocratic administrators, known as the ‘Salvation Government,’ have cooperated with United Nations aid agencies and other international organizations seeking to support the millions of Syrians living there, many of them displaced from other parts of the conflict-ridden country.
En stor del av spørsmålet er om det nå blir kamp internt i alliansen som veltet Assad.
“After years of battles and competition with other rebel groups, HTS has now built an alliance of convenience with those groups,” says Khatib. “This is an alliance against Iran backed militias and against the forces of the Syrian regime of Bashar al-Assad.”
Også er man jo tilbake til at hvis de klarer å holde kontroll i Syria, vil de styre på et sett som gjør at de blir akspertert av USA?
Kan Hydrogen hjelpe til her?
Man kan vel lagre overskudds energi fra sommer månedene, frem til vinteren?
Altså, de har samme utspring, som du skriver, HTS-lederen var en del av al-Qaeda i Syria. Samtidig, han er ikke en del av disse nå. De har ikke samme mål og de bruker såvidt jeg har fått med meg ikke samme midler.
Og dette er jo hvorfor jeg skriver:
For det er ikke nødvendigvis slik at hvis en organisasjon en gang har blitt erklært terrorister at de forblir det.
– Jeg tenker det først og fremst er god styring. Jo mindre panikk som utløses lokalt og internasjonalt, og jo mer al-Jolani fremstår som en ansvarlig aktør fremfor en farlig jihadistisk ekstremist, desto lettere blir jobben hans. Om det er helt troverdig? Sikkert ikke, sier Aron Lund ved tenketanken Century International.
«Er de snille eller slemme»……
Godt VG tar ansvar forklarer om hvem som er egentlig er snille, og slemme.
For selv om verden alltid er sort og hvit, ond og god, lettlurt og faktasjekket, kan en enkel sjel fort gå seg vill.
En kompis av meg hadde en sjef i et utenlandsk selskap som sa at:
«If I want your opinion I will give it to you».
VG er vår alles ansvarlige sjef.
Det er jo klassisk vestlig media? Var ikke Bin Laden også en frihetskjemper?
Og hvis du hadde lest artikkelen, så var den rimelig nøytral
Den tok for seg forhistorien, de tok for seg hvordan HTS har oppført seg i Idlib og hvordan de har oppført seg hittil under styrtingen av Assad, og hva de har lovet. De var lite antagelser om hvor det kom til å gå.
Jeg likte egentlig godt at de hadde kontaktet tre forskjellige parter for å få forskjellige syn på HTS. De kunne sikkert ha valgt et bredere utvalg, men journalistisk, så synes jeg dette var rimelig solid arbeid.
Hele Midtøsten er en kruttønne med kort lunte nå. Et svekket Iran, Syria med uavklart fremtid. Kurdere på ulike sider av diverse grenser. Israel, og alle nabostater hvor sjia og sunnimuslimer fortsatt kun er en liten gnist fra å være involvert i direkte konfrontasjoner, lokalt, nasjonalt, eller mot naboland.
Denne trykkokeren er jeg redd ikke kommer til å holde veldig lenge.
Tror situasjonen er overdrevet. Ingen av de store landene i midtøsten har lyst til å gå i krig. Sjia og sunnimuslimene har i de siste årene hatt bedre forhold enn på lenge.
Hmm? Er det derfor skip blir angrepet i Rødehavet, fordi Iran ønsker fred?
Er Yemen et stort land? Er det sunnimuslimenes skip som blir angrepet?