Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 2

Det grunnleggende for at prisen skal opp eller at presset er der, har ikke endret seg. Iran har ett supervåpen, som USA ikke har. De har bare ikke brukt det ennå, det er kraftigere enn atomvåpen. Vet dere hva jeg sikter til ? Men det tar noe “tid” å få det operativt.

3 Likes

And here we go!

BREAKING: A drone just struck the largest single-site refinery in the Middle East.

Abu Dhabi’s Ruwais Industrial Complex. ADNOC’s flagship. 922,000 barrels per day of refining capacity. The petrochemical heart of the United Arab Emirates. A fire broke out. Zero injuries… pic.twitter.com/Kna3gVn9UR

— Shanaka Anslem Perera ⚡ (@shanaka86) March 10, 2026
4 Likes

Mistenker at mr duck ikke klarer å få slutt på denne krigen så raskt som han indikerer. Han er neppe fornøyd med sønn Khomeini som ny leder, og med annet de klarer på magisk vis å trylle opp en god erstatning, så blir de fort værende en stund dessverre. Så personlig mistenker jeg at prisen skal oppover igjen.

11 Likes

Jeg tror ikke Trump klarer å snakke oljeprisen ned mot 70, for ustabiliteten Israel og USA har brakt til regionen tar for lang tid å roe ned. Jeg tror vi skal godt over 100, det er bare for Iran å finne på noe faenskap - eller bare fortsette å skape usikkerhet.

Gearingen må uansett være lav eller fraværende sånn som det svinger :grimacing:

7 Likes
2 Likes

Her vil man vel i det minste ha en viss mulighet for konvoy med eskorte, selv om det er alt annet en optimalt. Forsikringen blir i alle fall ikke billigere.

1 Like

3-400 millioner fat. Ikke noen voldsomme mengder. Ser ikke ut til at oljeprisen reagerer særlig.

1 Like

Iran er bull på olje.

BREAKING: Iran’s military just named the price of the war. Two hundred dollars per barrel. And they named every tanker that will be hit to get there.

Col. Ali Razmjou, spokesperson for Khatam al-Anbiya, the joint command headquarters that controls all of Iran’s armed forces,… pic.twitter.com/xNW4MK5Ztm

— Shanaka Anslem Perera ⚡ (@shanaka86) March 11, 2026
2 Likes

Poster hele greia jeg

https://nitter.net/shanaka86/status/2031722088214732842

Read the targeting declaration again. Not all oil. Oil that benefits the US, Israel, or allies. This is selective enforcement stated as official military policy. Iran is declaring the Strait closed to the Western alliance and open to everyone else. Eleven point seven million barrels of Iranian crude have transited to China since 28 February via shadow fleet under IRGC protection. China buys 80 to 90% of Iran’s exports. That oil moves. Western-allied oil does not. The Strait is not closed. It is partitioned.

Jeg leser dette basically som at de kommer til å angripe all shipping fra land med amerikansk base. Unntaket vil være russiske og kinesiske tankskip. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Ca null reaksjon ja…

De slipper altså 400 millioner fat fra nødlagrene. Største koordinerte oljeslipp i historien.
Samtidig får vi høre at situasjonen er under kontroll og at dette er en begrenset operasjon.
Når myndigheter må tappe nesten en tredel av beredskapslagrene for å roe markedet sier det egentlig sitt om hvor “kontrollert” situasjonen er.

4 Likes

Hvis Iran fortsetter å treffe oljeinfrastruktur i andre land, så skulle det ikke overraske meg hvis USA tar kontroll over Kharg Island. https://www.reuters.com/world/middle-east/an-overview-irans-energy-industry-infrastructure-2026-02-28/

[Iran] exports 90% of its crude via Kharg Island, for shipping through the narrow Strait of Hormuz.

2 Likes
3 Likes

Noe som sier meg at markedet ikke helt har tatt dette inn over seg fullt og helt ennå. De er blitt så vant til fredags-TACO at de tenker det årnær sæ.

9 Likes

Kryssposter fra Iran-tråden.

The Department of Energy announced Wednesday that it has been authorized by President Trump to release 172 million barrels from the U.S. Strategic Petroleum Reserve, starting next week, in an effort to lower gas and oil prices amid the war in Iran. https://t.co/TitbDi44Vh

— ABC News (@ABC) March 11, 2026

I fall noen skulle være i tvil. Trump:

Trump: The Strait of Hormuz is ‘in great shape’

The most dangerous weapon at sea is not a missile, submarine, or aircraft carrier. It is something you will never see.

Right now they are at the center of the tension around the Strait of Hormuz. But... why mines?

Because they are brutally effective. Cheap to deploy. Hard to… pic.twitter.com/TaxIdGzzWs

— Rand Group (@cryptorand) March 11, 2026

JUST IN: An Indian seafarer is dead on a US-owned oil tanker burning in the Persian Gulf. The IRGC claimed the kill. Brent crude hit $96.72. And the weapon that did it cost less than a used car.

The SafeSea Vishnu, Marshall Islands-flagged, US-owned, was struck in the northern… pic.twitter.com/owo2FmUEo2

— Shanaka Anslem Perera ⚡ (@shanaka86) March 12, 2026

Dette er idiotisk gjort, de lagrene skulle kun blitt tappet, om man faktisk begynner å gå tomme for olje, IKKE fordi den koster mye. Om denne krigen drar ut, og de faktisk begynner å gå tomme i noen land, hva gjør de da ?

2 Likes

Hva tror du skjer når en god porsjon av verdens olje er stuck i Midt-Østen og produksjon skrus av? :thinking:

Da har man hatt 120 dager på å tilpasse seg situasjonen. Andre kan ha økt produksjon, man kan forbruke mindre osv.

Om man tilbyr oljen nå eller om 120 dager? Vel, det går mye ut på det samme når det gjelder “gå tom” biten.

4 Likes

Når 20% plutselig forsvinner, er enkel: Hopp i pris- som fører til høy Inflasjon- som fører til istid ( i industrien ) - som fører til deflasjon og masse oppsigelser osv… og oljeprisen stuper. Så er den nye normalen nådd.

Det tar mye lengre tid enn 120 dager å få opp en produksjon/infrastruktur andre plasser tilsvarende 20% av den globale produksjonen.

Men jeg vet ikke om det går an å få ut tilsvarende i eksisterende u-utnyttet kapasitet, noen som vet hvor mye de kan klare å øke på eksisterende globalt ?

1 Like

Får vel se Kong Fredrik på sykkel snart.

2 Likes