Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 2

Synes denne figuren ga en god oversikt på LNG, selv om jeg måtte putte på Sør-Korea, Storbritannia og Pakistan selv.

Tenker man kjøpekraft og politikk, vil jeg ut fra figuren når det mangler LNG fra Qatar, tenke at Kina og til dels India? tar mer fra Russland og Europa tar laster fra USA som skulle gått til Tyrkia og Egypt. Pakistan får bare klare seg med mindre.

3 Likes

Er Egypt en importør av LNG?

De var eksportør da Zohr-feltet produserte bra, men nå er de netto importør av naturgass, ca 12-13 bcm fra USA som LNG, og 9-10 bcm fra Israel (rørgass), mindre enn 1 bcm fra Qatar, og 1 bcm fra Nigeria.
Men siden Israel har stengt av gassen fra Levithan grunnet den pågående krigen mot Iran, så må Egypt få den gassen annet steds fra, og konkurrer på pris.

Israel dekket ca 15-20% av Egypts totale naturgass-forbruk, og 40-45% av den totale importerte naturgassen.

Størrelsen på importen til Egypt (ca 22 bcm) er omtrent som Polen sin import (21 bcm).

1 Like

Link er du snill

https://www.madamasr.com/en/2026/01/05/news/u/egypt-agrees-to-buy-qatari-lng-at-preferential-price-as-cairo-seeks-to-diversify-import-sources/

@Floppen, sjekk figurer i link.

Legg til at Egypt forventer å importere 26% mer gass i 2026 enn i 2025.

https://www.spglobal.com/energy/en/news-research/latest-news/lng/011426-egypts-2025-lng-imports-hit-record-high-as-energy-appetite-grows

Edit:

3 Likes

Jeg kryssposter denne her fra Iran.tråden:

https://www.wsj.com/world/middle-east/iran-war-leaders-oil-market-c786fdb4?mod=WSJ_home_mediumtopper_pos_3

The 12-day war with Israel and the U.S. in June inflicted heavy damage on Iran’s nuclear and missile programs and demonstrated the regime’s inability to fend off attacks. The war stopped only when Trump declared there would be no more strikes. In response, Iran simply ordered its armed forces to halt strikes on Israel.

Iran’s leaders decided that was a strategic mistake that left the country weaker and invited future attacks. This time, it has told mediators that it would only accept a cease-fire with solid guarantees it won’t be attacked again.

Så, basically, så sier de at USA ikke bare kan stoppe angrepene, så stopper de angrepene på skip. De kommer til å fortsette til de får en avtale med USA. En avtale som jeg tror vil være svært vanskelig for Trump å svelge. Han kan ikke bare si: “Vi fikk til det vi prøvde på” og stoppe angrepene. Han må signere en avtale.

Hvis USA slutter sine angrep, så tviler jeg på at Iran vil være veldig aktive, men jeg tipper de vil fortsette å stoppe shipping.

8 Likes

Forståelig at de ikke vil prate prisene opp, men dette gjennomskuer vel de fleste. Litt overrasket over at gass ikke har gått mer opp, men de har vel koordinert innkjøpene så langt. Når kommer asiatiske kjøpere på banen for fullt?

“Gasslagrene bør ikke fylles opp for enhver pris, sier EU-kommisjonen i referatet.”

3 Likes

Gass-situasjonen er “stabil”, “stabilt lav” kunne man kanskje like gjerne si. Men det er ikke så altfor ille
I et normalår bunner de ut på 38 % , nå ligger de på ca. 30, og er, som de sier, nokså stabil.

Har ikke gitt de store utslagene på f.eks. strømprisene i Europa foreløpig. Litt høyere priser for mars i Tyskland sammenliknet med mars i fjor (+4-5 %) Italia rammes hardest.

4 Likes

Litt av trykket går via Rødehavet nå

Yanbu pipen har kapasitet på 7 millioner fat om dagen, men havna er begrenset til 3 millioner fat, det er nok ikke gjort i en håndvending.

Uansett, utskiping av saudisk olje fra Yanbu har økt 330%, fra 570 000 fat olje om dagen til 2 470 000 fat olje om dagen.

2 Likes

Utfordringen for EU er vel å få fylt opp lagrene før vinteren. Fra ca 32 minutter ut i Sankey Strategy Session snakker man om nettopp det. Veldig interessant. Virker som folk som har god peiling. For meg indikerer det et stramt marked for TTF, og gass generelt i år.

En “risiko” som nevnes er dog at Quatar kan begynne å dumpe prisene for å sikre kundene som ikke lenger har grunn til å se på dem som en trygg leverandør.

4 Likes

16 and Counting: Oil and Cargo Ships Are Growing Targets in War With Iran - The New York Times?

1 Like
3 Likes

Sjansen for at Iran rygger: null.

5 Likes
3 Likes

Det begynner å lukte hardt av supersyklus deluxe for alt av offshore service/leting selskaper de kommende årene slik situasjonen utvikler seg. (selskaper som hovedsaklig opererer utenfor midtøsten that is)

Vanskelig å se at det her kommer til å deeskalere i nærmeste fremtid.

12 Likes

Enda mer ressurser sendes bortover:

3 Likes

Ja, egentlig alt av aktiva som gjør oss (vesten) mindre avhengig av den regionen. Iran kan fortsette med asymmetrisk krigføring og lage masse kaos og usikkerhet. Markedet ser ut til å ta det gradvis inn over seg for hver dag som går uten taco. Jeg kastet meg litt rundt, solgte en god del av mine “case” og satt det i Vår energi, uten egentlig å ha studert selskapet og prisingen så nøye. :see_no_evil:Hvor super syklusen blir avhenger også av hvordan økonomien klarer å absorbere høyere priser. Veldig mye annet av råvarer har allerede gått (kobber, sølv ++), 100 USD er ikke ekstremt sånn sett, men prisen kan fort stige mye mer og da føre til en reaksjon med fall i etterspørselen og fall i økonomisk aktivitet.

4 Likes

Man få vel kanskje slutt på idiotien med at Norge med flere andre vestlige land skal bygge ned olje fremover.
Man er ganske hardbarket anti olje / lokal klimafanatiker(sorten som vil fjerne vestlig produksjon og tror planetens klima blir bedre av det…) om man ikke nå ser fordel med å opprettholde/utvide produksjon av olje og gass til andre områder utenfor midt østen.

14 Likes

Enda bedre ville det vært om man hadde gjort seg uavhengig av gulfstatene ved å gjøre seg uavhengig av å brenne olje og gass.
Og dit kommer vi. Problemet er bare at det tar tid. Lang tid.

3 Likes

Det vil ta så lang tid at samtlige på dette forumet da ligger under torven.

3 Likes