Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 2

En god del av oss, ja. ForhÄpentligvis ikke alle. (Satser pÄ at det er noen unge aksjespekulanter her, og at levealderen fortsetter Ä Þke. )

2 Likes

SpĂžrs om dette og vil skape “vann pĂ„ mĂžlla” :grinning: for Ă„ kjĂžre hardt pĂ„ med havvind fremover.
Som igjen vil kreve offshore service og leting jobber.

2 Likes

Gassprisene slÄr inn momentant, oljeprissjokk sniker seg inn gradvis i Þkonomien med hÞyere inflasjon. Hverken alternative energikilder eller Þkt leteaktivitet i sikrere omrÄder kan bÞte pÄ dette i det tidsperspektivet vi stÄr overfor her. Enn sÄ lenge er ikke 100 usd utÄlelig, men ikke sikkert det stopper her.

6 Likes

Ja tapet pr dag med stredet stengt er sÄ stort at de fleste ikke skjÞnner hvor mye det er snakk om.

StÞrrelsen pÄ minus output er sÄ stort at jeg mener det vil dekke opp for eventuelle fall i etterspÞrsel som kan komme ved en ekstrem hÞy pris.
Jeg tviler sterkt pÄ at 200USD er hvor den grensen er hvor man vil se at etterspÞrsel er lavere enn faktisk output.

2 Likes

Hvor smertegrensen gÄr fÄr vi gjerne en indikasjon pÄ i etterkant.

Jeg har ikke satt med dypt inn i problemstillingen men det er jo interresant at ATH i oljeprisen sammenfalt med finanskrisen.

5 Likes

Det er riktig, dette er katastrofe. Men alle har fokus pÄ Oljen, hva skjer med disse landene, nÄr de ikke lengre fÄr mat/drikke ?

De importerer ca 80% av dette igjennom Hormuz. Hvor lenge varer reservene deres ? Vil de etterhvert gÄ bort ifra Dollar, og heller kreve salg av Olje i Yuan, mot sikret mat/drikke leveranser ?

2 Likes

SÄg en kommentar tidligere idag pÄ X ang matlagre osv der nede. Var snakk om ca 180dager fÞr det var helt krise.

Men blir jo bra krise for oss og fremover pÄ slike ting pga gjÞdsel, fuel kostnader osv osv.

2 Likes

Ingen kjÞper olje nÄr den koster over 150$ sÄ da har man ikke behov for beredskapslageret.

1 Like

Er 150USD historisk hÞy pris for olje mener du? Og hva vil du erstatte oljen med? AltsÄ de ca 90mill fatene for dag som faktisk er i output pr dag nÄ.

Var vel nevnt at de fatene man er i minus output nÄ utgjÞr ca den samme mengden som man ikke brukte under covid lock down.

2 Likes

For europeisk industri vil jeg tro oljepris i >150$ (og tilsvarande gasspris) er fullstendig Þdeleggende. SÄ jeg ser greia med Ä tÞmme noe av lageret i det korte bilde. Dette er sikkert basert pÄ en antagelse om at denne krigen er over innen rimelig tid. Varer den i flere Är er det jo hÞy sannsynlighet for finanskrise 2.0 uansett virker det som.

TĂžmme lager kommer nok ikke til Ă„ lĂžse helt det store da det er rundt 3mill fat pr dag de vil greie Ă„ ta ut derfra.
Du er inne for en overaskelse om du tror det er et par Är unna krise. Er ikke dette over fÞr sommeren sÄ har du storkrise.

1 Like

Alle disse tiltakene er jo av symbolsk art som skal dempe spekulasjonene rundt energiprisene i det korte bilde. Trump er jo “ekspert” pĂ„ den slags.

Ja hjelper ikke mye med en tweet eller to nÄr ingen oljetanker legger til kai pga ingen olje Ä sende.

Ser ut som han brukte opp kruttet forige uke med tweets som greide holde nede oljekurs.

1 Like

SelvfÞlgelig gjÞr noen det, ogsÄ setter du opp prisen pÄ varen du selger. Du mÄ mest sannsynlig selge mindre av den fordi etterspÞrselen vil falle. SÄ du kjÞper gjerne mindre. OgsÄ finner oljeprisen seg et nytt, prisleie.

Har du bensinbil, parkerer du den nÄr pumpeprisen er 30kr, eller fyller du den som normalt?

2 Likes

Du mener industrien legger ned kontra Ă„ kjĂžpe dyr energi?

1 Like

Fakta sier noe annet.

• Global etterspĂžrsel 2008 : ca. 85 millioner fat per dag (Mb/d).
  • FĂžr oljeprisen krasjet i andre halvĂ„r 2008, var etterspĂžrselen fortsatt stabil. Men da finanskrisen slo inn, falt etterspĂžrselen raskt, og oljeprisen stupte fra 147 USD til ca. 30 USD per fat pĂ„ fĂ„ mĂ„neder.

147USD i 2008 tilsvarer 213,15 USD i dag.

Kilder:

4 Likes

Denne grafen er ikke den beste opptakten foran valget. Deler av Maga er ogsĂ„ kritisk til krigfĂžringen, det burde fĂ„ Trump & Co. til Ă„ lete godt i skuffen etter taco som kan serveres. ForelĂžpig har hĂ„ndsrekning til Russland og hjelp fra IEA hjulpet lite. I starten kunne Trump snakke ned oljeprisen mange dollar med Ă„ si at “vi er snart ferdig”, men det hjelper lite hvis de etterlater seg kaos nĂ„r de er ferdige.

3 Likes

Er vel det jeg forsĂžker Ă„ si. Ingen kjĂžper unĂždvendige varer produsert med olje til 150$-200$. Type flyreiser til dobbel pris vil selvfĂžlgelig fjerne mye av etterspĂžrselen.

Europeisk industri som allerede sliter pga hÞye energikostnader vil bli en kirkegÄrd.

Ja, og hvor lenge lÄ den pÄ det nivÄet fÞr prisen tanket?