Spørs om dette og vil skape “vann på mølla”
for å kjøre hardt på med havvind fremover.
Som igjen vil kreve offshore service og leting jobber.
Gassprisene slår inn momentant, oljeprissjokk sniker seg inn gradvis i økonomien med høyere inflasjon. Hverken alternative energikilder eller økt leteaktivitet i sikrere områder kan bøte på dette i det tidsperspektivet vi står overfor her. Enn så lenge er ikke 100 usd utålelig, men ikke sikkert det stopper her.
Ja tapet pr dag med stredet stengt er så stort at de fleste ikke skjønner hvor mye det er snakk om.
Størrelsen på minus output er så stort at jeg mener det vil dekke opp for eventuelle fall i etterspørsel som kan komme ved en ekstrem høy pris.
Jeg tviler sterkt på at 200USD er hvor den grensen er hvor man vil se at etterspørsel er lavere enn faktisk output.
Hvor smertegrensen går får vi gjerne en indikasjon på i etterkant.
Jeg har ikke satt med dypt inn i problemstillingen men det er jo interresant at ATH i oljeprisen sammenfalt med finanskrisen.
Det er riktig, dette er katastrofe. Men alle har fokus på Oljen, hva skjer med disse landene, når de ikke lengre får mat/drikke ?
De importerer ca 80% av dette igjennom Hormuz. Hvor lenge varer reservene deres ? Vil de etterhvert gå bort ifra Dollar, og heller kreve salg av Olje i Yuan, mot sikret mat/drikke leveranser ?
Såg en kommentar tidligere idag på X ang matlagre osv der nede. Var snakk om ca 180dager før det var helt krise.
Men blir jo bra krise for oss og fremover på slike ting pga gjødsel, fuel kostnader osv osv.
Ingen kjøper olje når den koster over 150$ så da har man ikke behov for beredskapslageret.
Er 150USD historisk høy pris for olje mener du? Og hva vil du erstatte oljen med? Altså de ca 90mill fatene for dag som faktisk er i output pr dag nå.
Var vel nevnt at de fatene man er i minus output nå utgjør ca den samme mengden som man ikke brukte under covid lock down.
For europeisk industri vil jeg tro oljepris i >150$ (og tilsvarande gasspris) er fullstendig ødeleggende. Så jeg ser greia med å tømme noe av lageret i det korte bilde. Dette er sikkert basert på en antagelse om at denne krigen er over innen rimelig tid. Varer den i flere år er det jo høy sannsynlighet for finanskrise 2.0 uansett virker det som.
Tømme lager kommer nok ikke til å løse helt det store da det er rundt 3mill fat pr dag de vil greie å ta ut derfra.
Du er inne for en overaskelse om du tror det er et par år unna krise. Er ikke dette over før sommeren så har du storkrise.
Alle disse tiltakene er jo av symbolsk art som skal dempe spekulasjonene rundt energiprisene i det korte bilde. Trump er jo “ekspert” på den slags.
Ja hjelper ikke mye med en tweet eller to når ingen oljetanker legger til kai pga ingen olje å sende.
Ser ut som han brukte opp kruttet forige uke med tweets som greide holde nede oljekurs.
Selvfølgelig gjør noen det, også setter du opp prisen på varen du selger. Du må mest sannsynlig selge mindre av den fordi etterspørselen vil falle. Så du kjøper gjerne mindre. Også finner oljeprisen seg et nytt, prisleie.
Har du bensinbil, parkerer du den når pumpeprisen er 30kr, eller fyller du den som normalt?
Du mener industrien legger ned kontra å kjøpe dyr energi?
Fakta sier noe annet.
- Global etterspørsel 2008 : ca. 85 millioner fat per dag (Mb/d).
- Før oljeprisen krasjet i andre halvår 2008, var etterspørselen fortsatt stabil. Men da finanskrisen slo inn, falt etterspørselen raskt, og oljeprisen stupte fra 147 USD til ca. 30 USD per fat på få måneder.
147USD i 2008 tilsvarer 213,15 USD i dag.
Kilder:
Denne grafen er ikke den beste opptakten foran valget. Deler av Maga er også kritisk til krigføringen, det burde få Trump & Co. til å lete godt i skuffen etter taco som kan serveres. Foreløpig har håndsrekning til Russland og hjelp fra IEA hjulpet lite. I starten kunne Trump snakke ned oljeprisen mange dollar med å si at “vi er snart ferdig”, men det hjelper lite hvis de etterlater seg kaos når de er ferdige.
Er vel det jeg forsøker å si. Ingen kjøper unødvendige varer produsert med olje til 150$-200$. Type flyreiser til dobbel pris vil selvfølgelig fjerne mye av etterspørselen.
Europeisk industri som allerede sliter pga høye energikostnader vil bli en kirkegård.
Ja, og hvor lenge lå den på det nivået før prisen tanket?
Oljeprisen står for 20-30% av utgiftene. Går disse opp 100%, så går flyprisene opp 20-30%. Det vil senke etterspørselen blir, men ikke fjerne den. Ikke på langt nær.