Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 2

Hvis du leste hele posten min sÄ sÄ var det kanskje noe nytt siden sist?

image

1 Like

Helium is extracted as a byproduct of natural-gas processing and is an essential part of the semiconductor-manufacturing process.

Jada! :see_no_evil:

1 Like

Virker som produsentene har et lager av helium, ut fra det som stÄr i artikkelen. Barnebursdager, tivoli og 17 mai blir kanskje ikke helt det samme hvis dette stemmer:
“If supply does tighten, suppliers will likely prioritize key sectors when allocating their volumes. That would probably mean more helium for makers of MRI machines, semiconductors and rockets, and less for party balloons and welding, Kornbluth said”

2 Likes

Det er ogsÄ andre land i Afrika som kan fÄ en boost, og mulighet som fÞlge av problemene i Gulfen.

Det normale er at LNG-produksjon er kilden til helium-produksjon, fordi helium har ekstremt lavt kokepunkt, minus 269 grader, faktisk lavere en hydrogen ogsÄ pÄ minus 253 grader, sÄ det blir skimmet av nÄr man lager LNG, som er minus 162 grader.

Grunnen til at 25%-30% av verdens Helium-produksjon kommer fra Qatar er ikke fordi gassen i Qatar er en spesielt god kilde for helium, det er fordi LNG-mengden er sÄ stor:

image

Feks har Amur-prosjektet 10 ganger sÄ hÞyt innhold av helium, og mange amerikanske brÞnner har 20-30 ganger konsentrasjonen.

Men siden helium i praksis mÄ vÊre i gassform i hele produksjonskjeden ( kokepunkt kun 4 grader over absolutte nullpunkt, sÄ er det ikke bare den hÞye konsentasjonen i Tanzania-prosjektet som er en fordel:

Rukwa er et primĂŠrt Helium-prosjekt, ikke et bidprodukt, og er antatt Ă„ kunne dekke 5-10% av verdens helium-etterspĂžrsel.

Med Hormouz-problemene vil jeg tenke at interessen for dette prosjektet er veldig ettertraktet.

Gir det en ukes tid eller to fÞr det er «over».

Ja om Trump er villig til Ä svelge verdens stÞrste kamel sÄ kan det stemme.
Om han er villig til det er vel heller tvilsomt.

2 Likes

Hvilken kamel? At Iran er «Äpne» for fredsavtale pÄ nÄvÊrende tidspunkt sier ganske mye om hvor skralt regimet er. Uten at det betyr at jeg synes det fremstÄr som en gjennomtenkt krig utover at Israel kun Þnsker Ä Þdelegge landet mest mulig (og dessverre dikterer amerikansk urix).

I alle tilfelle er krigen er upopulÊr i Trump-basen, bensinprisene stiger og sÄ videre. Og er det noe man ikke kan anklage mannen for, sÄ er det Ä ha et hÄplÞst politisk vidd.

3 Likes

IfÞlge Presidenten sÄ krever de:

“The only way to end this war—ignited by the Zionist regime & US—is recognizing Iran’s legitimate rights, payment of reparations, and firm int’l guarantees against future aggression,” Pezeshkian said."

Jeg ser de tre punktene der har de sagt nÄ i flere dager, sÄ at dette skal bli stopp pÄ uten enorme kameler svelges, eller at de greier Ä utrydde hele styret i Iran er vel ikke sÄ veldig sannsynlig syns jeg.

Problemet USA nÄ har er at Iran har makten over stredet, sÄ noen enveis Taco vil ikke fungere lenger.

1 Like

Eneste som stÄr der er ordinÊr nasjonalistisk/regime bullshit-lingo. Identisk med at sprÄket rundt US sin exit vil fremstille det som en seier uansett grad av mÄloppnÄelse.

Og det er jo riktig ogsÄ: det mÄ bli en avtale der US/Israel er sikre nok pÄ at det aldri blir noe atomprogram til at de «garanterer» Ä la dem vÊre i fred sÄ fremt det forblir slik.

De kan aldri bombe bort hele regimet. Selv om et lite knippe nisser kanskje hvisket det i Þret til Trump pÄ et tidlig tidspunkt. Begge parter har svake kort pÄ hÄnden (eneste Iran har er energiflyt vs. inten skjÞrhet, USA har svak stÞtte innenriks og kan uansett ikke fjerne regimet med fly, Israel skjÞnner at USA/Trump ikke kan utnyttes sÊrlig mye mer), det taler for ikke veldig langvarig.

2 Likes

Ja det er ikke godt Ä spÄ utfallet her. Jeg sliter med Ä se USA komme seg utav det her uten VM i kamelsvelging eller gÄ all the way.

Man mÄ ha med i regnestykket at det er fanatikere de kriger mot, ikke folk som av Þkonomiske eller helt rasjonelle grunner er villig til Ä avslutte fra sin side.

Et annet poeng kan vÊre at det nÄ er sÄ fragmentert i Iran pga all ledelse som er slÄtt ut at frittstÄende celler opererer selvstendig. Det kan fort bli mange mnd om ikke Är med terror mot skip i stredet.

2 Likes

Fair enough, er flere ukjente variabler, men akkurat det Ă„ bullshit-lingoe seg ut av krigen for USA sin del anser jeg som det aller minste hinderet for at det roer seg.

3 Likes

Noe vi alle kan vĂŠre 100% enig i er at USA kommer til Ă„ erklĂŠre STOOOOR seier uansett utfall :joy:

2 Likes

Israel vil ikke la USA trekke seg ut av denne krigen, og de stÄr for ca 35% -40% av velgerne til Trump. ( Evangelikale kristne,jÞder samt Ikke-evangelikale kristne med Israel-prioritet. ).

Iran skal Þdelegges, eller aldri kunne bli en trussel igjen. Mellom- valget er ikke fÞr i november, sÄ hang on to your shorts, its going to be a bumpy ride.

5 Likes

Det er litt av en kombo de partene her bestÄr av

Det jeg er mest overasket over er at det kan virke som, uten at jeg vet det, som om at USA kanskje ikke helt sĂ„g for seg at Iran kunne “kuke til” all passasje i stredet?

1 Like

Jeg er mest overrasket over hvor mye USA lekker info til Russland, 2 dager fĂžr de skulle bombe og Ăždelegge atomanleggene og Anrikingen i Iran, sĂ„ ble det observert kolonne med lastebiler som forlot omrĂ„det. Og da de allikevel valgte Ă„ bombe, i god viten om disse lastebilene, sĂ„ gjorde de det, og dermed mistet kontrollen pĂ„ mulige atombomber, eller minst nok anriket materiale til dette, Idioter. De har ENNÅ ikke kunne gjĂžre rede for dette materialet, og om Iran fĂ„r tak i de riktige folkene til Ă„ modifisere dette materialet, sĂ„ vil jo dette potensielt kunne brukes i Europa,sĂ„vel som USA, og ikke minst er det mer enn nom til Ă„ utslette Israel.

7 Likes

Hva er dette slags vill lĂžksuppe?

IAEA-rapporten GOV/2020/27 - (GOV/2023/24)

The Agency is not in a position to provide credible assurances about the completeness of Iran’s declarations regarding its nuclear material, including certain quantities of enriched uranium that could not be accounted for.

1 Like

Og det svarer ut hva av suppen du serverte ovenfor?

Nei, men det var det raskeste kildene jeg kunne henvise til. Jeg har fjernet antall bomber, pga jeg kan ikke verifisere kilden der. Men materialet som ikke kan gjÞres rede for, skal ligge pÄ ca 60% anriket,som er langt over kommersiell bruk pÄ 2-5%. Det har vÊrt gjort noen repotasjer pÄ dette, du mÄ neste lete litt. Men tidsrommet, er vel ca 1 uke tilbake i tid maks.

Jeg forstÄr hverken nÄr det eventuelt er snakk om og/eller om det tilsynelatende pÄstÄs at USA ikke hadde OPSEC i orden for Midnight Hammer og/eller at USA liksom skal ha delt gradert informasjon med Russland (fordi?) fÞr eller nÄ og/eller om det er snakk om usikkerhet pÄ eventuelle mengder anriket materiale Iran kan ha hatt (eller ikke) pÄ et eller annet tidspunkt og/eller hva «antall bomber» henviser til.

Edit: Ser noen «liker» innlegget - bare wtf, all den tid det er 100 % umulig Ä tolke i noen meningsfull forstand.

1 Like