Pris cap på både olje og gass faller på sin egen urimelighet, all den tid EU står for markedsliberalistisk politikk. Det er hogd i stein internt i EU at priser skal drives av tilbud og etterspørsel.
Samtidig har EU tilnærmet ingen energiressurser i egen jord, hvordan kan dem da bestemme prisen? Det går ikke.
Gass er riktig nok lettere å regulere enn olje pga. hvilken form energien har.
Når det gjelder olje: Hvem skal monitorere og straffe eventuelle brudd, i sør Kina havet, Afrikas Horn, Anden bukta? Har USA og EU plutselig juridisk hjemmelsgrunnlag til å håndheve sin politikk på alle verden hav? Det er et retorisk spørsmål hvor svaret er nei.
Dette med price cap mener jeg kommer til å eksplodere i tryne på EU så jævlig. Energi er en kritisk ressurs for all velstand og velferd, derfor mener jeg at price cap kan føre til en form for dualisme, hvor EU-medlemmer begynne å sikre seg energi gjennom bilaterale avtaler og der ed underminere både eu og price cap politikken.
Russland har allerede vist evne til å bruke gass som et pressmiddel. Dem står fortsatt for omtrent 10 prosent av global daglig produksjon. EU er fortsatt en stor kunde av Russland. Jeg tror RU kommer til å stenge av all olje tilførsel til EU, og den oljen vil være umulig å hente andre steder pga all produserer på tilnærmet maksimum.
«Jammen det er jo bare å produsere mer olje» hører jeg ofte. Nei, det er ikke så enkelt. Veien fra konsesjonsutdeling til oljen kommer til land/på ett fartøy er en 10/15 årig prosess. Vel og merke i et klima hvor fossilt skal avvikles.
Editer: presiseringer, rettelser og tillegg.