Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Kontrakteullering i dag?

Tenker selv at om sanksjonen ble opphevet så ville det vært bull for tank - mer oljevolum = bull. Nå er jeg ikke særlig kyndig når det gjelder tank.

1 Like

Riktig, men sterkere håndhevelse av sanksjonert olje i Iran, og handel av denne, vil ha litt av samme påvirkning i mitt hode.

Men større usikkerhet hvorvidt det manifesterer seg i tankrater sammenliknet med total frislipp av Iransk olje naturligvis.

1 Like

13:26:09

TDN Direkt

Opec diskuterer produksjonskutt på opptil én mill. fat på neste møte

Oljeprodusentene i OPEC+ diskuterer et produksjonskutt på mellom 0,5-1,0 millioner fat pr dag når medlemmene møtes 5. oktober, sier kilder til Reuters fredag.

Samtalene er ventet å fortsette før møtet, og det kan være mer klart hva gruppen tenker i løpet av helgen eller på mandag, fremgår det.

2 Likes

Denne er fin

3 Likes
2 Likes

Da er det vel bare rørene gjennom Ukraina igjen. Østerrike er vist down også - Yamal forsyningen.

2 Likes

TurkStream

1 Like

Fy faen så rart, om noen timer mottar vi en sms test på det nye beredskaps og varslingssystemet til Norge. Dette mens Troll og andre gass installasjoner on/offshore befestes av politi og Forsvaret. Samtidig gjør franske, tyske, nederlandske og engelske maritime militære styrker seg klar til å patruljene og vise tilstedeværelse i norsk farvann.
Dette begynner å ligne en tidsreise tilbake til den «varmeste» delen av den kalde krigen. Om ikke så lenge øver vi vel på å søke ly i nærmeste tilfluktsrom.

8 Likes

Da må vi rydde tom tilfluktsrommene og fikse luftingen først. Det finnes vel knapt et eneste som er i god nok stand til at mange kan være der i mer enn et par minutter.

Jeg håper dette er oppvekkeren som får beredskap tilbake på agendaen. Norge har slappet av litt vel lenge. Sveits og Finland demonstrerer fint at god beredskap og et moderne samfunn kan gå hånd i hånd.

7 Likes
3 Likes

Fremdeles i en nedadgående trend. Var litt spent på om den fant noe støtte på rundt 85 siden det var toppen fra oktober 21.

https://www.ft.com/content/bee3f1c7-4b7b-432b-ad35-6f506d173516

Ja, det har lagt i kortene at OPEC vil forsvare 90. Blir spennende å lese «rumint” fra bakrommets samtaler og graden av enighet mellom medlemmene.

Stormene i Mexico gulfen tar seg også opp, hvilket normalt påvirker oljen - selvom dette fenomenet er kortsiktig.

Kutt eller ufrivillig kutt? Flere medlemmer har noe mer produksjon å gå på. Likevel, med resesjon i påvente er det vel naturlig at produksjons kapasiteten reduseres for å spare utgifter.

«Et kutt på en million fat per dag vil være det største Opec±kuttet siden starten av pandemien» (e24).

Dersom demand øker fra Kina kan oljeprisen i vesten blir for kostbar. Om en ser dette i sammenheng med gassprisen blir ikke nødvendigvis kombinasjonen til gunst for vesten. Dollars er «joker nord», hvilken ikke er bra for oljen eller noen andre enn USA for den del.
Vil Biden føle seg presset til å sprre enda mer montro, nå i oppløpet til midterm - kompliserte greier.

1 Like

🪄🚀

Synd det ikke er reversibelt.

Fra spøk til alvor - av større relevans.

Nå følger jeg ikke Houthi konfrontasjonene med argusøyne og kan derav ikke skryte på meg særlig med verken kunnskap eller situasjonsforståelse. Har likevel registrert over årene en «jevn» flyt sv ulike konfrontasjoner, med shutdown på raffineri innimellom. En kombinasjon mellom Kina «ramper opp» opec reduserer og Saudi installasjoner stanse produksjon kan pris utviklingen bli stygg. Dagens tilbud er svært skjør og tåler ikke bortfall av volum.

SV… :man_facepalming:

1 Like

Skal ikke uttale meg🧨

1 Like

Synes de burde kline til med 98%, bare kjøre på skikkelig så er de ferdig med det…

4 Likes