Verdt å merke seg at LNG i USA er ned 10-11% i dag på forventninger om fortsatt mildvær i Europa de neste par ukene.
Det meldes for øvrig i Financial Times at det ligger 19 tankskip utenfor Tyrkia og venter på å få komme inn i Svartehavet. Årsaken er krav om gyldig forsikring. Rart ikke markedet har reagert på dette enda.
Litt retorisk, forsikring: hvem er garantisten for russisk forsikring? russiske reassurandører, forsikret hos en global reassurandør. Det går jo ikke. sanksjonert. Så da må den russiske staten stå som garantist, hvor mange tar oddsene på dem som garantist og motpart om det skulle bli et større utslipp ?
Så hvordan fungerer dette egentlig, russeland må nå eier egne skip og kjører svart? hvem betaler for å rydde opp hvis det går galt? (regner med det betyr at ikke en eneste av disse baljene passerer en eneste sluse noenstedhend)
Tyrkerne bestemmer i Bosporos, og jeg vil tro svenskene og danskene har et ord med i laget for de båtene som skal gjennom Øresund. Suez vil også være stengt uten godkjent P&I.
I dag blir mye av oljen lastet over fra mindre skip til VLCC’er i internasjonalt farvann som så tar turen rundt Sør-Afrika… Skjer det et uhell med skip uten forsikring så vil det i praksis ikke være noen å sende regningen til.
Veldig godt poeng. Russland har tydeligvis kjøpt sine egne fartøy til å frakte oljen - med den Russiske stat som garantist. Hvorvidt garantien holder eller ikke gjenstår å se. Det største cruxet, uten at jeg vet det for sikkert er nok overgangen fra Svartehavet til Middelhavet, med gjennomseiling Basporus. Tyrkia er derimot ikke en beskjeden importør av Russisk olje og har derav egen interesse av å tillate oljen på kjøl. Selv om Iran er i en anderledes situasjon, med bedre aksess på det åpne hav, har verken sanksjoner eller embargoer hindret dem nevne verdig fra å frakte olje østover.?
@Sjakk, kom over denne artikkelen. Gir et mer nyansert svar enn hva jeg skrev ovenfor - svarer vel på nesten alle dine spm. «Gridlock» som beskrives ved Bosporos bygger seg opp med bakgrunn i at Tyrkia krever «forsikring» for gjennomgang. Om Russiske skip ikke får passere vil jeg tro dette blir utslagsgivende på blant annet oljeprisen.
I Russland/Ukraina-tråden fablet jeg om et Tyrkia som blokkerer eller skattlegger Bosporos som en mulig brekkstang mot Russland. Om de nå gjør dette med forsikringskrav er det jo en langt mer elegant løsning. Håper flåten blir liggende i Svartehavet til Kreml gir seg.
Blir overasket om oljelagrene i USA ikke er tømt ytterligere. Det kan være de dumper ekstra olje for å sørge for at det ser ut som price capen var en lur strategi, så lenge det varer.
Kan selvfølgelig også være andre faktorer som slår inn, med med det trøkket virker det som en form for manipulasjon.
Pricecapen kan ha hatt mindre umiddelbar effekt enn tenkt siden de nå har kjøpt inn en del egne skip.
Tyrkia er veldig, veldig pragmatiske, de vil nok bare ha en deal med Russland.
USAhar tappet ca 200 mill fat fra oljelagrene siden starten av 2022. Dvs ca 600.000 fat dagen
USA har økt produksjonen med ca 1.000.000 fat pr dag i løpet av 2022.
Så det er mulig de kan klare å bygge lagre etter hvert uten at det presser prisen til himmels. Mulig det blir litt vanskeligere å øke produksjonen etter at pre-covid nivået er nådd…
Andre land påvirker også selvsagt
Den amerikanske produksjonen er i følge noen kilder vurdert til maksimum kapasitet. USA har også eksportert store mengder olje parallelt med spr.
Rart med Venezuela, de har størst oljereserver i verden pr i dag, men er langt ned på lista når det gjelder produksjon.
Sanksjoner usa…
Anas er trolig en av de beste oljeanalytikerne på jorden.
Mr. Marked 2.0 i dag
Er bak betalingsmur, Hva beskriver artikkelen?