Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

jeg har lurt litt på hvorfor det nevnes i diverse artikkler om at “vi vil oppleve en ny “2022” scenarie i energiprisene igjen i 2027 …”

her har vi hvorfor…
image

1 Like

-10,6 EIA og oljen faller.

USA,som er verdens største importør(?) av olje sliter med å opprettholde “anstendige” lagertall,-kan det tenkes at det er 2 effekter her,der de prøver å holde lave bensinpriser i landet ved å tømme reservene i tillegg til å oppleve et trangt shippingmarked i oljetankmarkedet…? etter oljelinjene inn til europa har blitt strupet igjen,-så er det et tydelig tegn på en betydelig tautrekking om båtene til å frakte olje…

Takk @Richardames for å gjøre meg observant på denne…
(figur brent spot)

5 Likes

OLJE: SAUDI-ARABIA FORLENGER FRIVILLIG PRODUKSJONSKUTT MED TRE MÅNEDER

Oslo (Infront TDN Direkt): Saudi-Arabia forlenger perioden med frivillig oljeproduksjonskutt på 1 million fat pr dag med tre måneder frem til utgangen av desember 2023.

Det melder Reuters tirsdag.

Saudi-Arabias produksjon vil være på om lag ni millioner fat pr dag i oktober, november og desember.

5 Likes

… burde bidra til å holde steamen oppe, om ikke annet være prevantivt på evt andre effekter som skulle kunne virke negativt fremover.

1 Like

Vi får se hva Biden administrasjonen setter i gang ved +4usd pumpepris…

Slippe løs reservene hos Venezuela?

Det skjer ikke i en håndvending.

Personlig tror jeg ikke Venezuela er noen trumf i dette spillet. En “utradert” industri som krever store investeringer med en særdeles lang horisont for å kunne høste av dette av betydning.

Biden begynner å få færre betydningsfulle brikker å spille…
Private amerikanske selskaper som opererer på privat grunn har allerede tilpasset seg “truslene” fra administrasjonen.

3 Likes

Hva er det Biden-administrasjonen har igjen av grep i verktøykassen?

@lafajet, veldig fornuftige tanker du gir uttrykk for her - deler dem fullstendig. Spørsmålet et om Biden har malt seg inn i et hjørne ved SPR draw allerede, om dem har gøts til å fortsette tømmingen, eller har andre kort i slevet. Jeg tviler sterkt på at administrasjonen klarer å vende selskapene til mer produksjon - dem ha blitt rævkjørt så langt av Biden et al.

Edit: typiske verktøy fra politisk nivå er skattelette, refusjonsordninger, sikkert flere. For nåværende administrasjon vil disse verktøyene gå på tvers av Bindens annonserte politikk før valget. På den andre siden, når stemningen blir sur og kompromiss må inngås blir realpolitiske faktorer tungtveiende.

4 Likes

Enig,
“talsmann for klanen” ref CEO i Pioneer for Permian har lenge vært tydelig på dette lenge. Får ingen drahjelp, tvertimot…

Nå som “truslene” om større produksjon åpenbart ikke hjelper, er spørsmålet hva de nå gjør… Det politiske spillet er komplisert og uforutsigbart, men en eller annen form for stimuli istedet er jo snart “eneste” mulighet.
Tror likevel produsentene vil være tilbakeholde mot “flesk” uten en solid, forutsigbar og lang horisont.
… De vet bedre…

Denne artikkelen med intervjuer av produsentene om situasjonen i US er meget god og bred.

3 Likes

Torbjørn Kjus kommenterer dagens prishopp…
https://twitter.com/Kjusern1/status/1699052153225286014

2 Likes

Interessant. Saudi har kontroll på markedet, men jeg er ikke så sikker på om dem vil ha oljen så mye høyere pga. økonomienes svakhet. Saudis bilaterale forhold til USA er jo også en faktor, men som har vist seg adskillig svakere enn tidligere. Samtidig som Kina/India trolig ikke ønsker for kostbar olje.

2 Likes

Enig, de balanserer på en knivsegg. Men forlengelse av kuttene helt til desember tyder jo på at de er villig til å strekke seg særdeles langt for høy oljepris.

Er et stort geopolitisk spill på gang

3 Likes
2 Likes