Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

-10,6 EIA og oljen faller.

USA,som er verdens stĂžrste importĂžr(?) av olje sliter med Ă„ opprettholde “anstendige” lagertall,-kan det tenkes at det er 2 effekter her,der de prĂžver Ă„ holde lave bensinpriser i landet ved Ă„ tĂžmme reservene i tillegg til Ă„ oppleve et trangt shippingmarked i oljetankmarkedet
? etter oljelinjene inn til europa har blitt strupet igjen,-sĂ„ er det et tydelig tegn pĂ„ en betydelig tautrekking om bĂ„tene til Ă„ frakte olje





Takk @Richardames for Ä gjÞre meg observant pÄ denne

(figur brent spot)

5 Likes

OLJE: SAUDI-ARABIA FORLENGER FRIVILLIG PRODUKSJONSKUTT MED TRE MÅNEDER

Oslo (Infront TDN Direkt): Saudi-Arabia forlenger perioden med frivillig oljeproduksjonskutt pÄ 1 million fat pr dag med tre mÄneder frem til utgangen av desember 2023.

Det melder Reuters tirsdag.

Saudi-Arabias produksjon vil vÊre pÄ om lag ni millioner fat pr dag i oktober, november og desember.

5 Likes


 burde bidra til Ä holde steamen oppe, om ikke annet vÊre prevantivt pÄ evt andre effekter som skulle kunne virke negativt fremover.

1 Like

Vi fÄr se hva Biden administrasjonen setter i gang ved +4usd pumpepris


Slippe lĂžs reservene hos Venezuela?

Det skjer ikke i en hÄndvending.

Personlig tror jeg ikke Venezuela er noen trumf i dette spillet. En “utradert” industri som krever store investeringer med en sĂŠrdeles lang horisont for Ă„ kunne hĂžste av dette av betydning.

Biden begynner Ä fÄ fÊrre betydningsfulle brikker Ä spille

Private amerikanske selskaper som opererer pĂ„ privat grunn har allerede tilpasset seg “truslene” fra administrasjonen.

3 Likes

Hva er det Biden-administrasjonen har igjen av grep i verktĂžykassen?

@lafajet, veldig fornuftige tanker du gir uttrykk for her - deler dem fullstendig. SpÞrsmÄlet et om Biden har malt seg inn i et hjÞrne ved SPR draw allerede, om dem har gÞts til Ä fortsette tÞmmingen, eller har andre kort i slevet. Jeg tviler sterkt pÄ at administrasjonen klarer Ä vende selskapene til mer produksjon - dem ha blitt rÊvkjÞrt sÄ langt av Biden et al.

Edit: typiske verktÞy fra politisk nivÄ er skattelette, refusjonsordninger, sikkert flere. For nÄvÊrende administrasjon vil disse verktÞyene gÄ pÄ tvers av Bindens annonserte politikk fÞr valget. PÄ den andre siden, nÄr stemningen blir sur og kompromiss mÄ inngÄs blir realpolitiske faktorer tungtveiende.

4 Likes

Enig,
“talsmann for klanen” ref CEO i Pioneer for Permian har lenge vĂŠrt tydelig pĂ„ dette lenge. FĂ„r ingen drahjelp, tvertimot


NĂ„ som “truslene” om stĂžrre produksjon Ă„penbart ikke hjelper, er spĂžrsmĂ„let hva de nĂ„ gjĂžr
 Det politiske spillet er komplisert og uforutsigbart, men en eller annen form for stimuli istedet er jo snart “eneste” mulighet.
Tror likevel produsentene vil vére tilbakeholde mot “flesk” uten en solid, forutsigbar og lang horisont.

 De vet bedre


Denne artikkelen med intervjuer av produsentene om situasjonen i US er meget god og bred.

3 Likes

Torbjþrn Kjus kommenterer dagens prishopp

https://twitter.com/Kjusern1/status/1699052153225286014

2 Likes

Interessant. Saudi har kontroll pÄ markedet, men jeg er ikke sÄ sikker pÄ om dem vil ha oljen sÄ mye hÞyere pga. Þkonomienes svakhet. Saudis bilaterale forhold til USA er jo ogsÄ en faktor, men som har vist seg adskillig svakere enn tidligere. Samtidig som Kina/India trolig ikke Þnsker for kostbar olje.

2 Likes

Enig, de balanserer pÄ en knivsegg. Men forlengelse av kuttene helt til desember tyder jo pÄ at de er villig til Ä strekke seg sÊrdeles langt for hÞy oljepris.

Er et stort geopolitisk spill pÄ gang

3 Likes
2 Likes

Nede Ä tester bruddomrÄde idag. Helt etter boka. BruddomrÄde har jeg blitt fortalt ligger pÄ ca 89.26.