Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store OLJE-tråden 🛢 1

Melding om fredavtale sør i Gaza. Korrelerer forøvrig med droppen i oljepris. Vi får se hvordan dette går - Vi angrip hovudkvartera deira, og jaktar ned kommandantane. Frå vårt perspektiv er dei vandrande lik, og dei vil ikkje sjå dagslys nokon av dei, seier Conricus og viser til Hamas-leiarane som planla og utførte angrepet på Israel.

[

Les også:

](Palestinere drept i Gaza mens de flyktet sørover – NRK Urix – Utenriksnyheter og -dokumentarer)

1 Like

Våpenhvile i sør, samtidig som grensa mot egypt åpnes for å evakuere de med utenlandsk pass, er nesten sikkert en forberedelse på økte militæroperasjoner i nord så fort mengden “collateral damage” er redusert. Dette er Israel som forbereder bakkeinvasjon og det burde ikke være bear olje.

4 Likes

“Fra vårt perspektiv er dei vandrandane lik” avtegner ikke et særlig fredfylt bilde.

1 Like

The US to ease sanctions on Venezuelan oil - WAPO.

Hm. Har jo ingenting å si på kortsikt - altså er det dette som trekker oljen ned…

Hva kommer den økte oljeproduksjonen fra? Fra 07/28/23. 12,200 til 13,200

Nytt felt i produksjon? Økt kapasitet i evt olje-ledning/tog? Eller er det bare tilfeldig at det kom samtidig? Eller andre ting?

2 Likes

Jeg har problematisert det samme, særlig om ducs og rigger også sees i sammenheng med produksjon. Kan det forårsakes effektivitet?

Shale?

Fra ca Juli 2022 til Juli 2023 var det ingen vekst i produksjon.
Har mest tru på nytt felt i produksjon eller at det har vært kapasitet problem i rørledning/tog. Men det må vi jo finne utav

Effektivitet tenker eg kommer gradvis. Men kan jo være effektivitet i rør/transport. Det vil kunne komme fort

1 Like

Shale også ja. (alt på land er ikkje shale)
Men det er all oljeproduksjon minus gas og det meste av kondensat. (Trur noe av kondensat blir tatt med i oljen. )
https://www.eia.gov/dnav/pet/hist/LeafHandler.ashx?n=PET&s=WCRFPUS2&f=W

Svaret mitt til deg var om økningen kan skyldes nytt felt på Shale

1 Like

Godt mulig det vi må finne ut av

Da burde vel ducs økt. Den er synkende. Rigger har også vært synkende. Det er noe muffens her.

1 Like

No er eg ikkje heilt med på hva du mener. Var svare til eit ant innlegg kansje?

ca 14% kommer fra Mexico gulfen

https://www.eia.gov/energyexplained/oil-and-petroleum-products/where-our-oil-comes-from.php

Her finner eg kun halve økningen. Siden April kun økt ca 150

image

image
https://www.eia.gov/petroleum/drilling/archive/2023/09/

Det forstår jeg godt at du påpeker.

Skal prøve være tydeligere:

Utfordringen med produksjonsvolumer er at ducs er synkende. Samtidig med ar new wells ikke veldig overbevisende. Rig raten synkende også. Likevel er total produksjonen stigende. Flere analytikere har pekt på synkende produksjon her fra okt/nov.

Har ikke et svar, men viser til ulike anomali ved fenomenet som omhandlet økte volum.

(Drilling Productivity Report - U.S. Energy Information Administration (EIA))

(TDN) Det amerikanske energidepartementets statistikkfløy, EIA, venter at skiferoljeproduksjonen i USA vil falle med 50.000 fat pr dag i november 2023 fra måneden før, til 9,553 millioner fat pr dag.

Det fremgår av EIAs månedlige «Drilling Productivity Report» publisert mandag.

I oktober ventes skiferoljeproduksjonen nå på 9,603 millioner fat pr dag, som er oppjustert fra estimatet på 9,393 millioner fat pr dag i forrige månedsrapport.

Oljeproduksjonen pr rigg på nye oljebrønner ventes å stige med 24 fat pr dag fra oktober til november til 1.043 fat pr dag.

Videre opplyses det at borede, men ikke fullførte brønner (DUC) falt med 54 fra august til september til 4.681.

Rapporten inkluderer de syv skiferregionene Anadarko, Appalachia, Bakken, Eagle Ford, Haynesville, Niobrara og Permian, som har stått for majoriteten av veksten i oljeproduksjonen i USA de seneste årene.

Oslo (Infront TDN Direkt): Oljeprisene er lite endret tirsdag morgen, samtidig som samtaler for å begrense krisen i Gaza fortsetter.

Videre ble det mandag ettermiddag rapportert at regjeringen i Venezuela kan komme til å signere en avtale med opposisjonen tirsdag, noe som kan bane vei for lettelser i USAs sanksjoner mot oljebransjen i landet.

USAs president Joe Biden skal besøke Israel onsdag. Deretter skal han videre for å møte lederen for den palestinske selvstyremyndigheten Mahmoud Abbas i Jordan, hvor også Jordans kong Abdullah og Egypts president, Abdel Fattah al-Sisi, vil delta.

“Oljeprisene har falt noe tilbake på håp om at de diplomatiske samtalene knyttet til konflikten på Gaza vil medføre at usikkerheten rundt tilbudssiden kan avta”, skriver DNB Markets i sin morgenrapport.

3 Likes

Hvor mye produserer de?

1 Like