Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Den store OLJE-trĂ„den 🛱 1

De siste dagene har Iran drevet endel «swaggering» gjennom angrep i Irak og Pakistan. I natt gjennomfÞrte Pakistan angrep i Iran. Dette var en ny vri og veldig uforventet fra mitt hold.

2 Likes

Er det en joker at store oljefunn i Barentshavet har potensialet til Ä forsure forholdet med Russland? Det har vÊrt fredelig til nÄ, men med et stort nok oljefelt Ä krangle om kunne Putin komme pÄ at det havet tradisjonelt har vÊrt pÄ grensen til interessesfÊren deres. Jeg sier ikke at det er fare for Äpen krig med Nato altsÄ, men Russland gjÞr mye annen ugang med land de offisielt er i fred med ogsÄ.

Jeg vet dette ikke er hovedargumentet til SV og de GrĂžnne, men kanskje det er en del av hvorfor det ikke brukes mye politisk kapital akkurat der? Uansett, bare en fasett, miljĂž og idealisme er nok viktigere i norsk politikk.

2 Likes

I utgangspunktet finnes det ikke grunnlag for juridisk disput, selv om et reservoar ikke fĂžlger nĂždvendigvis grenselinjen mellom norsk og russisk Ăžkonomisk sone. Tilsvarende Brent og Statfjord.
Russland kan derimot forstÄ Þkt virksomhet i Barentshavet som et vestlig brohode mot nordomrÄdene og forstÄ dette som en sikkerhetspolitisk trussel.

1 Like

Pakistan har gjennomfþrt flere angrep i Iran – minst syv skal vére drept - VG

1 Like

Det er ikke en juridisk disput jeg tenker pĂ„, mer at Russland bestemmer seg for Ă„ ensidige skulle “omdefinere” avtalene om grenser til havs. Et stort nok oljefelt kan vĂŠre all motivasjonen Putin trenger for Ă„ selektivt glemme internasjonale avtaler, handlingene i Ukraina demonstrerer at han gir fint F
 i hva som er “tillatt”.

Dette var en digresjon, til en digresjon. Jeg tror uansett Barentshavet i stor grad er off-limits i det politiske Norge av miljÞÄrsaker.

2 Likes
4 Likes

SĂ„ no skal alle oljerelaterte aksjer plutselig til helvete, seismikk skal halveres osv!!! Snur visst fort

VĂ„r energi er komt under hold deg unna aksjer .

Jeg tror VÅR gĂ„r pĂ„ en smell, relatert til Jotun/Balder.
Mulig forsinkelser, som blir meldt markedet rett fĂžr forventet seilas til felt.

Men dette er selvsagt ikke noe jeg vett.
Bare typisk at restaurering av gammelt dritt, alltid ender med kostnads sprekk, Ă„ at ting tar lenger tid en forventet.

Her er det vel sikkert et vÊr vindu, for hook up etc, som i vÊrste fall holder skuta pÄ Rosenberg frem til neste Är. Om de ikke kan seile etter planen i Är.

1 Like

Kan vi holde oss til olje pÄ denne trÄden?

3 Likes

EIA (wk ending 12 Jan)

Crude: -2.492M

Cushing: -2.099M

Gasoline: 3.083M

Distillates: 2.370M

1 Like

Stor dif fra API.

De tallene der hopper og spretter uke til uke da, umulig Ă„ trekke noe konklusjon fĂžr man ser en trend

NÄ menes det alle utbygginger etter 2020 da er feilaktig behandlet og mÄ stoppes. Lykke til med Ä stoppe, bokstavelig talt, oljen i det norske velferdsapparatet. FÄr se hva anken og oppfÞlgingen blir til

1 Like

Hva tror dere skjer med oljeprisen den neste mÄneden?

  • Olja skal opp kommende mĂ„ned
  • Olja holder seg omtrent der den er
  • Olja skal ned kommende mĂ„ned
  • Vet ikke

0 stemmegivere

2 Likes

Wow, overasket over det resultatet
 Trodde flere ville stemme den ned

Hadde oljen brutt stÞtten kunne vi snakket. Inntil da, sÄ antar jeg at Saudi Arabia holder den oppe.

Ser ikke ut som dette vil roe seg med det fĂžrste:

First Squawk pÄ X: «The Washington Post reports that Israel has targeted the end of January for escalation of military action against Hezbollah» / X (twitter.com)