Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Fundamental tråd

Det var unødvendig og godt kjent informasjon (hvorfor kom de med meldingen da, -hvis alt var kjent som du påstår?)

At aksjen faller 20% samtid er bare tilfeldig.

Ok, boomer.

Du følger ikke selskapet, men setter likevel spørsmålstegn på om det jeg forteller deg er sant? De har kommunisert det på webcast, det står cash og cashburn i rapporter, man kan regne seg frem til det. Jeg tror som sagt markedet misforsto meldingen, men kan godt være at mange trodde de var fulle av cash, inntekt nok til løpende utgifter, vekst og skalering og finanseringsbehovet ikke var nødvendig, men da har de som deg, ikke fulgt med.

3 Likes

Vi som ikke ser lyset og følger hver eneste stillingsannonse på LinkedIn og diverse annonseringer av innovasjonspriser i lokalavisa er idioter, og de trofaste aksjonærene er helter, men da er det kanskje bedre å være en rik idiot enn en fattig helt.

Hjelpes, sammenligner du virkelig dette med å lese en side av q rapporten hver tredje måned, for å følge med på cash balansen? ikke gjør deg til et offer da.

5 Likes

Den virkelige prøven blir nå fremover, kan de trosse et tøft kapitalmarked med liten risikovilje, og løse situasjonen på en fordelaktig måte for aksjonærene. Det gjenstår å se.

Helt riktig, men nå adresserer de og gjør noe med det, problemet, det tøffe kapitalmarkedet var der også i går og dagen før og uken før og alle visste dsrt måtte ha en eller annen form for finansiering i løpet av året. Det vi fikk vite i dag, er at de nå skal ha en strategisk gjennomgang på hvordan de skal gjøre det og aktivt jobbe med det. Det var dette jeg mente var bull, for problemet du har nevnt over her, har vært der i hele år. Så får vi se om de klarer å finne en god løsning for akjsonærene. Bull om de får inn en industriell, kanskje de fra saudi som har kjøpt seg inn siste uken, det er mange relevante de kan kontakte og negativt om de må sette en emisjon på lav kurs, også har du andre jokere som kan skje, fusjon, oppkjøp, salg av deler, etc., nå har de hvert fall gitt seg selv tid og ikke drenert pengene/casha tom og tatt det valget i slutten av året.

3 Likes

Det holmes driver med her er nok velmente forsøk på å få deg til titte over kanten på de rosa brillene og se en gang til. (jeg regner med det er fånyttes, og må innrømme at jeg kan jo ta feil og at det jeg kaller røde flagg ikke er så røde, men jeg skal ikke ta sjansen på det)

Vi som kommer med slikt baiss. Vi liker å kalle det advarsler, er ofte blant idiotene som forsøker å tjene penger på å eie noen papirlapper som sier noe om eierandeler i selskaper. Og er vi er ofte mer opptatt av verdien på de papirlappene enn det revolusjonerende og fabelaktige selskapet som papirlappen sier vi eier.

Så er det er jo gjerne slik at disse selskapene bare har litt uflaks med tøft kapital marked, skatt som må betales, og ramadan midt i utrullingen. Det er rart med det, veldig gode selskaper har veldig lite uflaks å bortforklare. Det er nesten som de har en evne til å unngå uflaks? Istedet for å bruke tid på å bortforklare og omskrive alle de negative tingene som forsinkelser, innside salg o.l. i selskapene jeg liker, så kvitter jeg meg med dem når de ikke klarte det mine rosa briller forventet, og så leter jeg heller etter de selskapene som later til å rett og slett ikke ha uflaks. Blandt de selskapene finner du de som tilsynelatende har flaks.

7 Likes

Nå har jeg en mikro posisjon i mange startups vekst selskaper som er noen få prosent av porteføljen, pga jeg er risiko sky og begynner å få noen år på baken så tar mindre risiko, jeg ser på desert som skyhøy risiko som jeg gjør med alle startups, nå har kanskje desert kommet litt lenger og skal starte skalering/kundeøkning og derfor tar de en strategisk vurdering. Vet ikke om du har fulgt med på trådene, men jeg skriver sjeldent og har egentlig ingen posisjon å forsvare, så de rosa brillene argumentet er det en form for Appeal to ridicule eller en form for hersketeknikk?

Nå var det meldingen i dag vi diskuterte, har ingenting med forelskelse og rosa briller etc å gjøre. Dsrt har hatt mye flaks i det siste da, med mange pilot avtaler.

Dette steget har desert kommet til: En start-up må fokusere på å bygge en kundebase som kan hjelpe til med å validere produktet eller tjenesten, og generere inntekter. Prøv å skaffe kunder gjennom ulike markedsføringskanaler, inkludert sosiale medier, annonsering og nettverksbygging. pilots = kunder = validering. Nå skal de jobbe med fianansiering. Ja gått tregt i saudi, så kan man si det er et rødt flagg, men blir ikke det hvert fall gult med framgangen i US?
Men det er riktig som du sier, man skal passe på og ikke bli blind og ikke satse alt man har i start ups, for det er uten tvil risiko, high reward and high risk.

10 Likes

Gratulerer med å ha forfattet det som må være noe i nærheten av tidenes mest arrogante, selvforherligende innlegg.

Formoder at vi har en Buffett i emning, må være litt av en track record :trophy: Formoder at du har satt deg godt inn i caset, eller…?

5 Likes

takker så mye, alltid en glede å spre litt visdom og arroganse. Tenkte det var bedre å vinkle det som selvforherligelse i stedet for å henge ut dessert aksjonærer.

Henge ut for hva egentlig? Selv et så fantastisk case som Ultimovacs falt ganske så nylig fra ca 160 til 60. Den er rimelig heftig. La oss alle håpe at historien vil hånle til hvem enn som slo en dom i den perioden over de som hadde vært dum nok til å kjøpe på betydelig høyere nivåer.

Poenget er at du ikke vet en tøddel. Null innsikt i caset, påståtte røde flagg eller hvordan dette vil utspille seg til slutt. Nevnte Ultimovacs har mer enn halvert seg to ganger de siste 3 årene. Det er ofte en brokete vei mot den forjettede kurshimmelen.

Premature konklusjoner og alt for kjappe slutninger på ekte besserwisser-vis bidrar ikke til annet enn å fordumme forumet.

5 Likes

Det er litt morro dette med å diskutere aksjer og svingninger, jeg husker jeg kjøpte NOD i 2006 var del vel på rundt 10.12 kroner, aksjen falt helt ned til 3 kroner året etter om jeg husker rett, kunne ikke fatte at folk ikke så caset, de trenger penger ja, de er vekst ja, men ser virkelig ikke folk dette caset, ser ikke folk tekonlogien og utviklingen, er det virkelig så vanskelig å se, jeg fattet det ikke. Hva er kursen nå, og har fortsatt en post, men mye mindre :joy: poenget, for de veldig langsiktige som tror på teknologien og revolusjonen og at desert ikke er scam, så er alt dette bare støy, for da vil kursen som NOD eksplodere mange tusen prosent, og her kommer risikoen inn, det er sjelden og få selskpaer som får dette til, DSRT har en veldig god start men det er langt igjen og i mellomtiden vil kursen svinge enormt, dette er jeg vant til. Så horisonten til deltagerne i diskusjonen her er absolutt relevant. nå er det viktig for DSRT å skaffe kunder, omdømme og finansering, derfor ekstremt viktig at de tar denne strategiske evalueringen nå og fokuserer på å få inn finansering samtidig som de får inn pilots. for dette her kan bli svært eller gå rett i dass. RR på 10 års sikt er ekstremt god uansett om det blir lav emisjon nå. Kortsiktig perspektiv så ser jeg usikkerheten, men det var like usikkert i forrige uke som det er i dag, men i dag vet vi at selskapet jobber med fiansiering, trygghet og bull i mine øyne, men tidsperspektiv har noe å si. håper du på dobling neste uke eller 100 dobling neste 10 år også finnes det trading imellom der. men står det fundamnetale så har det alltid vært lurt å holde, svikter det fundamentalte og en del av det fundamentaler er økonomi management så er det bare å selge. så nå er fokus, finansiering, de har skapt seg selv tid og pilots går sin gang.

10 Likes

Desert Control Q1 2023 Report and Interim Financial Results | Webcast presentation 25 May 2023 10:00 CET

1 Like

Notice of the annual general meeting on 1 June 2023

Johansen ut av styret. Bare å forberede seg på mer dump fra han? Har vel “freerida” omtrent hele veien?

Mye har han igjen da?

Beyond Centauri AS tenker jeg. ca 1 mill

Ekspertisen til Johansen er vel oppstartsfasen og således gir utskiftingen mening.

Ellers er det greit å notere seg at styret ikke ser noen grunn til å måtte utvide aksjekapitalen utover 10% av selskapets aksjer (tilsvarende i underkant av 30 mill kr per i dag)

3 Likes

Ja, ingenting å si på det, men fair å tippe at mer skal ut.
Ikke legg noe vekt på den fullmakten for kapitalforhøyelse. Man bare innkaller til ekstraordinær når man vet hvordan ting blir.

Noe vekt er det greit å legge mtp at det har gått noen uker siden den famøse meldingen. Dersom noen skulle frykte at det lå en emisjon og ventet rundt neste sving. At det ikke er skrevet i stein om man ser litt lengre frem i tid er åpenbart.

1 Like