Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

Fraværet av nyheter eller oppdatering til markedet om (eventuell) inntjening vil i seg selv kunne redusere verdien av selskapet fremover

Viktig å huske på at redusert aksjeverdi ikke automatisk betyr reduksjon av verdien av selskapet.

Uansett er jeg nok langt mer optimistisk enn deg til at selskapet har mye positivt å melde innen kort tid. Det vil kunne være opplysninger som gjør investorer i stand til å innse potensialet, selv uten å få direkte kalkyler på inntjening.

7 Likes

Ja, jeg er heller ikke skråsikker på at det ikke kan komme mye positivt innen kort tid, men et scenario er at ting tar tid og man kan plukke enda lavere, aksjen trender ned, så må få et takt skifte. Jeg har snitt høyere enn dagens kurs og har ikke tenkt å selge uansett, men blir ikke skuffet om jeg kan få plukket enda lavere heller. Har som sagt veldig tro på selskapet, så jo lavere jeg får plukket jo gladere blir jeg:)

Tok 1000 på 29,60. God helg hens :muscle:

6 Likes

Da var du litt heldigere med kursen enn meg. Jeg tok 2700 på 29,80.

5 Likes

Litt leking med tall hentet fra denne artikkelen:

UAE investerer i vannforsyning til bøndene

I følge UEA-minister Al Mazrouei koster avsaltet sjøvann 3,5 fils/gallon = 0,035 Dh/gallon = 0,0095 $/gallon = 2,5 $/m3 (kan dette stemme?)

Hvis vi antar at bonden bruker 1000 mm vann i året på hele åkeren (guesstimate), gir det en årlig vannkostnad på 2,5$/m2.

Antar videre at LNC-behandlingen koster 2$/m2 og varer i 5 år, dvs. 0,4$/m2/år.
Hvis de klarer å redusere vannforbruket med 50 %, gir dette en årlig reduksjon i vannkostnader på 1,25$/m2/år.

Forenklet gir dette en tilbakebetalingstid på LNC-investeringen på ca. 1,6 år. Og dette er før en ser på økt yield, redusert gjødselforbruk, redusert CO2-utslipp fra avsalting, verdi av økt vannsikkerhet, matforsyningssikkerhet etc.

Vannregningen er jo fordelt mellom bonden og myndighetene (subsidier), så regnestykket forutsetter at myndighetene kommer på banen. Hvis vi ser på den nevnte vannkostnaden til bonden (1,5 fils/gallon), er tilbakebetalingstiden på 3,7 år (kun basert på vannbesparelser).

Nå er det ikke alle bønder som bruker avsaltet sjøvann, men da brukes gjerne ikke-bærekraftige vannressurser. Er usikker på 1000 mmm vannforbruk, og kostnad for avsaltet vann vil nok variere. Likevel; dette er jo helt ville tall. Nesten for godt til å være sant.

Noen innspill?

Tok 1000 på 29,2 i dag. God helg :palm_tree:

16 Likes


:arrow_down:

:arrow_down:

25 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

10 Likes

Enig, top 50 sitter helt stille. Alle andre faktorer som potensielle meldinger fra UEA, oppbygging av DC Americanas samt Q4 rapport 25 februar.
Gjør at dette føles som rett i forkant av et vulkanutbrudd…
bilde

3 Likes

Vanligvis har jeg ikke så store forventninger til kursdrivende nyheter på kvartalsrapporter.
I dette tilfellet er det dog litt annerledes. Tror vi kan forvente bred informasjon som gir oss langt bedre mulighet til å analysere og forstå den videre sannsynlige utvikling.

4 Likes

Verdt å merke seg:


:arrow_down:

:arrow_down:

11 Likes

Sakset fra VG i dag.

Spania og Portugal herjet av tørke

De iberiske landene opplevde i år sin nest tørreste januar siden 2000. Og tørken viser ikke tegn til å gi seg.

Tørken i Portugal og Spania er ekstraordinær, både i utstrekning og i tid, sier klimaforsker Ricardo Deus fra Portugals meteorologiske byrå IPMA til nyhetsbyrået AFP.

Reservoarene i 24 av landets 55 demninger er på under halv kapasitet. Fem av dem holder under en femdel. Tidligere i februar stengte Portugal fem vannkraftverk for å spare vann til menneskelig konsum.

Spania fikk bare en firedel av nedbøren de vanligvis får i januar, ifølge værtjenesten AEMET. Vannreservoarene er på under 45 prosent på landsbasis. Andalucia i sør og Catalonia i nordøst er særlig hardt rammet.

Tørken begynte i slutten av 2021 og skaper store problemer for landbruket og turistindustrien i de to landene. (NTB)
…………

5 Likes

Hør på fra 49:30 i webcast USA launch, OKS kom faktisk rett fra møte med UN hvor de diskuterte utrulling av LNC. Er nok ikke mange som catcha dette.

18 Likes

Finnes det noe link til den,jeg kan ikke finne den.

Håpløst ikke å legge ut link :partying_face:

Link i fundamentaltråden.

2 Likes

Webinar recording: https://bit.ly/3Hi9TCE

2 Likes

Vi får se, Saudi Arabia begynner kanskje snart å plante litt trær og kjekt om de slipper unna med halvparten så mye vann?
(Ett år gammel link, men hyperaktuell):

Saudi frigir enorme midler til sitt investeringsfond i disse dager. Selger litt av Aramco.

https://www.ft.com/content/b3118568-8a02-409d-baaf-ee98553364cf

Dessverre for DC skulle alle milliardene brukes på Newcastle United :man_shrugging:t2:

Vi får se, forhåpentligvis innfris det på 10 prosent av hva som er lovet.

Såfremt Desert Control og Mawarid kan skalere opp så kan vi faktisk motta kursdrivende melding helt “uventet,”

https://www.unccd.int/news-events/unccd-welcomes-two-new-initiatives-recover-millions-hectares-degrading-land

https://ncvc.gov.sa/Greening_Arabia-en.html

Håper virkelig på god guiding ved neste korsvei