Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

Denne delte Pastoren på sin egen Twitter:

6 Likes

DSRT må da være midt i blinken for engasjementet til Bill Gates?
Hadde vi fått han i ryggen, kunne saker og ting virkelig skutt fart!

3 Likes

Midt i blinken er den nok ikke iom at karbonfangst-teknologier virker å være kjernen. Samtidig skal det sies at begrensning av ørkenspredning og omgjøring av ødelagt jordsmonn til grønne vekster er karbonfangst i sin mest naturlige form. Mao; både ja og nei.


Nå siktet jeg egentlig ikke til dette spesifikke fondet, men mer til hans generelle engasjement for miljø og fattigdomsbekjempelse.

1 Like

Fra H1:

3 Likes

Blir nesten overrasket om ikke DC og Gates sine veier krysses på en eller annen måte i den ikke alt for fjerne fremtid, så der er vi 100% enig :+1:

(Du kunne også lagt til hans virke i form av å eie mest dyrket mark i USA)

3 Likes

Er litt irritert på meg selv for ikke å ha tatt inngang i denne aksjen tidligere. Etter at aksjen har tredoblet seg så er det lett å tenke at toget har kjørt fra deg.
Jeg kom meg for kort tid siden inn på rett over 35.
Dette fordi det gikk opp for meg at dersom dette selskapet virkelig kommer i mål med det de holder på med, så er jo potensialet nærmest ubegrenset. I dag bør man ikke fokusere på selve kursen, men heller på hva den kursen gir av total verdisetting på selskapet. En verdi på 1,6 mrd er jo svært lavt i forhold til potensialet og hva de så langt har klart å få til, og samtidig aldeles ikke høyt blant de mer overprisede grønne selskaper.

5 Likes

Tror ikke du skal bekymre deg for hvor du kommer inn nå, det er still very early days.

3 Likes

Enig. Men til nå har den gått mye på forventning. Nå skal den i så fall gå på kontrakter og penger. Mange av vekstselskapene sliter mer i denne fasen en dem første. Får håpe det løsner skikkelig i midt østen og de bare kan pøse på lnc.

Men vi har enda storsett bare hatt ren organiskvekst, ikke fomo enda… men når den slår inn…

3 Likes

Bare delvis enig.
Når vi får tall å regne på med Mawarid blir det fortsatt forventninger til andre verdensdeler, f.eks USA. Jeg tror både aktiviteten og kursen vil gå eksponentielt i flere år fremover. Jeg ser for meg 10X (16mrd) om ikke altfor lenge. Potensialet og “hypen” har alle forutsetninger for å overgå hypen NEL opplevde. Gikk ikke den til 40 mrd eller så ?

3 Likes

Var selv heldig iom at en kursnedgang i DC sammenfalt med en planlagt exit i Softox. Hadde lenge latt meg fascinere av teknologien, men aldri satt av tid til et dypdykk. Kom meg inn like under kr 19 og økte kraftig på kr 26.

Det fine med Desert Control er nettopp som du skriver at den løpende kursen oppleves nesten som irrelevant. Holder man kontroll på det fundamentale er kursen underordnet på dagens nivå. Merker selv at oppgang og nedgang påvirker fascinerende lite, selv om vektingen er på 60%. Har uansett ikke investert for å kun høste fruktene av et svært så prematurt selskap som fortsatt kun er i den spede begynnelsen.

3 Likes

Håper du har rett! Påfallende at CEO deler artikkel fra Bill gates… hadde vært morro med en slik mann på vårt lag… da kan man oppnå en slik fomo. Han ville inn i karbon prosjekter. Noen mente det utelot lnc. Men det er vel naturens måte å spise og fange CO2. Så kan godt hende de allerede er i kontakt med gates.

5 Likes

Den har gått på forventninger, men det man må spørre seg er hvorvidt den har gått mye på troen om tiden som kommer. Vil heller si at kursutviklingen viser tegn til at markedet kommer halsende etter etterhvert som ulike større institusjonelle oppdager potensialet. Aldri vært antydning til FOMO fra retail overhodet. Kun en jevn, sunn oppgang over tid.

3 Likes

Spørsmålet er om Gates kommer utenom.
De møttes jo i UAE, så han er klar over DC.
Og, kan det være helt tilfeldig at OKS legger inn denne linken på sin FB side?
:fire:….(røyk og ild).

2 Likes

Så har jo OKS i etterkant skrytt av at Gates er en veldig intelligent mann. Gates har tydeligvis sagt noe eller vist en forståelse som OKS har likt veldig godt.

4 Likes

Fikk svar på hvordan det var å møte Gates og om de hadde en fin samtale, så ja de deler samme synspunkter og passion begge to :ok_hand:

4 Likes

Dagens klimaproblemer skyldes ikke bare forbrenning av kull, olje etc. Det skyldes like mye at vi fjerner vill natur. Fly over Europa og se hvor mye natur som er igjen (nesten null). Jeg synes det er deprimerende. Men jeg tror verden er i ferd med å innse at naturen er en nøkkel til å løse klimaproblemene og der kan DC spille en viktig rolle.

Human-made materials now outweigh Earth’s entire biomass

8 Likes

Jeg har troa… USAs største landeier bør ta ansvar…

Dessuten har han så mye penger at han kan bestille lnc til store områder som ett samfunnsansvar.

Blir ikke overrasket om uae og Mawarid bare kjører bånn pinne med de cluster som de har nå… de har en svær jobb å gjøre til gop 2023.