Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

Husk
det er lov å være mindre utålmodig.
:wink:

2 Likes

Har heller ingen forutsetninger for å mene noe bastant i forhold til realismen. Tror imidlertid at det er nødvendig med store aktører på banen, f.eks knyttet opp mot FNs matvareprogram, for å nå litt av målene. Avtalen med Mawarid tror jeg var et viktig skritt i riktig retning!

Men det ligger jo allerede i kortene.

Sett i lys av flaggbæringen blir ikke dette mindre interessant.

6 Likes

I Midtøsten alene er det forventet en økning på 30% frem mot 2050, hvorav 20% i USA. Så akkurat det er en sannhet med modifikasjoner. Verdt å huske at omgjøring av ørken til grøntareal, da helst jordbruk for å maksimere utbyttet, har viktige tilleggseffekter ved at det senker lufttemperaturen lokalt. I tillegg til at det fanger karbon og binder sammen jorden (minsker plagene med sandstorm).

7 Likes

Noen som kjenner en som kan være DCG nye COO.
https://www.facebook.com/524444061228234/posts/1633356003670362/

Eksponensiell vekst og høyeste nivå av lønnsomhet er hovedoppgaven:

«Your primary responsibility will be to design and set up an efficient operation of the company to support exponential growth while ensuring excellent customer experience at the highest levels of profitability.»

1 Like

Sorry, denne var ett tilsvar til:

Eks kona til Jeff Bezos :smiling_face_with_three_hearts:

De hadde en pilot som var suksessfull og laget et datterselskap med mawarid. Kan man få en bedre POC enn det? Nå handler det om skalering og det kan gå fort, de får solgt det de klarer å lage. Da kan jeg ikke fatte og begripe hva kursen gjør her nede? Kan ikke fatte det. Mulig de lå vise marginer og at de faktisk klarer å tjene penger på dette. Men at man kan kjøpe på 39-40 kroner er helt ubegripelig.

5 Likes

Avtalen med Mawarid er key her. Her kan man skalere opp i ønsket takt og har samtidig sikret funding for dette. De vil være døråpner for resten av regionen(les Saudi-Arabia). Og dette vil igjen være et utstillingsvindu for resten av verden.

4 Likes

Ex kona til Bezos?
bilde

2 Likes

Null interesse fra norsk hold. Kun større utenlandske institusjonelle som kjører kursen, i etapper. Skal si meg enig i at det er ganske så merkelig. DCG burde bli løftet i været som en norsk solskinnshistorie i den bekmørke klimatiske tidsepoken som vi befinner oss i.

9 Likes

Ja, de trenger mer innenlands dekning i media.
Veldig stort “folkeaksje” potensiale.

2 Likes

Jeg har regnet litt på det nå. En center pivot irrigation på typiske 400 meter radius er ca. 500 000 kvadratmeter stor. Jeg har ikke klart å verifisere tallene på 20-30 liter LNC per kvadratmeter som “Lur” har kommet med så det hadde vært fint om noen kunne verifisere det - men tar man 25 liter i snitt vil en slik sirkel kreve 12 500 000 liter LNC. Med et cluster med kapasitet 60 000 liter per time så vil det ta rett under 9 døgn å dekke en sirkel med nok LNC forutsatt at man vanner konstant hele tiden. Det utgjør bare 25 mm nedbør så fordelt på 9 døgn er det nok mulig å gjøre det slik særlig i varmt klima. Det tilsvarer en vanningstakt på 1000 mm i året.

Regner man med at man må ha en tid til transport, rigging av strøm og vann osv. + uforutsett nedetid per cluster går det kanskje an å regne at du kan ta en ny slik sirkel per 15. dag. eller 24 i året per cluster.

1 000 000 ha som du nevner er tilsvarende 20 000 slike vanningssirkler. Jeg vet ikke om det finnes så mange vanningssirkler men det meste av arealet som dyrkes er jo vannet på andre måter. Uansett må du med et snitt på 24 sirkler per cluster i året ha 100 clustere gående kontinuerlig de neste 8 årene for å klare dette her østfoldmålet ditt, så det høres vanskelig ut om du regner slik på det.

Men… har du eksponensiell vekst med en fast takt og starter med 4 clustere i år ender du opp med 1024 clustere om 8 år om du dobler antallet for hvert år. Legg inn litt innovasjon innen økt kapasitet per cluster og driftsforenklinger over 8 år så er det nok mulig å komme på noe som tilsvarer dette antallet i produktivitet ihvertfall.

Det kan være de ender opp ca. der. Tilsvarende 1024 clustere i 2030, og at de kanskje har 10 milliarder i earnings og eksponensiell vekst. Kanskje de da er verdsatt til 300 milliarder norske kroner and counting… hvem vet?

Vi kommer ikke til 1024 clustere uten å ha veldig mange delmål på veien det er ihvertfall sikkert. Før vi drømmer for lenge må vi få servert små delmål og begynne å se starten på operasjonene og at de klarer å i det minste starte på den kommersielle reisen. Det er der vi er nå.

23 Likes

Ser ut som du har gjort en god regneøvelse👍 Og den underbygger veldig poenget mitt om at de tallene som foreligger om mål for behandlet areal innen 2030 er litt utopiske! Husk at Østfold-eksempelet kun er 1 % av dette målet om 100 000 000 ha målet som SoriaMoria refererer til. Jeg har aldri sett på 100 000 000 ha som guiding, men heller som en visjon! Får de til 1 % av dette tror jeg det er fantastisk bra!
Bra jobba med regneøvelsen!

3 Likes

100 000 000 da er ganske nøyaktig landarealet til egypt. Som er verda sitt 30. største land. Det er nok ei stund til vi har dekka eit slikt areal med LNC, men som mange har påpeikt er det god butikk med berre fraksjonar av dette målet.

MEN, dersom vi når fraksjoner av dette målet, så ser eg ingen grunn til at ein ikkje skal nå heile målet, om enn litt seinare enn 2030.

4 Likes

Jeg mistenker at Desert ser for seg en aktiv utlisensiering av det aller meste etter hvert, også bygging av reaktorer.
Og når markedsmuligheten er betydelig, så vil det ikke mangle på aktører som virkelig vil ta denne teknologien ut bredest og raskest mulig. Selskap kloden over vil hamre på døren til Desert, og be på sine knær for å få lov til å bli partner.
DC tror sterkt på partnerskap. Ser de at det gagner bedriften (og kloden), så inngår de nok partnerskap uansett hva det er snakk om.

Hva gjelder fysisk distribusjon av lnc, kan dette gjøres gjennom eksisterende vanningsanlegg, iallfall hvis man fokuserer kun på jordbruk.
Men vi vil også at DC gjør ørkenområder grønne. Det skal bli interessant å se hvor stort omfanget av lnc blir der. Man kan bare håpe at lnc blir en reell game changer mot ørken og ørkenspredning.

Jeg ser det er endel diskusjon om det er behov for å øke matproduksjon så mye. En av de viktige faktorene her er at gjeldende jordbruk ødelegger landjorda. Det er begrenset med sykluser igjen før matproduksjon ikke er mulig. Dette er et argument Sivertsen trekker frem veldig ofte. Lnc kan bli helt kritisk nødvendig for at matproduksjonen ikke faller.

Det er interessant (og viktig) å gjøre regnestykker som enkelte her har gjort. Det er enorme areal DC sikter mot å behandle innen 2030.
Men jeg er der at vi skal ikke avfeie ting som umulig.
På et eller annet tidspunkt er LNC kjent over hele kloden som en løsning på mange problemer. Det vil medføre stort løsningsfokus hos både leverandører og kunder. Begge vil søke å behandle flest mulig områder med lnc raskest mulig.

15 Likes

Høy kvalitet på flere av innleggene i kveld :clap:Kudos til alle som investerer tid. Summen av all kunnskap som gjør at man kan forbli i forkant av utviklingen. Så mye som mulig. Minske risikoen til et kalkulert minimum. Måtte det forbli på samme nivået gjennom 2022 :desert:

12 Likes

Jeg kjenner ikke til siden canadatousd.com, men DSRT har i hvert fall en pressemelding på forsiden der. Siden skryter av at de har millioner av treff.

10 Likes

Veldig offensiv pressemelding rettet mot det amerikanske markedet!

3 Likes

Som et innlegg i debatten om 100 millioner hektar er sannsynlig eller ikke kan jo nevnes følgende fra pressemeldingen:

“According to the United Nations, thirty million acres of fertile land (equal to Pennsylvania) perish to desertification annually, representing an annual loss of $490 billion to the global economy.”

Sammen med “Growth stage 3” som er B2B2E eller Business to Business to Everyone.

1 acre er exactly 4046.8564224 square meters. Eller altså 0,4 hektarish.

30 millioner acres er dermed ca. 12 millioner hektar som har vært oppe før som det årlige tapet av fruktbar “fertile” jord.

3 Likes