Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

Elsker det ordet, så mye finere enn å heletiden bli anklaget for “haussing”.

4 Likes

Økte med 50% selv, håper jeg var Lur;)

4 Likes

Det er nevnt over her at OKS reier fra UAE 20. januar, altså torsdag.

Jeg satser på at han ikke har tenkt å dra “tomhendt” hjem denne gangen, ref. tidligere utsagn om fakturaer og diplomer.

1 Like

Søkte på en viss Toyota, fikk opp denne… helt rått! :cowboy_hat_face:

Edit, for at denne posten skal ha ett snev av serøsitet:

Dumt at denne bare er vist 37 ganger…

1 Like

Det nok noen som synes at tallene høres ut som drømmerier! Eksempelet du viste med kun 1 % av DC sitt anslag på måloppnåelse innen 2030 tilsvarer vel ca 2,5 ganger tidligere Østfold sitt areal. Jeg personlig synes det høres spinnvilt ut! Hovedmålet om å tilføre LNC på 100 000 000 ha eller 1 000 000 km2, tilsvarer ca tre ganger Tyskland sitt areal eller hele Egypt.

Som sagt synes jeg eksemplet med 1 000 000 ha høres utopisk ut! Regner også med at en del av det behandlede området må ha vanningsanlegg (selv om en del areal muligens kan klare seg med nedbør fra oven)

Ikke tvil om at potensialet er enormt, og at selskapet er veldig spennende! Har aksjer selv, så ikke i det hele tatt er forsøk på å baisse! Selskapet kan bli svært mye verdt selv med langt mindre arealer under behandling. Bare litt nysgjerrig på hva dere egentlig tenker er realistiske mål med tanke på behandlet areal mot 2030!

4 Likes

Sitter de igjen med en krone for hver kvadratmeter så blir 1% eksempelet ditt ti milliarder i fortjeneste. Så må det også regnes en restverdi på omtrent det samme. Selskapet kan gå 10x kun på forventninger om at 1% av målet nås.

Uansett hvordan man regner på det blir svaret for godt til å være sant. Derfor håper jeg vi får noen mer kortsiktige økonomiske måltall fra selskapet selv i neste presentasjon.

Helt enig i at eksemplet med 1 % (av målet på 100 000 000 ha) gir god fortjeneste, men det eksempelet fordrer at de klarer å behandle 2,5 ganger Østfold sitt areal. Synes dere det høres realistisk ut?

Edit: Tulla. Kommer et mer vettugt svar her senere.

For å snu på flisa hva er det som gjør at du tror de ikke skal greie dette på 8 år?

Rett og slett at vi snakker om så ufattelige store områder… Ok, hvis store aktører kommer på banen så kanskje (sliter veldig med å se det for meg)… Synes du hovedmålet på 3 x Tyskland sitt areal høres fornuftig ut? Bare for å ta ytterpunktet?

2 Likes

Områder som i dag vannes kanskje hver dag.
Hvor DC skal koble seg på og tilføre LNC i vanningsanlegg eller direkte. Det er mye, men det er langt fra umulig.

1 Like

Dette høres kanskje dumt ut, men hvorfor skal man konvertere store arealer til grønne områder hvis det koster mye penger? Hvis det er til mat, så kan man spørre seg om det er behov for det. Er det slik at de i dag importerer mye mat som de nå kan produsere selv?

Som sagt så tror jeg DC kan være en del av løsningen på disse gigantiske utfordringene med ørkenspredning, tap av landbruksarealer, vannmangel og knapphet på mat. Håper selvfølgelig du har rett i dine optimistiske anslag og at mine litt reserverte tanker er feil (ikke ironisk ment).

2 Likes

Jeg vet at så langt har selskapet levert på alle parametere de har satt seg fore, og har ingen grunn til å tvile på dem nå.

Hvem er “de”?

Befolkningsveksten gjør at man må dyrke mer mat de neste 40 årene enn det har blitt produsert de siste 500 årene. Da sier det seg selv at verden står ovenfor store utfordringer. Især når jordsmonnet blir stadig dårligere verden over. Behovet er dessverre så til de grader tilstede.

4 Likes

Kan lese deg litt opp her Verdens dag for å bekjempe ørkenspredning og tørke

Veien blir nok til mens man går mht hvordan få LNC ut i felten. Men,
ser for meg en utvikling av «sprednings teknikker».
Mer maskinelt mindre manuelt…
Mao metode for utlegg av LNC om et år eller to blir nok annerledes, basert på erfaringer fra 2021/22.
Med maskiner som er «skredder sydd» for utlegging av store kvanta LNC.
bilde

2 Likes

Har selv ingen forutsetninger for å mene noe som helst om realismen i DC sine ambisjoner. Heldigvis er det heller ikke nødvendig at de oppnås for at man skal få en særs hyggelig reise over mange år. Legger uansett ved en simplistisk oversikt over hvordan selskapet ser for seg å vokse fremover

4 Likes

Det som er kult er at vi allerede er på stadie 2 pga. det nye selskapet sammen med Mawarid!

4 Likes

Jeg eier aksjer i både DC og Kalera. Kalera bygger store vertikale drivhus i Kuwait blant annet. Så akkurat når det kommer til mat så er det mulig at det er mer fornuftig å gjøre det innendørs hvor man er mer beskyttet for vær og vind. Men jeg kjøper helt klart argumentet med å forebygge ørkenspredning. Når det gjelder befolkningsvekst så kommer den primært i Afrika, mens den synker de fleste andre steder i verden.

Jeg har også et lite håp om at DC sin teknologi kan brukes til å redusere CO2 i atmosfæren ved å dyrke planter og trær der det tidligere ikke grodde noe.