Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

Kostnadsnivå i denne sammenheng er et vidt begrep! En ting er selve prisen for LNC, noe helt annet er prisen vi betaler for ørkenspredning, klimakrise og matmangel. Tar vi disse faktorene med i regnskapet, blir jo LNC billig selv med svært høye priser!

I teorien, om dette de et produkt som er livsnødvendig for verden og redder liv og planeten, så kan de ta den prisen de vil. Se hva biotec selskaper tar for livsviktige medisiner. Mange 100 tusen pr dose og hvem må ta regningen, jo myndighetene i de forskjellige nasjonene. Hvorfor i teorien kan ikke desert gjøre det samme?

2 Likes

Det er et annet moment som kan være verdt å diskutere rundt dette selskapet. Mange investorer er nå mer og mer bekymret for at et overopphetet marked står foran et snarlig børskrakk. Det finnes mange reelle argumenter for at man nå bør trå varsomt i markedet. Det er da spesielt nevnt grønne selskaper som fortsatt er i en utviklingsfase med små eller ingen inntekter.
Da tenker jeg at Desert bør ha potensialet til å bli et av få selskaper som vil kunne gå mot strømmen i et slikt tenkt krasj.
I dårlige tider med stigende renter er det færre som kjøper mobiler og andre duppedingser. Økonomiske nedgangstider fører til generelt mindre handel og energibruk.
Men hva da med et selskap som bidrar til å løse klimakrise og matmangel? Vil ikke det kunne blomstre uavhengig av slike nedgangstider? Vil det ikke kunne være smart å posisjonere seg i et slikt selskap om man ellers er redd for å investere i aksjer i disse tider?
Poenget er å få et godt kommersielt grunnlag på plass før det fryktede børsfall eventuelt inntreffer.

3 Likes

En besnærende tanke er forbud mot å utarme allerede eksisterende jord- og et påbud om å konvertere sand til dyrkbar jord vha. LNC

Vi får se, for min del beroliget det at de søkte etter project manager i statene i dag- de ville aldri gjort det ene og alene for å ha oppsyn med et par pilotprosjekt

1 Like

Jeg fant et slags svar til deg på dette med skalerbarhet- og mye annet!

MIT & DC leverer varene, masse snadder her:

Phase 1 Feasibility – 10 acre:

The point is to test the soil and the chosen plants (50% of each of Moringa Olifera and Anroundo Donax) in a test area equipped like the main project site, including a rainwater pond (5000 m3) in order to reuse the rain water. Soil conditions are measured every 10, 20 - 100 cm’s dept in order to follow to water ways. Estimated time till it is in normal operation ~2 months.

Phase 2: Farming 12000 hectare:

LNC is patented mechanically treated minerals. After the treatment there is an excellent water adsorption surface on all the sand grains.

In coastal areas there is a much higher humidity, than at the research station in Egypt where our “minute by minute measurements” were taken from. Demonstrating that there is a better climate for condensation in coastal areas is essential.

Goal: To create physical and biological soil conditions that optimize water infiltration, while having robust and stable nutrient cycling and sustainable plant and soil microbial communities

Merk: Dette var altså DCs forslag i 2016, vi kjenner jo alle historien nå og at ting er pågang i statene, tilbakemeldingen de fikk dengang:

“Judges felt that the proposal was not well developed enough at this time, especially to the economic viability of irrigation for using desalinated water. They would encourage you to come back next year with a more complete proposal”

2 Likes

Eh. Den er jo på 20-tallet :eyes:

Edit: kommentaren min har mindre mening etter at innlegget over ble redigert

Det kommer! Bare å bruke denne stille perioden til vår fordel.
Selskapet beveger seg i riktig retning, så med tiden vil omdømme komme.
Mawarid må dra igang mot COP28 som er i 2023. Det blir det en fin arena for DSRT hvor de kan høste mye omdømme.

2 Likes

Såfremt dette er børs og verdien på selskapet er det som teller, så er det all grunn til bekymring

Veldig mye bra som skjer, men dette blir helt Kåre- banan til slutt, nesten så folk gledes over nedgang fordi kun småfisk selger

Vi får se, blir sikkert bra

Det var denne typen kommentarer jeg håpet at vi slapp her på Tekinvestor. Du hører hjemme på Hegnar Online.

6 Likes

Bare selg dere ut dere, så snakkes vi om et par år :joy:

1 Like

Er vel ingen her som snakker om å selge?

Verdien på investeringen din/vår går ned hver dag- synes du det er gøy, er det en del av investeringsstrategien din ?

Dette minner mer og mer om en kar på 12. plass i NM som ler av teknikken til de som står på pallen

“Bare å selge” - det er da (utenom alt det utrolig positive som skjer i selskapet) mer interessant å konkret peke på hvorfor markedet ikke stoler på verdsettelsen ?

Ingen tvil: TALL og (detaljer rundt) og avtaler mangler- markedet begynner å frykte at de sponser en drømmefabrikk

Setter jeg ting helt på spissen? Som vanlig; ja

2 Likes

Det er en del av investeringsstrategien, helt korrekt. Som handler om å ha blikket på det fundamentale og ignorere fullstendig hva alskens småfisk måtte gjøre med tanke på kursen fra dag til dag. Lett skuring og det oppleves ikke tyngre nå kontra på kr 40. Kun en anelse irritasjon over å ikke kunne frigjøre litt cash til et annet case.

5 Likes

Verdien på investeringen min er fortsatt grønn og fin takk. Vi skal enda et stykke ned før den blir rød.
Som nabo til Hennig Olsen er jeg vant til å ha is i magen, i motsetning til enkelte her inne, uten å nevne navn.
At du umiddelbart går i forsvar forteller meg to ting; at du er utålmodig, og sannsynligvis sur for at du nå er i minus.
Men, så flink som du er til å spre dritt kunne du jo feks prøvd å drive som bonde.
Og ja, hvis man er redd for kursnedgang sålenge storfisken handler mer, er det bare å selge. Det står jeg ved.
Når storfiskene derimot begynner å dumpe ville jeg blitt bekymret.

7 Likes

Makro bildet styrer for øyeblikket, dessverre. Frykt er dominerende for øyeblikket.
Og ja, det blir volatilt fremover. Ingen tvil om det…
Men, det fundamentale består. Ørken spredningen akselererer og DCG har en dokumentert løsning. Det holder for meg, og når topp 50 aksjonærer har samme holdning er det nok for at jeg har hvilepuls.

Er ikke målet å forstå marked, prissetting, oppturer og nedturer? Jeg er glad på dine vegne at du har rikelig med iskrem og fremdeles er i grønt - men dette er vel ikke et dr.Fedon forum?

Du er absolutt inne på noe, men det er heller ikke et forum for å spre eder og galle :wink: Av dine plutselig tallrike innlegg her er det heller få av dem som inneholder noe særlig annet enn sykelig skepsis.
Men vi kan sikkert be om en baissetråd, hvis det får deg til å føle deg mer hjemme.

2 Likes

Jeg har tatt opp:
Jordsmonn
Tall
Avtaler
Andel sand

… Og alt har blitt tatt opp med gode forklaringer før du begynte å kverulere…
Poenget ditt var?

Måten du kommer med dine påstander på het “skyteskår” metoden når jeg var i militæret. Dvs skyte på samme sted helt til det blir hull. Og når dine spørsmål er rettet med samme metode…
Veldig slitsomt for de fleste på denne tråden.:hot_face:

5 Likes

Point exactly. Som er hvorfor man har et øye til volum på både kursoppgang og nedgang, i tillegg til å ha tilgang på daglige lister med kjøp og salg, derav hvem som har ønsket å selge på nivåene fra kr 40 og til i dag. Bevegelser i topp 20 & 50 kontra ubetydeligheter som deg og meg.

Handler om å se ut vinduet etter tegn på om man bør ta en ny vurdering på det fundamentale (om de større fiskene viser klare tegn til å ha mistet troen) eller om nevnte skikkelser agerer på en forutsigbar måte. La seg påvirke av impulshandlinger fra Hvermannsen, det skjer ikke.

3 Likes