Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

FOMO på gang? :wink: Går fort opp på lavt volum

1 Like

Eller økt :wink: Fundamentale gavepakker de siste dager på 24,-/25,- Markedet og makro ser ut til å ha fått en pust i bakken i dag. Mye grønt av aksjer/portis. Gi det et par måneder nå så tenker jeg det drar seg til med kontrakter å penger up front. Aksjen er da enda billig!!!

6 Likes

En solid innsidehandel og et nytt cluster bestilt burde være nok til å roe nervene hos en del. Gode signaler i hver sin ende.

3 Likes

Aldri dumt med et solid innsidekjøp. Og forventninger om snarlige kommersielle nyheter.

3 Likes

Misforstå meg rett… jeg er enig i at kurs har vært urettferdig lav, føltes jo som ett ran å selv kjøpe på ~27 på vei ned…
men det må vel være lov å påpeke at det har gått noe fort opp igjen på lavt volum uten så mye nyheter, mest sannsynlig fordi en del av de som handler har lett for å krysse spreaden siden de tenker at nå går toget…
Det er mange aksjer som ligger brakk, og en annen aksje jeg sitter i (som også har fått meget hard medfart etter nyttår) gikk mindre opp enn dette ved en stor lansering for noen dager siden… makes no sense

1 Like

Hver aksje er unik. Desert har falt på gjennomgående lavt volum. Det er kjøperne som har manglet, ikke selgere som har overrumplet kjøpersiden. Da er det ikke veldig overraskende at det snur fort. Selv om jeg på ingen måte skal hevde at det ikke kan snu ned igjen i påvente av nyheter.

3 Likes

Dette er vel en “suppe” med svært mange ingredienser. Noe av innholdet finner du igjen i det generelle børsklimaet, andre er mer selskapsspesifikke.

• Makro. Mye usikkerhet ute og går. Rentehevninger ødelegger verdsettelsen for selskaper med kun framtidige inntekter (har bla sett at det spekuleres i inntil 7 rentejusteringer i USA. I Norge snakker vi vel om inntil 4?) Økt rente gir lavere nåverdi på selskapet ved tilbakediskontering av fremtidige inntekter. En del investorer bruker dette i vurderingen. I tillegg er det blitt kamp om de “grønne pengene”. Mye er gått feil. Mange er blitt skeptiske. Olje/gass med tilhørende områder trekker til seg store midler for tiden. I tillegg er det nok en del som stitter på gjerdet eller skjeler til edle metaller og obligasjoner.

• Ukraina. Selv om dette for tiden ikke går direkte på DCGs regioner og produkter representerer dette en klar usikkerhet. Hvor brenner det neste gang? Hva betyr sanksjonene i det lange løp? Markeder? Kapitalproblemer? Økte renter? Verden er uoversiktlig for tiden.

• Corona. Legger vel fremdeles en viss demper på aktiviteten. Reisevirksomhet, ansettelser, opplæring, fravær etc.

• OKS kunne tolkes som at kontrakter lå nærmere framme i løypa enn det de tydeligvis har gjort. “Kort tid” betyr vel ikke alltid det samme for adm. dir og for utålmodige investorer. Enkelte tror tydeligvis at det er nok å ha en penn og et papir det kan noteres på.

• Det har visstnok vært en aktiv shorter på banen (ref Aaleby). Denne har hatt lett spill under lav omsetning og frustrasjon over manglende kontrakter.

• Lokal kultur? Byråkratisk behandling? Ting tar lenger tid enn ønsket/forutsatt? Selv om mesteparten gir seg selv. Et uendelig marked, fungerende teknologi og en uhyre motivert arbeidsstokk.

• Arbeidsstokk. Ansatte i DSG kommer fra hele verden og har med seg forskjellige forutsetninger inn i arbeidet. Utdannelse, kultur, språk, erfaring, personlighet. Det tar TID å lage en sammensveiset gjeng med gode rutiner, arbeidskultur, gjensidig forståelse og formelle prosesser. I et fremmed land. På kort tid. Med stor fysisk avstand mellom de enkelte delene av selskapet. Er det virkelig noen som tror at dette bare er enkelt? Med så mange nyansatte på kort tid? Jeg er dypt imponert over at OKS har klart å holde stramme tøyler og unngå (kjente) feilskjær.

• Logistikk. Selv om noen mener at dette er den enkleste ting i verden er det ikke alltid det. Nødvendige “komponenter” må ferdigstilles i riktig rekkefølge. Finansiering, tillatelser, kontrakter, produksjonsenheter, opplæring/riktig kompetanse, lokal infrastruktur, produksjonsmidler, bemanning, værforhold osv må inn til riktig tid. En liten tue… Det er lett å sitte på et aksjeforum og kritisere arbeidet. Og ta ting for gitt. Alt for lett!!

Det er så fordømt enkelt å kreve at alt skal gå på skinner når man sitter hjemme på tastaturet og ser på aksjekursen. “Dreper” selskapet med spørsmål og kritikk vedrørende info som man enkelt kan lete opp selv, spørre om ved presentasjoner eller rett og slett bør vurdere som uinteressant i det store bildet.

Jeg sier ikke at vi ikke skal følge med. Tett. Men det må være mulig å ha forståelse for at det å bygge opp et selskap fra null til uendelig i et internasjonalt miljø krever svært mye av både krefter og kompetanse. Det er gribber, hindringer og fallgruber på alle kanter.
Samtidig som at man svir av andres penger. La nå disse folkene få lov til å jobbe med det de kan! Etter min vurdering har selskapet et svært kompetent styre og de er i ferd med å bygge opp en dyktig ledelse med en CEO som er svært god til å kommunisere med både investorer, kunder og offentlige organisasjoner. Ikke tro at han klarer å gape over alt til alle tider. Uten at han går ned i en ufrivillig spagat. Jeg tror at han og styret får dette til. En rasende suksess. Men la de nå få tid til å gjøre jobben!! Det er ikke nødvendig å stadig tillegge selskap og ledelse uedle motiver bare fordi at man tror at man vet best selv. Så får aksjekursen på kort sikt seile sin egen sjø.

Dere får ta innlegget for det det er. Dratt rett ut av hodet i en (mer eller mindre) tilfeldig rekkefølge, skrevet på sofaen under Tadjiks avgang og basert på innskytelser og en viss irritasjon. Ikke drep meg… :wink:

28 Likes

Tidenes mest uforståelige håndtering hvis ikke. Kjøpte 260k på kr 39, nettosolgte senest 10k når kursen gikk fra kr 27,5 til 25,7 (35% under inngang) og satt igjen med 74k aksjer. Kudos for glimrende innlegg!

For tiden ligger vel alt til rette for at det dukker opp denne typen av investorer. Dessverre. For oss som er mer langsiktige er det nok viktig å bare heve blikket.

Takk. Synes bare at det er så synd at mange tror at det er greit å observere hele verden gjennom et nøkkelhull. Og agere deretter.

7 Likes

Takk for innlegget Hkirk, du fikk virkelig satt riktige ord på det jeg også har ønsket å formidle den siste tiden!

Takk for det.
Kunne sikkert ha vært utbrodert og konkretisert mer, men det var nå det som kom forbi i hodet der og da. Konklusjonen ville nok ha blitt den samme uansett! :crazy_face:

2 Likes

Ser på Dagsrevyen. Korn prisen har økt med 30% på en uke. Pga av at Russland og Ukraina som er verdens største produsenter av korn. Mao LNC blir mer og mer prisgunstig. Matvare sikkerhet blir et enormt tema i tiden som kommer.
Og kombinasjonen med tørke i Europa Spania/Portugal/ Italia etc etc, samt Midt Østen og Amerika.
Spørsmålet er om verden kan unnvære DCG

7 Likes

Både covid og krigen har vært utelukkende bull DCG. Matsikkerhet kommer bare mer og mer på kartet. Og viktigere skal det bli, når den globale befolkningen øker ytterligere med minkende grunnvann og mer tørke som ødeleggende faktorer for matproduksjonen.

1 Like

Behovet og businesscaset blir bedre og bedre for hver dag.

• Behovet pga klimakrisen som vi MÅ virkelig ta tak i nå og et stadig sterkere ønske om å ha kontroll på egen matproduksjon /forsyningslinjer
  • Businesscaset grunnet økende gjødselsutgifter, tap av idag fruktbart landareal, økende matvarepriser osv

En eller få kommersielle avtaler av betydning, og vi vil plutselig oppleve en sterk internasjonal interesse for Desert Control.

7 Likes
2 Likes

Siden det var et svar til meg: om dette liksom er myntet på meg har du blåst en liten sak helt ut av proporsjoner…

At jeg kalte oppgang på lavt volum for FOMO var en spøk, men personlig tror jeg at dagens oppgang ikke vil holde uten flere nyheter i dagens marked. Ja, det har vært en innside handel, men bestilt nytt cluster er virkelig på tide da de etter planen sin skal bygge 7 clustere i år (om jeg husker rett). Så ja, jeg ble overrasket over så stor oppgang.

Det jeg mente i innlegget etterpå var at markedet i sin helhet (ikke bare DSRT alene) ikke gir noen mening om dagen, selv om jeg skjønner at vi er del av ett større marked som er veldig urolig om dagen. Investorer maser kontinuerlig om “tjener de penger?”, og alt av vekstselskaper er barbert i verdi, selv om de har mye penger på bok og står foran det store gjennombruddet… noen tjener til og med penger allerede og har en voksende pengebok, men er likevel ned 60-70% fra toppen - det er helt latterlig!

Selv om jeg personlig mener at kurs på DSRT per i dag er underpriset mtp samarbeidet de har inngått med Mawarid, så virker det som det er ekstremt mye fokus på USA her inne… nå har jeg ikke fulgt så nøye med etter jeg prøvde å legge denne aksjen i skuffen noen år, men akkurat det veldige USA fokuset skjønner jeg ikke… DSRT har inngått en avtale med en ekstremt stor aktør i UAE for hele MENA regionen, en avtale som er mye mer verdt enn det som er priset inn i dag - og mye mer verdt en enkelt avtale i USA vil være. De har jo selv sagt at det vil bli mye vanskeligere i USA da det ikke finnes en så stor aktør, de må inngå samarbeid med mange.

Jeg har sett noen klage på at de blir fiendtlig mottatt bare for å stille spørsmål på denne tråden, og jeg føler også at en må trå varsomt da piggene kommer veldig fort ut… jeg vet ikke hvorfor det skal være slik akkurat på denne tråden, det er faktisk den eneste tråden på hele tekinvestor at jeg har følt det slik…

Edit: men du hadde mange gode poenger i innlegget ditt @Hkirk , det skal du ha for :wink:

1 Like

Det kan sikkert fremstå sånn, men det er vel i praksis bare én aktør som gjør sitt beste for å piske opp en stemning om USA på gale premisser. Det gir mye unødvendig støy.

Og som du sier - Mawarid og MENA trenger LNC på gigantiske områder.

5 Likes

Tråden har eksistert, i sin aktive form, siden sensommeren i fjor. Vel mye pisspreik har tidvis blitt servert fra utenforstående med tildels stinkende agenda. Som nok gjør at piggene er kjapt ute hos noen. Forståelig nok, forsåvidt. Ta tyren ved hornene.

1 Like

Ok. For en som har skummet tråden den siste tiden virket det slik ja… Men da trekker jeg det tilbake :wink:

Nei. Det var ikke et svar myntet på deg. Generell betraktning. Beklager hvis det virket sånn :tired_face:

Edit. Jeg følger deg helt ut på det siste innlegget ditt. Det er UAE og Mawarid det bør dreie seg om nå. Mulig at fokuset er blitt dreiet noe over på USA pga opplevet kontrakstørke. Noe skal man prate om. Det ordner seg nok…

3 Likes