Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

Det jeg kunne se i patentet var “The method further comprises the preferable step of adding at least one plant nutrient to the dispersion of the clay flakes.”
Når jeg søker på plant nutrient får jeg opp oversettelsen næringssalter, og at hovedgruppene er nitrogen (N), fosfor (P) and kalium (K). Antar det vil si at det ikke brukes gjødsel direkte, men noen av de samme grunnstoffene tilsettes leiren og dermed blir en del av til “oppskriften” som tilpasses sandtype osv…?

OKS har også brukt uttrykket ‘næringssalter’, men vi vet vel ikke egentlig hva de tilfører.
Det er jo en rekke stoffer inn under dette begrepet.

Men la oss si at de, som et slags worst case, bruker flere av de samme som inngår i kunstgjødsel, så antar jeg likevel at prisen på gjødsel går opp en god del mer enn lnc (næringssalter utgjør kun en liten del av lnc). Mao - businesscaset blir enda bedre.

I tillegg tyder alt på at prisen på lnc skal tildels mye ned i årene fremover. Man kan tenke seg at en evt kostnadsøkning på fremstilling av LNC nå ikke belastes kunde, men tas av DC. Når effektivisering av produksjonslinjer etter hvert gir lavere prodkost på lnc, kan man se for seg at DC holder igjen prisreduksjon til kunde noe.

Uansett - DC er i den svært spesielle situasjonen, at pilot/lanseringspris på produktet (LNC) gir et godt businesscase for både kunde og leverandør. Det er svært sjelden innenfor esg.
Det er “alltid” behov for enten subsidier som fødselshjelp, at leverandør selger med tap i en periode eller at man har ‘first movers’ på kundesiden som tar en kostnad av ideelle eller strategiske årsaker.

6 Likes

Ja, bevares… DSRT er i en helt unik posisjon !

Litt på siden kanskje… Er dette postet før?

Det finnes erstatningsprodukter som kan brukes som komplement til Desert Control sine produkter som biokull, polymerer, torvmose og andre ting. Hovedforskjellen fra oss er at mens vi er flytende, er de faste. Vi kan potensielt hjelpe til med å gjøre noen av disse produktene flytende for å redusere deres påtrengende virkning eller bruke dem i kombinasjon med løsningen vår.

Sett denne @SILVER1?

3 Likes

Liten tvil om at bakteppet er pro-DCG:



7 Likes

Det jeg tenker på med ordet mikrofonstativ er å stadig gjengi det som selskaper publiserer uten å foreta noen egen vurdering av dette. Verst i dette er vel forumet på Facebook.

Face-grupper av den typen er en samling av aksjonærer og ingen ting annet. De mer aktive frekventerer andre foraer, andre er takknemlig for hva enn informasjon som måtte dukke opp og har absolutt ingen interesse av å engasjere seg ytterligere. Står selv for sikkert halvparten av innleggene i den gruppen. Fordi det koster meg lite å informere. Et snev av altruisme.

Det er ikke noe verst. Man må bare fatte at det ikke er alle som blir trigget av å koke opp sære teorier på løpende bånd. Du virker å bo på en annen planet og behovet for å skape falske narrativer i mislykkede forsøk på å forstå kursnedganger er utelukkende ødeleggende for diskusjonsklimaet. Hadde satt pris på om du forholdt slikt til HO og heller lar denne tråden på TI få leve videre som et påstått mikrofonstativ.

6 Likes

Hva du tror? At de aktive på fb og ti er uten kritisk sans? At de sluker alt uten å foreta en vurdering om informasjonen fremstår rasjonell? At de ikke bruker lykt og lupe på om ledelsen, strategi og produkt rett og slett ‘holder vann’?
Tror du virkelig at folk på Ti og fb, som har satt millioner inn i selskapet, er så enkel?

Kanskje du ‘skeptiker’ skulle vært litt mer skeptisk til egne tanker? Kanskje dine påstander er tynn suppe med oppkonstruert negativt krydder?
Kanskje det faktisk er du som er et “mikrofonstativ” og da for egne villfarelser?

Bidra gjerne i debatten, men på en konstruktiv måte.
Du som er godt oppe i årene, burde forholde deg for god til stemple en større mengde skribenter som “mikrofonstativ” og"verst", eller grunnløst insinuerer at ledelsen holder tilbake negativ informasjon osv.

7 Likes

Sitter på flyet til mitt kjære Portugal, og ser at «Skeptikeren» med all sin rutine er på hugget.
Vel, vel…
Men vår venn OKS har lagt ut litt snacks på FB.

……………

Noen som vet om han skal til Dubai vedr. Avslutningen av «Expo 2020»

4 Likes

Lørdagsgodt er bra.

Nå håper jeg du får en fin tur, og forteller mye om lnc til dine venner. Men husk og spare på vannet, det er mangelvare der nede også har jeg skjønt. De har sikkert mye godt i lagret druesaft av ymse slag du kan kose deg med for og holde humøret oppe. God lørdag.

Heisan Silver/Folkens.
Joda, i Portugal er det tørt.
Og, ja jeg vil absolutt være en Ambassadør. Ikke bare for DCG og LNC, men også for Portugal.
Vennlige mennesker, og fantastisk god mat og sist men ikke minst Vin.
Saude, Amigaes e Amigoes. Bom fim de semana.:wine_glass:

Det er ikke så galt i puerto banus, Marbella heller :wink: Skal prøve å spre budskapet her også, men lover intet. Nyt hælja hens.

5 Likes

God helg Jens!
Ikke fullt så flott her hjemme i røysa, men de hadde noen gode dråper på Polet her også :sweat_smile::joy: Kom nettopp hjem, stemningsrapport fra gårdsplassen :joy:
5u2gKj3nQ3ajeliEjqRq

3 Likes

Vanvittig, skreddersydd for DSG…
"Slapper ikke av selv med et glass vin i hånda

Sakset fra nettavisen:
Sinnsyk artikkel…,…

Vil ha norske bedrifter inn i sjeikenes gigantsatsning

Bilde viser Dag Olav Koppervik, Deputy Commissioner General ved Innovasjon Norge (H) Foto: Sina Shahinian

Innovasjon Norge vil ha norske bedrifter inn i De Arabiske Emiratenes gigantiske bærekraftprosjekt, som nylig ble innvilget over 163 milliarder dollar. Et initiativ som skal revolusjonere.

(DUBAI): - Emiratene er inn i en stor, positiv endring nå. Her kommer det til å dukke opp mange forretningsmuligheter fremover, og da er det viktig at vi har representasjon her som kan bygge broer mellom myndigheter og norske bedrifter hjemme i Norge, sier Dag Olav Koppervik, prosjektdirektør ved Innovasjon Norge, avdeling Dubai.

De Arabiske Emiratene kunngjorde i oktober i fjor sitt “Net Zero By 2050”-initiativ, som har som mål å redusere Emiratenes karbonutslipp med over 40 prosent innen 2050. Det skal de gjøre ved å blant annet investere over 160 milliarder dollar i rene og fornybare energikilder i løpet av de neste tre tiårene.

I november, under FNs COP26-klimasamtaler i Glasgow, skisserte Abu Dhabis energidepartement ni initiativ for å bidra til å akselerere De Arabiske Emiratenes bærekraftige økonomiske vekst. I 2023 skal FNs COP28 holdes i Abu Dhabi. Det anses som et stort steg i retningen bærekraft.

Ifølge Koppervik, vil norske eksperter kunne bidra sterkt til Emiratenes nye gigantprosjekt, med ny, innovativ og bærekraftig teknologi innen fiskeindustri, jordbruk og fornybar energi.

  • Vi kommer nok til å se storsatsning innen disse sektorene, og her er Norge veldig langt fremme allerede. Det gjør oss meget attraktive. Det er derfor viktig å vise frem kunnskapen vi sitter på, sier Koppervik.

De forente arabiske emirater var det første landet i regionen som har signert Paris-avtalen og som forpliktet seg til en økonomisk reduksjon i utslipp. I første omgang skal de nyeste tiltakene Emiratene har innført, bidra med å redusere karbonutslippene med 30 prosent før utgangen av 2030.

I tillegg skal landet blant annet bidra med finansiering av lokale, grønne virksomheter for å akselerere bærekraftig, økonomisk utvikling i tråd med de ambisiøse planene for en grønnere fremtid.

Jeg har nevnt dette før. Avsluttingen på expo2020 blir spennende. Dette blir garantert et tema ved fest talene der.

9 Likes
6 Likes

Ikke for og være haussete, men er det en viss mulighet for at DCG kan være en del av dette? Sett i fra utsiden har jeg lest om dette i enkelte sammenhenger. Ikke sikkert det stemmer, men virker logisk🙈

PS!

Jeg har også drukket litt vin i kveld, så kan godt være jeg tar feil, vinen er dog ikke fra et land som sliter med vannmangel, men noe fra Italia tror jeg. Litt snøblind før jeg begynte, da uten briller selvsagt, men fargene på etiketen lyver sjelden… i tillegg… Jeg som ikke er nerd, har lest h2 rappoerten en gang til i kveld, noe jeg aldri tillater meg pga hissige omgivelser… Merkelig nok ble den enda bedre enn sist jeg leste den, forstå det den som kan… Sikkert bare sinnstemningen som har lurt meg… vi får se hva uken påsken bringer. Vi er da i Q2 allerede… jeg skal ikke synge mer i dag, og mikrofonen er lagt ned, fikk klar beskjed da jeg begynte på di smukke unge mennesker, beskjeden var klar! Vi er ikke der lenger…

1 Like

Til informasjon:

“More than 1/5 of the Italian territory is at risk of desertification involving over 40% of the South (5)”.

3 Likes

“Du virker å bo på en annen planet og behovet for å skape falske narrativer i mislykkede forsøk på å forstå kursnedganger er utelukkende ødeleggende for diskusjonsklimaet. Hadde satt pris på om du forholdt slikt til HO og heller lar denne tråden på TI få leve videre som et påstått mikrofonstativ.” Ja, det kan virke som om vi bor på ulike planeter. Etter mitt syn er det absurd å vise til å ødelegge diskusjonsklimaet når en ønsker at alt skal ses gjennom rosenrøde briller. Jeg har i årtier fulgt med på særlig et amerikansk diskusjonsforum av denne typen - Investorshub, som jeg oppfatter som det ledende der. Jeg har selv skrevet over 17000 innlegg på dette forumet. Det har også retningslinjer for innleggene. Et er at en skal¨holde seg til saken snarere enn å rakke ned på andre som skriver der. Dette blir praktisert i motsetning til brudd på retninslinjene på dette forumet. Innlegg blir stadig fjernet av dem som administrerer forumet. På den annen side er det helt fritt fram å skrive hva en vil om selskapet og dets ledere. Dette gjøres i høy grad. Enkelte får svært negative karakteristikker. Men noen viser menneskelig storsinn. En indisk bedriftsleder som har fått svært negative karakteristikker har senere kommet på “godfot” med aksjonærene sine som skriver på dette forumet og nå begynner han ofte “Dear all…” Jeg har nok kunnskap og erfaring til å kunne vurdere mine egne innlegg. Forøvrig fikk jeg på et tidspunkt meget positive vurderinger av mine innlegg på et visst tidspunkt av en person som mer eller mindre adminstrerte Facebook-gruppa. Da Trygve Hegnar ledet en rekke fjernsynsprogrammer der aksjer sto sentralt, var jeg en av dem som var samtalepartner. Etter programmet ga Hegnar uttrykk for en meget positiv vurdering av hvordan det hadde forløpt. Slik jeg ser det, er det du som har bevisbyrden når spørsmålet om det jeg skriver en tøv som hører hjemme på en annen planet.

1 Like