Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

Ønsker deg god helg, og lykke til videre.

Tysk artikkel. Trekker blant annet frem enkeltheten ved at det er så tyntflytende at det kan spres med hageslange som positivt, men kommenterer også at det per nå er for dyrt for de som trenger det mest - nevner dog også målet til DSRT om kosten i fremtiden.

2 Likes

Holde seg for god til å lansere oppkonstruerte problemstillinger på repeat, nærmest konspirasjonsteorier (som at selskapet holder tilbake informasjon av negativ art), er ikke det samme som å være et mikrofonstativ. Bare for å ha sagt det.

9 Likes

Jeg har langt fra like lang erfaring, men jeg er på generell basis enig med mye. Alle vekstselskaper guider med eksponentiell inntjening i fremtiden, og mange setter litt vel hårete målsetninger. Naturligvis prøver de å fokusere på det positive for å få oppmerksomheten de trenger for å få finansiert nok til å vokse nok til å realisere sine planer, samt for å holde eksisterende aksjonærer fornøyde og interessert, og man må gjerne finlese og gjøre opp sin mening om hva som er potensielle nedsider i tillegg til hva selskapene selv oppgir. Så man må til syvende og sist velge ut fra egen tro på aktuelle selskaper.

I DSRT sitt tilfelle føler jeg dog at de ved sitt joint venture med Mawarid, så er det så enorm de-risking allerede, at de per nå er kraftig underpriset i forhold til potensiale. Jeg føler også DSRT er temmelig transparente og at guidinger er fullt oppnåelige ut fra posisjonen de har opparbeidet seg og det enorme behovet som finnes allerede.

Jeg oppfatter den sterke kursoppgangen vi fikk som at selskapet har vært kraftig underpriset, og påfølgende nedgang som en gevinstsikring blant tradere.

Som @Hpbjorn nevner i sin analyse, så tror jeg også at vi kan pendle noe mellom 25 og 30 kr, men så snart det kommer noen meldinger fra UAE som viser inntjening, så tviler ihvertfall jeg på at vi får se 20-tallet igjen…

1 Like

50 års børserfaring & 17 000 innlegg på diverse fora. For meg kan du være så skeptisk du bare vil, men med bekreftelsen fra Mawarid om at produktet faktisk virker burde få deg til å se litt lysere på dette bolaget. Vi er i startfasen, men jaggu går ting på skinner.

2 Likes

Dette er hva OKS sier; We don’t have any need to overinflate the share price on the short-term, since we have a rock-solid long-term plan. We prefer to under-promise and over-deliver.

Uttalt 1 sept 21.

I henold til langløpet DCG kjører har de levert på alt ift plan. Vi har ikke fått anntydndninger, synsing om at noe er galt fra noe hold. Vi er på oppløpsiden og det er større mulighet for og lykkes enn mislykkes etter det som er kommunisert utad av selskapet.

Så: Skeptiker

Jeg har 50 års erfaring for at en ikke bør tro at selskaper selv fremstiller et objektivt bilde. De overfokuserer normalt det som er positivt og lar være å publisere ting som kan oppfattes som negativt. Mikrofonstativ? Hørt dette før har jeg mange ganger.

Prøver du og fremstille selskapet som noe annet enn det er? Det er meldt det som skal meldes, ingen sleivspark utad for og framstå bedre enn de er. Løse påstander er ikke en greie en bør bruke på forum rundt om, det fører aldri noe bra med seg!

For min del må jeg jeg si at de har oppført seg rock solid i alt de har foretatt seg. Det vises også gjennom hvilke selskaper som er med på laget, og ikke minst hvilke typer som er annsatt til og lede fremdriften.

11 Likes

Her en rapport fra Yemen.
Kan si hva en vil om uttalelser, ikke uttalelser, rapportering, ikke rapportering. DSG har annet å gjøre enn å rapportere «minutt for minutt», bare for å gjøre aksjonærene happy. For å sitere OKS på Twitter her for leden.
Sitat:
Det gjelder å ikke smøre for tynt overalt
Jeg tipper at potensielle kunder, teppebomber DCG med forespørsler for tiden.

Det er kriser overalt…og det blir værre dag for dag. Nei, enda værre.Time for time…
Vi fikk ved siste melding fra Arizona beskjed om at nå er de første dråpene med LNC lagt, med noe som blir et hav av LNC i fremtiden.
Akkurat nå er ikke det en underdrivelse.

Tror ikke 2$ blir problemet fremover

2 Likes

Kan gjødselprisene bli et problem for marginene til desert? Eller generelt skyhøye råvare og fraktpriser? Sånn sett kan det kanskje være en god ting at det ikke er skrevet noen salgskontrakter enda, da det kan justeres. Har tenkt i de samme baner med fly priser også, nå har flyselskapene dundrer til værs, kan flyselskap holde på prisene så marginene blir mye bedre når oljepris går ned. Kan marginene til desert bli mye bedre når råvare prisene går ned pga de har skrevet kontrakter på skyhøye priser? Bare en tanke

Dyrere gjødsel og høyere matvarepriser forsterker businesscaset for LNC

1 Like

Ja, men det svarer ikke på mitt spørsmål. Desert kjøper inn mye gjødsel til sin produksjon kan de bruke høye gjødsel priser til sin fordel eller er det alleredet avtalt priser så dyrere råvarer forverrer marginer?

Ser du skriver mye gjødsel… Hm… Usikker hvor mye de har i LNC cocktailen pt ( om noe i det hele tatt)

1 Like

Oki, da har jeg misforstått trodde de blander ut lnc med kunstgjødsel, men skal være ærlig, kan case for dårlig. Har mega tro på caset dog og ikke tvil om at det er et rungende behov for deres produkt

Finnes IKKE kunstgjødsel i LNC!!!

2 Likes

Så dyre innsatsfaktorer for dsrt er bare å se bort ifra?

Anbefaler dere å se Netflix dokumentaren «kiss the ground» mtp sammenhengen av gjødsel/-ikke gjødsel, og pløying/-ikke pløying.
Dokumentaren har fokus på ørkenspredning og dårlig jordsmonn.

6 Likes

Har aldri hørt noe om gjødsel av noe slag i LNC nei. Som Hayen omtaler litt lenger opp så er høye gjødsel priser (og andre dagsaktuelle problem knyttet til råvarer og matproduksjon) bare en tydeliggjøring av behovet for DSRTs produkt.

3 Likes

Jeg vet heller ikke nøyaktig hvordan det henger sammen helt teknisk, så noen må gjerne rette meg om jeg også har forstått feil… men om jeg har forstått det riktig er det hovedsaklig at:

  1. Vann, luft og leire blir bundet sammen ved å mikse i mange forskjellige retninger. (Er også nevnt mulig tilføring av plant nutrition i patent)
  2. Tilføres statisk elektrisk ladning.
  3. Bindes til sandkorn ved påføring.

Ser for meg at det blir som om sanden er et ustabilt atom som tiltrekker seg proton/elektron for å stabiliseres…?

Angående gjødsel, så vil LNC behandlede område kreve mindre gjødsel, da leiren hindrer gjødsel i å vaskes bort. Fra patent:
“Clay has a twofold function when applied to the soil. It enhances water retention, reduces the wash-out of fertilizers and rehabilitates the soil with regard to ion exchange. Secondly, it provides growing plants with nutrient”

5 Likes

Nettopp! Og nå som gjødselprisene er skyhøye, så styrkes Desert Controls case ytterligere.

1 Like

Det er akkurat som du beskriver.

Ang gjødsel, så mener jeg oks har snakket om muligheten for å blande gjødsel sammen med lnc, og det er akkurat det jeg er usikker på om de gjør pt.
Uansett er det uvesentlig i denne sammenheng.

Med lnc sparer man gjødselforbruk.
Dyrere gjødsel (gått 200%% opp siste år) , gjør bruken av lnc enda mer attraktiv. Det samme gjelder økte matvarepriser, siden lnc muliggjør matproduksjon på helt nye områder, og øker på eksisterende.

Energi er en kostnadsfaktor for å oppdrive vann. Nå som strøm, gass og olje er veldig dyr, så bør det forsterke ønsket om redusert vannforbruk
Da er det jo kjekt at man sparer 35-50% vann på områder som er behandlet med LNC.

9 Likes