Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

Hvem er konkurrentene og hvor nær kan de opparbeide ganske likt produkt uten å bryte patent( er) ?
Desert er spennende men en nordisk spurv der nede.

Ingen tvil om at behovet for LNC er stort.
Nettopp publisert av Al Jazeera om desertification i Spania : https://youtu.be/4bDj66jR5UA

DC kan øke verdiene for kunden på mange måter.
Økte avlinger, redusert forbruk av vann, mindre avhengig av import etc.
DC estimerer at investeringen blir lønnsom på godt under 2 år.
Men en annen faktor som er ganske åpenbar og godt illustrert :

bilde

4 Likes

Er det allerede internasjonale ørner der?

De er alene om deres veskebaserte teknikk :dart:

1 Like

Akkurat lest forrige ukes børsmelding. Må si jeg er imponert. Utrolig interessant, og jeg likte særlig at de refererte til videoer i børsmeldingen som viste jordsmonn med god fuktighet. Spent på om vi får se detaljert data over hvor mye vann som blir bespart per område. Som jeg tolker det, tester man nå ulike områder med Alfalfa og Panicum. Jeg leser at Alfalfa blir brukt til dyremat og er ekstremt proteinrikt.

SPM:
Fra før vet vi at de har testet LNC på begge sorter for ikke så altfor lenge siden:
-Facebook post

Noen som vet årsaken til at det derfor i børsmeldingen står:
"The area for animal food (alfalfa and panicum) has recently been seeded and still needs more time to gain sufficient water consumption data. "

?
Er det en ny test?

Annet:
-Bilde av tiden det tar for Alfalfa å vokse

3 Likes

I articpodden over, så sier jo Sivertsen akkurat det samme. Han sier han ble kontaktet av Olesen Sr. (som han hadde kjennskap til fra før av) om en ev jobb. Han så på det og tenkte også at dette virker too good to be true. Han kommer også mer utfyllende utover i podden.

Det endte uanset opp med at han sa opp CEO jobben i ett amerikansk tek firma for å ta denne.

CEO tech company salary averaged $116.32 per hour or $241,940 per year as of May 2019, according to the Bureau of Labor Statistics.

Jeg er helt enig, leter panisk etter disse røde lysene, kan dette være ett nytt Theranos? :sweat_smile:

Jeg tror nettopp fordi løsningen er så enkel, at det er så bra, det er ikke mange lag å lete i her. Utfordringen ligger ikke i produktet men i selskapets evne til å “spread the word” og til å “keep up with demand”. Og her har en også truffet en innertier, med Sivertsen & Co.

Det er plenty med firma med gode produkter som har gått til grunne fordi det ikke greide å få produktet ut på markedet, og dårligere produkter med bedre markedsføring tok over.

Arctic poden:

7 Likes

Man skal passe seg for å omgjøre Sivertsen til en slags halvgud, men personlig velger jeg å oppfatte ham som en med høy grad av integritet og en stor indre driv for å lykkes. I sær med dette prosjektet iom at han også fremstår som en idealist. JEG velger å tolke hans gjentagende optimisme i henhold til teknologien alene som et prov på at vi og selskapet virkelig er på rett spor. Samtidig er det også vanskelig å underslå signaleffekten av at antall vekster som testes økes i omfang. Dårlige testresultater hittil hadde åpenbart tatt effektivt livet av ønsket om å bruke ressurser på å øke omfanget.

Utfordringen er selvsagt at en tråd som dette lett får ekkokammer-tilstander, uten tilgang til skeptiske røster, hvor skjønnmaling kan bli en daglig øvelse. I så måte fremstår forhåpentligvis too good to be true-feelingen som en bremsekloss, som tross alt tvinger frem hvert fall et indre behov for å prøve å finne negative vinklinger og mulige fallgruver. Naivitet og kjappe slutninger kan fort koste dyrt

4 Likes

Uten kjempesur makro bør vi ha en fin reise det neste året. Fortsatt noen ipo-aksjer som skal ut. Men mesteparten er tatt ut.
Kanskje noen hundre K og opp til 1 mill igjen.
Det bør gå unna på 2 uker med den fine omsetning vi ser nå. :chart_with_upwards_trend::soon:

Børsen er definitivt ikke alltid en plass der logikk funker til punkt og prikke. Så rasjonalet for å selge nå, og kjøpe tilbake litt billigere om 2-3 uker, kan backfire noe jævlig.
En større hai kan komme inn, meldinger kan komme FØR resultatene i november osv osv

Å stå uten aksjer nå er en risikosport man bør være veldig forsiktig med.

4 Likes

Litt som.jeg snakket om
Saudi er en kjeltring stat styrt av islamister. Så det kan for alt vi vet være bare prat.

Det kan dog hende.at de bruker en del penger på tre planting og annet for å vise seg fram. Og det.kan komme desert til gode. Får bare håpe at ikke sleivspark fra Norge ødelegger forbindelsene for desert slik det fort kan gjøre i Tyrkia om dagen.

Men det finnes penger der er ingen tvil om.

Så om de vil bruke noen milliarder er det ikke noe problem for sjeikene…

3 Likes

100% enig.

Sivertsen kommer med en karisma og en glød vi ikke er vandt med fra Norske ledere, men som er mer vanlig “over there” (ref feks Steve Ballmer), og da er det lett å bli litt star struck :sweat_smile:
Han er ingen gud, men mer rett mann på rett plass.

Ja, ekko-kammer effekten kan være voldsom, bare ta en titt på Trvx og Nano trådene :sweat_smile:
Men når det er sagt, så er dette en helt ny teknologi innen for ett felt med svært få konkurrenter.
Derfor er det nok ikke lett for de fleste her inne å finne noe negativt. Og de som kommer med negative inputs, har som regel ikke har satt seg inn i caset.

Men claro, det er altid en mulighet at ett slikt forum blir en menighet mer enn ett kritisk forum.

2 Likes

Skal sies at det er evnen til utslippskutt som blir betvilet, selv om det soleklart er mye lettere å lage en storslått plan om å plante et helt sinnsykt antall trær enn å faktisk gjennomføre det i praksis. Blir likevel overrasket om det ender med at de ikke setter i gang med de storslåtte planene overhodet. Hvorvidt de når målsetningen er en annen sak.

1 Like

Oljestatene i Midtøsten er ett bra sted å starte, mye ørken, mye penger, men tror nok at det er i vestlige land og i NGO/FN samarbeid, selve markedet ligger.

Foreløpig er det lite negativt å finne, men jeg ser fremdeles en haug med mulige fallgruver før en tydelig suksess er et faktum.

For å si det på en annen måte : hvis jeg var sikrere på at dette blir et ekstremcase, hadde jeg hatt flere aksjer enn jeg har.

Videre er disse landene avhengige av desalinering, avsalting, som er svært resurskrevende, derfor blir det en ekstra besparelse for disse om de kan bruke mindre vann.

Klart, men uansett hva som skjer, så er jeg ganske sikker på at kursen på denne aksjen har doblet seg flere ganger før disse problemene blir realisert.

Den feelingen jeg også sitter med. Skal ikke mange kontraktene til før markedet får teften på at dette kan bli noe stort og da er ikke veien frem til en mcap på 10 milliarder nødvendigvis så lang. Et mer politisk korrekt case skal man tross alt lete lenge etter, og med en karismatisk leder og få eller ingen konkurrenter på toppen av kransekaken kan det bli en uvanlig fin reise om brikkene faller på plass den nærmeste tiden.

3 Likes

Har ikke lest gjennom tråden, men et lite spørsmål likevel:

Er behandlingen med nanoleiren en engangsprosess eller vil jordsmonnet går tilbake til opprinnelig standard etter noen år?

Prosessen må gjentas hvert femte år. Riktignok ikke i samme omfang såvidt jeg har forstått.

Fordel for DC iom at man har løpende nye inntekter fra gamle prosjekter, samtidig som kundene uansett får reduserte utgifter grunnet store vannbesparinger slik at det likevel vil fremstå som lønnsomt.

1 Like

Var det jeg regnet med. Hvor mange ganger må prosessen gjentas før den blir sett på som fullkommen?

Skal vel sies at konseptet blir gjerne markedsført som en revolusjon enn en prosess som må gjentas over tid. Har en erindring om at noe slikt som dette har blitt forsøkt før i en eller annen forstand, dog sannsynligvis ikke på samme måte.

Skal sies at det er helt normalt å vende jord i landbruk om man skal kunne opprettholde størrelser på avling, litt som det blir å kjøre prosessen igjen her, ikke uforventet. Hadde det vært one-stop-shop så hadde dette selskapet vært tatt av børs før det hadde komt så langt :wink:

1 Like

Ja, 3-5 år med en top-up, ikke full prosedyre. Det kommer mye annpå om jordsmonnet pløyes eller slites på mekanisk på andre måter.