Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

Litt ned i rapporten…Huelva👍

3 Likes

5 Likes

Noen må gjerne komme med et innspill på hvordan dette skal kunne bli gjennomført uten at Desert Control blir tungt involvert. Min kunnskap/fantasi strekker ikke til.

6 Likes

Dette er første gang jeg er investert i et selskap der jeg syns det er vanskelig/umulig å finne sannsynlige negative utfall. Nesten litt skummelt. Alt ligger til rette for at DSRT skal lykkes. Oppfyller alle mine kriterier:

  • Fantastisk CEO som er godt likt blant aksjonærene.
  • Selskapet treffer på guiding gang etter gang og er flinke til å kommunisere med aksjonærer.
  • Del av en megatrend (klimaendringer/matvarekrise) som vil få ekstremt mye fokus fremover.
  • Nytt unikt produkt som løser et problem. Validert gjennom avtalen med Mawarid.
  • Ser bra ut teknisk. Kursen over alle viktige glidende snitt.
  • Så og si ingen konkurrenter.
  • Topp 50 sitter for det meste rolig.

Ellers tiltrekker selskapet seg svært dyktige folk mtp de nye ansettelsene. Dette er det jo selvfølgelig en grunn til. Det blir utrolig spennende å følge utviklingen videre. Gleder meg til oppdatering med OKS på onsdag.

12 Likes

Du glemte å nevne en viktig faktor.
#LNC er grisedyrt og det vil trolig være svært vanskelig å få solgt produktet.

Du vet at innsatsmidler som vann og kunstgjødsel er beyond svindyrt i MENA-regionen og at dyrt er et relativt begrep dersom man både kan minske utgiftene totalt sett, samt øke matvaresikkerheten i det enkelte land…?

3 Likes

Har du gjort en kalkyle som viser at en slik investering ikke gir lønnsomhet?

Og du glemte en annen viktig faktor.

Igjen. Kom med noe annet enn at LNC er dyrt. Du har hakk i plata.

@Softoxpatruljen Kjekt å se at det er flere som bruker tid på å analysere lønnsomheten ved bruk av LNC. Tar gjerne imot konstruktive tilbakemeldinger på tallene jeg lekte meg frem til i denne posten:

Rapporten er fra 2019?

Hva sammenligner du med når du sier det er dyrt?

Tar du høyde for vannmangel som blir forverret hvert år? Tar du høyde for ekstrem-priser på kunstgjødsel, matpriser, energipriser etc etc etc i form av krigen? Dagens priser vil ta mange år, om ikke ti-år på å normalisere seg, gitt utfallet.

På s. 15 i investorpresentasjonen regner DSRT med vanningskostnader på 1,25 millioner dollar i året på 50 hektar. Det tilsvarer 2,5 $ /m2.

5 Likes

Når du kommer med negative og kritiske innlegg, uten å svare på motargumenter eller saklige spørsmål til ditt innlegg, er det et klart tegn på at din egentlige intensjon er kun å trolle og/eller baisse.

7 Likes

@Jhg89 Uten å ta hensyn til disse tingene landet jeg på en tilbakebetalingstid på 1,6 år for LNC-behandling i visse tilfeller. Med andre ord ekstremt lønnsomt. Har gjort mange antakelser, men det gir likevel en pekepinn.

8 Likes

Ta også med i betrakningen at jordbruk er et ekstremt regulert og subsidiert område. Den samfunnsmessige nytten knyttet til matvaresikkerhet, lavere vannforbruk og CO2-utslipp/opptak må også tas med i betrakningen. Det er nok av penger og store krefter som vil jobbe for å få LNC på markedet.

7 Likes

Hvis man har ledig jord, kan man forutsatt 50 % vannbesparelse og 50 % økning i avling, produsere 3 ganger så mye mat med samme mengde vann.

Hvert år.

Men du må behandle et dobbelt så stort areal med LNC.

Edit: rettet

Mulig hodet ikke er helt på plass så sent på fredag, men blir det ikke 3x?

Feil.

Hvis vi sier at dagens areal er 1.
Med lnc dobles arealet til 1+1
50% økning i avling gir (1+1)x1,5=3

Utelukker absolutt ikke at undertegnede overser noe viktig i farten :blush::blush:

2 Likes