Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

Delt av OKS på twitter:

2 Likes

Er ikke det Sviertsen ordrett sa: “Kommersiell aktivitet fra Q2”. Dette kan tolkes også på andre måter enn at man lander en kontrakt i løpet av Q2. Referer gjene hvor han har eksplisitt nevnt a det skal inngås kontrakter i løpet av Q2, for dette har ikke jeg sett (dessverre).

3 Likes

Godt poeng og viktig presisering :+1:

Fra transcript Q4 2021 presentasjon 25 februar 2022 :
“Next phase targets fullscale commercialization in the UAE through the new sales and distribution company which will be incorporated as soon as possible, and targets start of operation beginning early in Q2 2022 .”

“Q: Any revenue estimates for 2022? A: Again, we are very, very happy to be working together with Mawarid, and the company that we are to build will be ready in a few weeks’ time…”

Mens det på H2 oppdateringen i desember 2021 var følgende ordlyd (ikke oppstart q2, men Q1) :

" Sales, distribution, delivery, and the application of LNC in the field will be managed by the new jointly owned company. The sales and distribution company will further have access to Mawarid’s 11,000 strong workforce with significant experience within agriculture, forestry, landscaping, and nature conservation. The synergistic partnership with Mawarid in the Middle East allows Desert Control to increase focus on its core, which in turn allows for faster scale-up with optimal utilization of capital and resources.
Next phase targets full-scale commercialization in the UAE through the new sales and distribution company which will be incorporated as soon as possible, and targets start of operation in Q1 2022. "

->Å få etablert MDC har åpenbart tatt lenger tid enn hva DC så for seg (antok Q1, men fasit ble et godt stykke ut i q2), men dette er utenfor DCs hender.

4 Likes

Skal “kommersiell aktivitet” gi noen mening i forhold til det som har skjedd så langt, så er det vel naturlig at man med begrepet mener kjøp og salg? Mener å huske at Sivertsen kommenterte dette som svar på spørsmål om når man kan regne med inntekter?

9 Likes

Legg merke til Bermudagress :golfing_man:

Bør bli obligatorisk med LNC på golfbaner

Er vel ikke mange dagene før artikkelen i E24 heller :chart_with_upwards_trend:

Av nyskapende vekstselskaper er vel DC et av få som har stått imot makro kursmessig. Betryggende
Kan ikke huske sist det var salg fra topp50, hvis man ser bort fra samlekontoene.

7 Likes

Desember 2021 på operational update :

Om hvor raskt de kan få clusterne i arbeid :

"
I think that also answers the third part of the question on how quickly we’re turning the larger areas and commercial opportunities from the pilot initiative with Mawarid into revenue as well. The new sales and distribution company of course needs to be incorporated and be able to receive orders and invoice customers before we can close contracts through this company. As I’ve said earlier, it takes a little bit of time to incorporate a company in the UAE. We are very confident that we will have the company incorporated early in the new year, and we target as I’ve said before, for full operation in the new sales and distribution company early in the first quarter of the year. -
"

Mye om mawarid, blant annet dette :
" We have agreed on a business plan, a roadmap of future expansions, and the cash requirements necessary to establish and develop the new company."

Februar 2022 på Q4 pres:

" Q: Any revenue estimates for 2022?
A: Again, we are very, very happy to be working together with Mawarid, and the company that we are to build will be ready in a few weeks’ time. Then we will start the marketing and sales based on our production capacity and the way that we can efficiently get it out on the ground. Out of the take from the market, then we will be able to see what the revenue will be…
… Of course, if we really strike gold and get long term contracts, this will be reported to the EuroNext Growth "

" Q: Since Mawarid manage huge portions of green landscapes in UAE, will Mawarid also be captive customer for the joint venture between Mawarid and Desert Control? If yes, has Mawarid identified plots where Mawarid wants to apply LNC for a captive customer?

A: As I said in the presentation, the vast internal market of Mawarid is there, of course that is something that they will look into and see what we can gain from this together. So that is absolutely a potential for this company going forward. "

" Key objectives for the first half include:

• Build capabilities to support the next stage of full-scale commercialization in the UAE

"

4 Likes

Kommer om ca en måned. Jeg har dialog med journalisten

10 Likes

Obligatorisk med LNC på golfbaner….
Kan by på utfordringer.
bilde

1 Like

Golfen min kan ikke bli noe dårligere uansett…

1 Like

Når det gjelder kommersiell aktivitet og kontrakter er det noe som er uklart for meg. Så vidt jeg forstår foreligger det begrenset informasjon om priser og marginer til å regne på dette. Selskapet har åpnet opp for kommersiell aktivitet og guidet kontrakt(er) i løpet av Q2.
Samtidig er det pilotprosjektet i gang i UAE og i USA. I tillegg er det etablert samarbeid med selskap for salgsrettighetene i UAE og Midt-Østen. Jeg forutsetter at denne kontrakten inneholder roller, partenes ansvar og kommersielle betingelser.

Er det slik at pilotprosjektene er startet opp uten kontrakter for hva som skal skje etter at pilotprosjekt perioden er over og kriteriene for videreføring er oppfylt? Eller er det sluk at kontraktene er inngått, men ikke publisert og bekreftet før pilot perioden er over?
Er det noe jeg ikke har fått med med meg her?

Opplyst rundt 30%

Pilotprosjekter pleier kontraktsmessig å være selvstendige. Det betyr at det ikke vil være noen “kriterier” for videreføring nedfelt i pilotavtalen, men at en eventuell rammeavtale i kjølvannet av piloten fremforhandles i sin helhet som en selvstendig avtale. Kundene ønsker jo data på hvor godt LNC fungerer i deres kontekst, og på deres avlingstyper før de selv kan begynne å regne på hvilke priser som er akseptable for eksempel. Men at man gjennom pilotprosjetet sammen diskuterer ulike aspekter ved en fremtidig rammeavtale er jo naturlig, dermed er det også lett å tenke seg at forhandlingene vil gå mye raskere enn om man startet fra scratch.

3 Likes

Arizona er som vi alle er kjent med, første pilot prosjektet i USA skjer her :sweat_drops:

Så ingen bankers at Mawarid altså vil ta dette i bruk på sine eiendommer pr idag slik jeg leser det. Men alle disse tingene får vi vel svar på om litt. Jeg er avmålt optimist.

Hvorfor har de piloter, omfattende samarbeid, bruker måneder/år, etablerer felles selskap (som dermed bekrefter at Mawarid går god for dette), hvis mawarid selv ikke skal bruke lnc?
At LNC blir å se på store områder hos Mawarid er selve fundamentet for Mawarid Desert Control Llc. Det står står mellom mange linjer, og er rasjonalet.

10 Likes

Min forståelse fra tidligere var at de har utforma disse pilotene slik at om de møter kpi så utløser det kontrakter. Men hvorfor er ikke disse offentliggjort enda da? Aramco? Disse premium eiendommene og Mawarid? Ja det kan komme til uka. Men det er en viss usikkerhet rundt dette allikevel.

Jeg ser ingen usikkerhet her. Den er kun teoretisk a la verdenskrig, dødsfall hos sentrale personer, plantepest på mawarids plantasje, emiratene blir utsatt for omfattende sanksjoner osv

4 Likes

Hvordan offentliggjøre noe som helst før Mawarid Desert Control har fått ansatt nødvendig nøkkelpersonell? Det er ikke akkurat slik at de man ansetter begynner på dagen, som betyr at det alltid har lagt i kortene at den biten vil bli tidkrevende.

3 Likes