Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

Enig i at de presenterer tallene på en konservativ måte som du skriver, men blir ikke resulterende reduksjon i vannforbruk per produsert enhet mat 67%, ikke 33%? Se utregning under, om jeg tenker rett her er jo dette potensielt ganske major, alt avhengende av kostnaden for dette vannet…

Før (eksempelverdi) Etter Endring
Vann, L/M2 100 50 -50 %
Enheter produsert/M2 100 150 50 %
Resulterende L/enhet produsert 1 0.33 -67 %
3 Likes

Noen som følger med på presentasjonen og kan skrive om det kommer frem noe nevneverdig?

Jo det er rett.

Setter stor pris på om noen vil gå i dybden på dette. Men gjør et forsøk med forbehold om at infoen stemmer i linkene.
Alt hentet fra disse linkene:

Kostnad (for myndighetene pr m3 med vann) 1,75$/m3.
Vann behov daddel plantasje med 100 trær/ha 3515m3 /ha dvs 35,15m3 pr tre.
Kommer da på en kostnad for myndighetene (da de subsidierer landbruket" på 146$ pr tre pr år - betaling fra landbruket.
50% besparelse vil da utgjøre 73$ pr tre/pr år.

Var det ikke snakk om 20 mill daddel palmer i UAE?

Mangler bare kost for LNC så kunne det bli et spennende regnestykke.

3 Likes

Det må vel være grunn til å forvente “rentes rente” når det gjelder vannbesparelse ettersom jordsmonnet blir endret.
Forhåpentlig blir jorda mer robust og videre økning i vannbesparelse fordi “svampen holder på mer vann” ved neste avling?

4 Likes

I dag selger noen tradere som gamblet på at det skulle komme spesielle kursdrivende nyheter på en kvartalspresentasjon.
De som derimot har investert i dette fordi de tror på selskap og produkt, har fått styrket sin overbevisning!
I denne rapporten har vi fått forklart hvorfor det tar den tiden det tar i UAE, og at det dermed ikke har noe å gjøre med at etterspørsel skulle være mindre enn forventet.
I juni kan vi se frem til spennende reportasje i E24 fra USA, samt de første kommersielle kontrakter i UAE!
Her kan man bare misunne dem som nå har ledig kapital…

5 Likes

Ja. Det har vel vært antydning om at påfylling av LNC først trengs etter 5 år.

Kontrakter innen kort tid sier Pastoren. Tipper første kontrakt blir med myndighetene i UAE OG BLIR MELDT GANSKE KJAPT. Mawarid drifter alt av statlig eiendom. Sugerør rett inn i statskassa der altså. Slik jeg forstod OKS sin uttalelse i Q&A. Han ble også litt lang i masken og svar skyldig angående spørsmål om Aramco, tydelig at det skjer mye…

11 Likes

Jeg tror dette er notatet mitt fra en presentasjon hos Arctic 30. juni i fjor. Dessverre fungerer ikke lenger lenken jeg hadde lagret. Muligens da det var et liveevent. Men dette er hva OKS selv sa slik jeg noterte det. Beklager at jeg altså ikke har en fungerende lenke!

44 minutter inn i presentasjonen på Q&A gjør CEO et raskt overslag på at Mawarid med LNC behandling på 11 millioner trær i teorien kan spare 137 500 $ per dag eller ca. 50 millioner $ i året. Forutsetningen er 50 % vannbesparelse.

I dag fikk vi bekreftet at de kan spare 50 % vann på daddelpalmer. Det tror jeg ikke vi har sett før?

Kanskje noen andre kan bekrefte disse opplysningene?

7 Likes

Ja, 3-5 år er sagt. Tenkte mer på at det ikke er urimelig å tenke at vannbesparelse på år 2 og 3 f.eks bør kunne være høyere all den tid jordsmonnet er endret som følge av fjorårets vekst mtp rotsystemer etc, men her er jeg på tynn faglig grunn :wink:

1 Like

Må også huske på at når det gjelder trær var det vel ikke behov for topping på x antall år

For trær… Antatt 20+ år

1 Like

Jeg fant noen helt andre tall enn deg her:
CHAPTER VII: DATE PALM IRRIGATION (fao.org)

Jeg tenker at du hvertfall må ha en meter med nedbør per år som da blir 10000 m3 per ha. Gjerne to meter når det er så varmt og høy fordampning. Det er også der tallene ligger i den linken jeg har.

Disse tallene er av betydning for om LNC er lønnsomt eller ikke. For eksempelet ditt gir det lite mening men jeg finner ikke ut om dette tallet er representativt eller ikke.

LNC koster ca. 2$ per m2 → 20000$ investering

Kost ved 3515 m3/ha er 6151 $/år → spare 3075 $ per år + ekstra produktivitet
Kost ved 10000 m3/ha er 14875 $/år → spare 7000 $ per år + ekstra produktivitet
Kost ved 20000 m3/ha er 42000 $/år → spare 24000 $ per år + ekstra produktivitet

Jeg tror mest på den i midten - men gjerne gjerne litt høyere forbruk og lavere kost per m3 vann - dvs. 3 års nedbetalingstid ved avsaltet sjøvann. I tilfelle er LNC en no-brainer.

6 Likes

Det finnes faktisk 40 millioner daddelpalmer i UAE. Regnestykket til OKS gjaldt de 11 millionene som Mawarid hadde ansvaret for. Riktignok er det nok ikke alle disse LNC vil redusere vannforbruket med 50 % til, men som det nevnes over her vil LNC-behandling av trær kunne ha effekt i svært mange år, fordi jorda ikke pløyes.

I Saudi Arabia er det 30 millioner trær til.

Dermed kan de to landene potensielt spare over 300 millioner dollar i året på vanning av daddelpalmer gitt 50 % vannsparing.

Strengt tatt kan nettointektene til DSRT bare ved behandling av daddelpalmer være så store som dagens børsverdi for selskapet. Det er vanskelig å regne på når vi ikke har alle detaljer, men siden tilbakebetalingstiden på behandlingen er mer enn et år, kanskje 2 eller 3, må det være snakk om flere 100 millioner dollar i brutto inntekt.

Det er som sagt ikke sikkert alle disse trærne vokser i områder hvor LNC har like stor effekt. Mange vil hevde at DSRT neppe vil få i oppdrag å behandle alle trærne, og det er jo en sannsynlig innvending. Her er det naturligvis masse forutsetninger som må møtes, men det angir i hvert fall noen perspektiver på hvorfor DSRT kan bli enormt stort.

For øvrig har jeg tatt feil i regningen min før så dere får dobbeltsjekke at tallene stemmer.

https://www.uaeu.ac.ae/en/dvcrgs/research/centers/dpdrud/datepalmculture.shtml

9 Likes

Er det en link til denne presentasjonen?

Det har jeg ikke sjekket. Logget meg inn via link lagt ut før presentasjon. Blir kanskje lagt ut senere.

Det jeg kan si er at det meste stemmer godt overens med hva jeg skrev på mandag der du stilte spørsmål. Jeg tror Aramco og Mavarid bruker opp mye av kapasiteten som er i dag. Den kan ikke være nevneverdig øket som jeg beskrev. De vil skalere opp i henhold til bestillinger/kontrakter slik jeg skjønte det.

2 nye clustere som ble bygget før jul er shippet til USA. Det er jo lovende, og det er nok mer som skjer der enn vi allerede vet. Antall ansatte er ikke økt i produksjon, og mange har vært under opplæring i perioden som gikk. Men en ting er sikkert og det er at DCG er på meget god vei til og bli et industri eventyr. Inntjenningen vil bli enorm når dette tar av. Holder godt fast på mine aksjer, som sagt kommer det kontrakt i veldig nær framtid som OKS nevnte selv.

5 Likes

Opptak blir vanligvis lagt ut innen en ukes tid, om jeg erindrer korrekt. Rakk ikke å få med selv heller.

Slik jeg oppfattet det regnet de med kontrakter i løpet av Q2. I dag er det 25. mai. Det er altså så vidt litt over en måned til Q2 er over…

4 Likes

Helt enig. Innen veldig kort tid var akkurat det han beskrev.

Han vred seg også godt i stolen og ble stum et sekund når Aramco ble nevnt. Herilg, Vi har mye godt i vente👍

4 Likes

Bare han ikke kremtet å stammet så er å vri seg i stolen helt innafor :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 Likes