Ingen tvil om at det eksisterer sterke insentiver for Saudi Arabia til å ønske å minske vannforbruket som kreves for å drive jordbruk og holde områder grønne innad i kongeriket.
Alfalfa mener jeg er nitrogenfikserende, og slik jeg har forstått disse teststedene så vil de jobbe med å bygge jordsmonn. Sand + NLC skaper bedre forhold for vekst, men har ingen karbon i jorda. For min del er det noe av det mest spennende med hele opplegget. De har mye større potensiale/mulighet til å bygge opp en god jordstruktur, som igjen vil kunne transformere ørkensanden til dyrka mark. Det de trenger der nede er skygge, og som de har nevnt blant annet i TED-talken så senker vekstene temperaturen betraktelig, og reduserer fordampingen av det vannet som finnes i jorda.
Det er mulig de må endre litt på jordbruksmetoden, for jeg ser for meg at pløying vil ødelegge mye av jordbyggingen.
De får la være å pløye og legge restene på topp, som igjen gjødsler når det råtner og blir til jord.
Ja, de haker av rimelig mange bokser:
LNC (nanoleire) bruker sju timer på å gjøre ørkensand om til dyrkbar jord.
– Når kloden blir stadig varmere, med lange tørkeperioder, vokser ørkenen. Sand og utarmede områder fører også til at temperaturen øker ytterligere, det blir en ond sirkel. Derfor har det å forhindre ørkenspredning vært en viktig og prioritert jobb i mange år. FN har et eget organ som jobber mot det, og de har blant annet jobbet med å lage et beplantingsbelte gjennom Sahara-ørkenen i Afrika.
– LNC kan både gjøre den jobben raskere, og samtidig redusere behovet for vann. Leiren gjør nemlig at jorden holder på både vann og næringsstoffer. Du kan jo tenke deg selv hva dette betyr for å kunne dyrke mat, sier Sivertsen.
I tillegg fører økt beplanting til økt opptak av CO2, som dermed slipper å havne ut i atmosfæren.
Fra artikkelen i Aftenbladet.
Liten tvil om at nanoleiren bør bli sterkt etterspurt gitt at den minsker vannforbruket med opp til 50%
Vi har værgudene med oss. Send misjonærer!
Sitat Sivertsen: “Hvis forfallet av toppjorden fortsetter i den farten vi har i dag er det en fare for at det bare er en 40-60 år igjen med landbruk slik vi kjenner det i dag”
Verdt å tenke på når man de neste 40 årene etter sigende vil trenge mer mat enn hva kloden har produsert de siste 500 årene.
For ikke å glemme at forfallet av toppjorden bare vil øke vannforbruket for å prøve å opprettholde matproduksjonen (mer enn 70% av dagens vannforbruk går i dag til jordbruk).
Sivertsens kanskje mest engasjerte intervju?
Heiane for ett engasjement og dedikasjon den mannen har!!
Intervjuet er forordet til denne Ted’en:
74 nye eiere på Nordnet siden forrige mandag.
Spania.
Fra en artikkel i Financial Times fra august:
In Europe’s most affected country, the agricultural overuse of water is made worse by climate change.
But agri also uses almost seven times as much water as all Spanish homes.
In Andalucía, agriculture is responsible for almost 80 per cent of the region’s total water consumption.
https://www.ft.com/content/0d38e8d3-3f20-4818-8751-740d05f8ac13
Det er klart at mange land kommer til å ha utrolig nytte av hva DC har å tilby.
Skal si Desert er aktive på markedsføringen for tiden. Tror ikke det er lenge til det kommer andre svært positive nyheter.
Uansett har vi masse spennende nyheter som venter i Q4.
- Økning av produksjon
- Mawarid kontakt
- Oppstart i USA
Bare synd tiden nærmest står stille i pappaperm…
Jeg bunkret iallefall opp litt igjen i dag. Sivertsen er virkelig på for tiden, markedsføring og renommé er alfa omega for å få dette til å lykkes. Har stor tro på at den siste periodens aktive videomarkedsføring samt bilder absolutt vil bidra til en viss trygghet og interesse rundt selskapet, for egen del synes jeg det er kjempespennende å faktisk få se litt hva de driver med ettersom feltet er noe som engasjerer meg voldsomt.
Jeg kysser ingen sko, men synes det er helt utrolig artig at nettopp et norsk selskap skal kunne tilby denne teknologien for verden.