Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

Er dette nytt?


1 Like

Ikke sett før.
Potensiell forberedelse for en US listing, eller?

Kjent siden April hvertfall :slight_smile:

Dagens kurs signaliserer ikke akkurat noen fomo effekt i forventning til kontrakter?

Det skal bli spennende å se hvordan LNC blir priset. Vi må huske på at prisen vil bli relativ høy i tidlig fase av etablering av et marked. Dette ut fra det enkle faktum at små volum gir høy enhetskostnad og at dess større skala man kan produsere, dess lavere pris kan man tilby og fortsatt tjene godt. Det betyr at hvor fort Desert virkelig kan bli et reelt alternativ for den store bredde av produsenter, avhenger av hvor raskt man kan komme opp i storproduksjon. De første kunder må antagelig bli gjort oppmerksom på at fremtidig pris kan bli lavere etter hvert som volumet øker.
Da er det antagelig ganske smart at man starter dette eventyret i et så kapitalsterkt marked som UAE! Minner om at OKS har sagt at det ikke kommer på tale med rabatter under introduksjonen i dette markedet.
At de nå ikke skulle få en del ordrer, ville vært tidenes mageplask. Selvsagt har man et reelt grunnlag for å bygge egen og Mawarid sin organisasjon slik man har gjort dette året! Man gjør ikke dette uten en grundig analyse av eget ståsted!

redigert:
Dette innlegget kan defineres som drøvtygging av det som har vært sagt tidligere i tråden.
Men når man ser på dagens kurs opp mot hva vi bør ha i vente på veldig kort sikt, så kan det synes nødvendig å minne om disse argumenter.

4 Likes

Jeg tviler på om vi får vite hvordan LNC blir priset i forhold til dem som kjøper produktet. I Emiratene er det jo ikke DSRT som skal selge LNC til dem som skal bruke produktet. DSRT skal selge det til det Mawarid-selskapet DSRT eier 49% av. Dette betyr selvsagt langt lavere pris enn i USA der vi i alle fall foreløpig må anta at DSRT skal ta seg av hele prosessen til og med anvendelse av LNC hos bruker. Det kan ligge i dette at DSRT i Emiratene ikke har kontroll over prisen LNC selges for overfor dem som skal bruke produktet. Jeg antar markedet etterhvert begynner å bli litt usikre på om det kommer kontrakt/kontrakter før utgangen av denne måneden slik Sivertsen har lovet, siden kursen viser en synkende tendens. Det synes hvis dette stemmer en fortsatt synkende aksjekurs fram til det tidspunkt en kontrakt blir publisert.

1 Like

Ok det hørs smått tøvete ut. Så selskapet som dsrt eier 49% av skal unnlate å fortelle hva de faktisk selger LNC for? :joy:

Kjøper mer jeg om det faller videre, så bare å redusere i vei herr skeptiker

1 Like

At markedet skulle miste troen på at det blir kontrakter innen utgangen av juni er jo rart så lenge vi kun er 1/3 del inn i måneden?
Jeg går ellers ut fra at salg i UAE gjøres i et fellesskap av Mawarid og Desert på en slik måte at Desert får 49% av inntektene? Ikke at Desert først selger til Mawarid som så selger videre til kunde.
Når det så gjelder prisen Mawarid tar for salg til kunder, er det neppe en pris som Mawarid fastsetter alene. Jeg antar at denne prisen fastsettes i felleskap med Desert. Det er jo viktig for Desert at prisen til kunder i UAE står i et relevant forhold til kommende markeder og da også i forhold til en strategi som Desert er tjent med.

1 Like

Lastet opp grovt for min del idag rundt 27kr. Dette var egentlig scenarioet mitt som ble utspilt.

2 Likes

23 Likes

Må være veldig liten? Uansett flotte nyheter!

2 Likes

Under grensen for meldingsplikt antageligvis, men de er i gang! Fint om den ballen begynne å rulle for alvor fremover.

6 Likes

Vi går for «Ketchup» effekten……
Gratulerer til alle. En forsmak, og neste uke blir «gull».
Hæææærlig.

7 Likes

Når første kontrakt er signa, så har ballen begynt å rulle. Kommer nok løpende fremover nå. Måtte handle litt mer på dette.

4 Likes

Jeg har ikke tenkt å redusere mer. Jeg eier fortsatt 30 000 aksjer.

Jeg mener å huske at DSRT skal selge LNC til selskapet der Mawarid har aksjemajoriteten. I så fall tar du feil her. Det må da være andre her som vet om jeg her husker feil? Det ville etter mitt syn være tøvete om DSRT skulle få 49% av inntektene ved salg til dem som kjøper LNC i en situasjon hvor DSRT skal sørge for produksjonen og det felles eide selskapet skal ta seg av resten. Fordelingen her bør være basert på hva som er rimelig ut fra lønnsomheten ved de to virksomhetene. DSRT eier vel 49% av det felles eide selskapet fordi nasjonalt selskap må ha aksjemajoriteten da dette gir økonomiske/andre fordeler i Emiratene.

Det virker som om aksjemarkedet ikke kjenner til denne kontrakten eller ikke tar noe hensyn til den. Kursen er jo en god del ned fra sluttkursen på torsdag.

Det er ikke så vesentlig uansett. En fordeling av inntekter blir det jo på en eller annen måte i UAE.
Poenget er i alle fall at Desert må være med å bestemme utsalgsprisen fra Mawarid.

Når det gjelder effekten av dagens glade melding, så var den kommet mot slutten av dagen og er vel ikke meldt på Newsweb. Da kan man ikke forvente noen spesifikk effekt før fra mandag.
Uavhengig av størrelse, så markerer dette en start på et potensielt eventyr og dermed stor psykologisk betydning for mange som sitter på gjerdet.

3 Likes

Det er jo ingenting å ta hensyn til uten info om motpart og beløp. Det viktige er at de er igang og holder guiding sin. Troverdig guiding mao. Noe som er et stort pluss i fremtiden mtp. tillit til ledelsen.

5 Likes

Især med tanke på hvilke ambisjoner som den samme ledelsen har lagt til grunn. Frem i tid. Såre lett å kaste høye tanker/visjoner ut i luften. Som gjør det så viktig at troverdigheten ligger urokkelig i bunn av det hele. Som OKS sier; “We prefer to under-promise and over-deliver”.

5 Likes

Aldrende mann legger ut bilde av to søte unge kvinner som han har ansatt og kaller dem “my two loves”. Dette var pinlig å se. Selv om det ikke lå noe som helst bak dette oppfatter jeg det som mangel på dømmekraft.