Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

Det blir uansett spekulasjoner på syltynt grunnlag, da vi ikke kjenner beslutningsprosessene i UAE.

Jeg vil uansett tro at lokale myndigheter har en minst like stor motivasjon til å gjøre ørken i sine områder om til fruktbar jord, som det private selskaper har.

Det vet man at de kan. Betydelige områder.

2 Likes

Det er jo snodig da de innspillet fra CEO på Q1? Er det bare en bortforklaring eller hva er egentlig greia. Det bør være en godt spørsmål for de som sender inn spørsmål.

Konkretiser. Hva er snodig? Beskrivelsen av Mawarid Holding Investment er korrekt fra OKS sin side og det er ikke tvil om at det potensielt gjør forhandlingslandskapet mer komplekst enn om MHI var eneste interessent. Derav hvorfor jeg reagerer på den simplistiske fremstillingen fra din side om at sånn er det. Det vet man virkelig ikke.

I min bok er det åpenbart at mye bør kunne taes gjennom siste ledd, som får betalt en gitt sum for å forvalte et område. Hvor bruk av LNC vil gi en faktisk besparelse og øke bunnlinjen.

2 Likes

:sweat_smile:
Bare å glede seg til stormen er blåst over.

Helt opp til deg hva du vil såklart. At det vil ta årevis å få kunder er jeg dog uenig i. Litt bastant å skrive at det vil ta årevis å få kunder når så ikke er tilfelle.
Å kalle Aramco for en joker skal jeg la passere da selskapet DCG ikke har kommet med noe helt konkret enda selv, men en syltynn benevnelse er det uansett.

Husk at det blir sagt ganske mye i løpet av en kvartalspresentasjon, og alle ord og setninger er ikke nødvendigvis helt 100 % korrekte. Poenget er at man sier ganske mye som er litt unøyaktig i løpet av en dag, og jeg tror ikke man skal henge seg alt for mye opp hver eneste formulering. Når det er sagt er jeg naturligvis enig i at det som sies på en kvartalspresentasjon av CEO i et børsnotert selskap bør være så korrekt som mulig,

1 Like

Nå er jeg faktisk en god del mindre negativ enn hva du er. Jeg har ikke lenger store forventninger til produksjonen i i nneværende år. Men jeg tror ikke folk i ledelsen er dumskaller som ikke aner hva de begir seg ut på. Når de har satset så sterkt på å ansette en rekke velkvalifiserte ledere, må det være fordi de har tro på en meget rask oppskalering - om ikke i år så i alle fall til neste år. Det er selvsagt tenkelig at Sivertsen og andre har forstått veldig lite av det terrenget de har begitt seg inn i. Men etter mitt syn er det alt for tidlig å trekke denne konklusjonen.

Jeg regner med at også USA kan bli et meget stort marked dersom Emiratene og Saudi-Arabia ikke skulle leve opp til forventningene. Men det er tidligst fra neste år.

3 Likes

Går ut fra at det var en miss å linke det til @Andre10k?

Noe er i allefall entydig.
Aksjekursen er ikke like optimistisk som stemningen her på tråden.
Tror det skyldes at investorene mener:
Show me the money - first

Så du tror ikke at vi på denne tråden tilhører “investorene”?

1 Like

Selskapet befinner seg i samme situasjon som mange andre vekstaksjer, ganske enkelt. Makro er elendig med høy uavklart inflasjon, lange renter stiger etc. etc. Det er fullstendig risk off i vekst. De fleste har rotert for lengst over i andre sektorer. Hvis man har tro på den langsiktige utviklingen er det gode muligheter for rimelige innganger over hele fjøla. Jeg mener en del har virkelighetsfjerne forventninger på kort sikt - jo det kan komme mye bull i form av avtaler og utvikling i feks US. Personlig ønsker jeg å se dette prosjektet oppfylle sitt - etter min mening - gigantiske potensial. Dette vil ta tid, men oppsiden dersom de lykkes er enorm. Selv opererer jeg med et horisont på 3-5 år i første omgang.

3 Likes

Rockpus
Vil heller si Menigheten

Men da anser du vel deg selv også som medlem av “menigheten”? Siden du jo deltar her.

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Klokskap

Fordelen med å være klok er at man kan spille dum. Det er vanskeligere når det er omvendt.

Konklusjon:
Realitetene rundt DCG kan sikkert forstås forskjellig. Det kommer klart frem på denne tråden. Jeg har valgt å være optimist. Men, ser ikke på meg som blåøyd. Jeg har startet ca 10 Aksjeselskaper og har hatt flaks. Men, ved et tidspunkt stanser flaksen og etter en stund blir det dyktighet. Jeg er full av beundring av hvordan DCG har bygget firmaet. De har stanget med denne teknologien i mer enn 10 år. Og, nå ser det ut at det løsner. Nå har det vært å bygge team. Det har de gjort. Alt er på plass. Nå, trenger de kanskje flaks. Flaks er et annet ord for timing.Rett plass til rett tid. Det ser det kanskje ut at de har fått. Krig, tørke,sult hele pakka. De har manøvrert denne skuta inn i en perfekt storm.Fra nå av er det dyktighet som gjelder. Den dyktigheten mener jeg de har. Derfor er jeg investor i dette selskapet.

16 Likes

Kan du definere hva du mener med “virkelighetsfjerne forventninger på kort sikt”?

Jeg tror de fleste på denne tråden er innforstått med at skal de få med seg det virkelig store potensialet i dette selskapet, så må de ha tålmodighet gjennom flere år.
Men det betyr ikke dermed at det ut fra dagens kurs også kan være et visst potensiale på kortere sikt. Vi er jo i en gjennombruddsfase for kommersiell drift, samtidig som det ventes medieomtale fra USA. Det bør vise en del uopplyste investorer om hva dette selskapet faktisk driver med.
I dagens marked er det mange som leter etter selskaper som har mindre risiko for kursfall enn gjennomsnittet, og der de er fornøyd med mulighet for selv en mer beskjeden gevinst på kort sikt. Olje og rig boomen varer ikke evig, og fokus på grønt skifte kommer nok raskt tilbake i bevisstheten.

3 Likes

[quote=“rockpus, post:8016, topic:27684”]
“Jeg tror de fleste på denne tråden er innforstått med at skal de få med seg det virkelig store potensialet i dette selskapet, så må de ha tålmodighet gjennom flere år.”

Jeg er enig med deg hvis det siktes til flere tusen prosent verdistigning, men jeg mener det bør kunne bli en flerdobling av aksjekursen i løpet av neste år dersom en greier å få opp produksjonen av produksjonsenheter og få dem i drift om ikke så veldig mange måneder.

5 Likes

"Within its current portfolio of diversified group of companies, Mawarid has certain subsidiaries which core business are of an agricultural nature, including Barari Natural Resources, Mawarid Services and Mawarid Nurseries. Mawarid, through its subsidiaries, is one of the leaders in landscaping field as well as the conservation with management of 438 forest and reservations in the Emirates of Abu Dhabi covering over 200,000 Hectares comprising of 13 million forestry trees and 400,000 date palm trees. "

“Barari is in charge of the overall management and custodianship of the majority of the forests in the emirate of Abu Dhabi.”

Vil tro det er opp til de som forvalter skogene hvordan de vil behandle de? Dette er vel et ansvar kommunene har gitt de, så hvorfor forby dem fra å spraye på LNC som vil spare dem for over 1/3 vanning? Det er vel win-win både for Mawarid/Barari og kommuner

4 Likes

Point exactly. Eierne av områdene betaler Mawarid/Barari en viss sum for å forvalte et gitt areal. Da er det ganske opplagt at det er i forvalternes interesse å gjennomføre oppdraget mest mulig kostnadseffektivt. Som bør kunne gjøre bruk av LNC høyaktuelt i enorme områder. Over tid.

3 Likes