Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

Så syke greier egentlig… Det kan jo i prinsippet ta helt av dette. Tenk om vi var på Nasdaq. De store landene uten mye vann burde trygle og be om lnc…

4 Likes

Og kursen beveger seg ned :sweat_smile: godt dette ikke er en kortsiktig investering. Jeg lurer litt på hva som holder folk borte, tror kursen styres nå av folk som trader ører i den.

1 Like

Denne aksjen er på billig salg nå. Kursen er nok så lav pga lite inntjening pdd. og at den kontrakten de har fått, bare er en pilot som strekker seg til oktober.
CEO Ole Sivertsen sa i dag at dette var mer en test av samarbeid mellom bedriftene, enn en test av produktet. For de vet at selve produktet funker meget bra.
I tillegg nevner han at de holder på med flere små piloter som de starter forhandlinger med nå i slutten av juli. Disse kontraktene vil bli offentliggjort fortløpende når de er klar.
Når Covid letter i USA, vil de begynne med prosjektene deres der og. (Mest sannsynlig til høsten)

Personlig tror jeg vi aldri vil se denne aksjekursen igjen når vi begynner å bevege oss mot august og videre utover Q4.

Jeg skal i hvert fall fortsette å putte penger i denne aksjen som leverer et produkt verden skriker etter. For kursen den skal opp, uten tvil.

4 Likes

Selskapet har fanget min interesse. Teknologien fremstår spennende, men om selskapet er rimelig nå kommer vel an på øyet som ser.

For min del er det mange hindre og åpne punkter som må sjekkes ut ok før dette blir en suksess :

  1. Klarer de å få til en fungerende full skala prototype?
  2. Klarer de å gå fra prototype til masseproduksjon? Og til hvilken pris per enhet /pr m2 til kunde?
  3. Evner de å inngå de rette avtalene med de rette selskapene? Og da tenker jeg på både kunder og leverandører
  4. Hvor dyktig er ledelsen egentlig? Er de klar for denne oppgaven?
  5. Evner selskapet å gå fra en liten organisasjon til en bedrift i en viss skala? Takler de voksesmertene det er med roller, strategivalg, kompetansebehov og kultur?
  6. De hentet penger nylig, men risikoen for en ny emisjon (eller flere) senere er helt klart til stede.
  7. Klarer selskapet å holde tidsskjema sånn noen lunde? Eller blir det problemer på problemer før de endelig er klar med et kommersielt produkt?
  8. Og hva skjer i 2028 når patentet løper ut?

Jeg har mange flere punkter enn dette.

Poenget er at dette pt er en gjeng med en god ide.
Dette er priset til ca 400 mill (verdi minus emisjon)
De har en betydelig vei å gå fremdeles.
Og antall aksjer i selskapet vil nok øke opptil flere ganger.

5 Likes

Gode poeng. Spesielt dette med patent tid. Etter dette har de ikke noen produkter… det er vrient for ett slikt selskap med ett produkt. Det tar garantert to tre år å få til gode salg. Men det samme gjelder vel ett selskap som Yara. De har vel ikke patenter på noe de selger lenger? Det er jo nesten for enkelt. Maler opp leire og blander det med vann. Blir ikke all verdens å kopiere det.m

Ang patent;
Man kan jo se for seg at de tar ytterligere patent som gir nye 20 års beskyttelse.

Men hvis de står uten IP i 2028…så er det vel bare for en stor aktør/Kina å kopiere & lage maskin rimeligere.

Jeg kan ikke tro de kan få 20 år ekstra på noe sånt. Er det i det hele tatt mulig?

Det er utenfor mitt kompetanseområde, men hvis de endrer/forbedrer prosessen betydelig, så vil jeg anta det er mulig.
Man kan vel også se for seg at Desert Control ønsker å ta patent på maskinen som lager lnc, men det kan vel teknisk omgås av de som vil produsere lnc selv. Skulle Desert Control likevel få til patent på maskinen, så blir det trolig en juridisk floke for evt andre aktører som skulle prøve seg. (som i “er utstyret til kopi-produsenter for lik?”)

Altså, bare fordi du kjøper en kniv betyr det ikke at du er en kirurg. Selskapet har jo tilsynelatende bygget seg opp en god kompetanse på jord. Slik jeg forstår det får jordsmonn/sand som skal behandles en tilpasset LNC løsning for å lage optimale forhold.

2 Likes

Skal ha Q&A med CEO i dag klokken 19 via Aksjeforum på Facebook. Jeg kan ta opp noen av de spørsmålene dere har stilt her og flere hvis dere har.

1 Like

@Joasen , kan du spørre hvordan de anser sjansen for at noen kopierer produktet, og evt hvordan de er tenkt å forhindre det.:grin::grin::grin:

2 Likes

Jepp!

er vel kanskje patent beskyttet eller? fint spørsmål forøvrig :slight_smile:

Her er linken til Q&A med CEO i Desert Control

https://fb.watch/6tQuxixtMv/

3 Likes

Jo men det viktigste patentet er vel knyttet opp mot en “syklon” som river leiren i nano/fillebiter. Det finnes helt sikkert andre maater aa gjoere det paa / f.eks. en hurtig trykkreduksjon i ventil ala cambi.

Herlig! Flott jobbet :clap: Virkelig noen spennende måneder i vente

1 Like

Tusen takk :relaxed:

Virker på CEO som at kopiering ikke er den største trusselen, ettersom de ikke vil klare å produsere nok maskiner selv til å ta all potensiell jobb uansett.

Purchase of 63 000 shares by Chief Financial Officer

1 Like

(Correction) Purchase of 63 000 shares by Chief Technology Officer