Kan like gjerne være en slags forpliktelse om leveranse av x liter lnc, tiltenkt behandling av y stort område over en gitt periode på n måneder.
Betaling underveis, f. Eks månedlig
Kan like gjerne være en slags forpliktelse om leveranse av x liter lnc, tiltenkt behandling av y stort område over en gitt periode på n måneder.
Betaling underveis, f. Eks månedlig
Du kjenner til at Desert selv uttaler, at kostnaden for bruk av lnc er spart inn etter 18 mnd med redusert vannforbruk? Antar dette er tall for mawarid eller evt dubai.
De har også en pilot på 200 hektar og en på 1500 hektar som potensielt kan ha bruttoverdier på henholdsvis 4 millioner $ og 30 millioner $. Jeg tenker at når (hvis) disse kontraktene kommer har de en stor tilleggsverdi i å bekrefte at LNC er et attraktivt produkt.
Hva med å vri på det hele; kan Midtøsten, Australia, USA (Arizona, Nevada, California først og fremst), deler av Sør-Europa og Afrika med hjelp av verdenssamfunnet via FN ta seg råd til å IKKE kaste seg over LNC dersom kloden skal kunne ha et realistisk håp om å bremse ørkenspredningen og samtidig øke størrelsen på vårt felles matfat betraktelig i årene som kommer?
Det hele bunner ned til menneskehetens evne til overlevelse og da er neppe kostnaden med å tilføre LNC den begrensende faktoren. I sær i de områder hvor LNC er besparende økonomisk selv med dagens pris.
Overforbruk av grunnvann er også en utfordring som gjerne ikke kommer til overflaten før om noen år.
“A map of groundwater storage trends for Earth’s 37 largest aquifers using GRACE data, showing depletion and replenishment in millimeters of water per year. Twenty-one aquifers have exceeded sustainability tipping points and are being depleted, and 13 of these are considered significantly distressed, threatening regional water security and resilience.”
Både overforbruk og tilsig av kunstgjødsel ned i grunnvannet grunnet et jordsmonn som ikke evner å samle opp næringsstoffene.
I tillegg til vannbesparelsen kommer som tidligere nevnt større avlinger og redusert behov for gjødsel som for tiden er svært dyrt på grunn av naturgassprisene. En investering i LNC er utrolig enkel å regne hjem for kundene.
Vet vi omtrent hvilke marginer desert har på disse?
DSRT har nevnt 30 % EBITDA.
Og at Kaolin leire koster ca $160 tonnet.
Når jeg ser at enkelte selskaper som regner med å tjene litt penger i 2024 eller 2025, etter store investeringer, er verdsatt til flere milliarder, tror jeg vi får en kraftig reprising når pengene kommer på bordet og markedet forstår hvor stort dette blir allerede neste år.
Ihvertfall Morro å være investert i en aksje med engasjerte aksjonærer. Om vi bare hadde fått med oss en saftig oppgang hadde det blitt utrolig Morro her inne. Jeg kjøpte først på 21. Så er greit i pluss. Men de fleste av oss her inne er ikke inne for 30-40% men håper på noen hundre prosent i 2022 regner jeg med. Tror vi får en viss pekepinn i desember på hvor skuta går. Kontrakter kontrakter. Det er det vi trenger nå.
Caset koker ned til om besparelsen (i vann- og gjødselkost) ved bruk av LNC er lavere enn oppstartskostnaden.
Jeg er ikke så sikker på at det er det, og viser i den forbindelse til at de tidligere har sagt at de skal være profitable i løpet av 2019, men foreløpig har de hatt beskjedne inntekter.
Jeg er enig i at LNC virker som et fantastisk produkt, men det hjelper fint lite hvis det ikke er lønnsomt å bruke., og det har jeg ikke blitt overbevist om ennå. Har derfor kun en liten lyttepost i selskapet inntil videre.
Har ingen planer om å så mye som å prøve å dissekere innlegget med tilhørende logikk, eventuelt mangel på logikk. Men én ting er sikkert; det er evig fascinerende at det er mulig å tenke og resonnere så totalt forskjellig. Dine slutninger fremstår som helt gresk i mine øyne.
Er det betalingsviljen eller DC`s evne til å prise produktet du tviler på ?
Betalingsvilje : for mange områder/land kan det bety et «være eller ikke være». Det er ikke mulig å leve bare på sand/ørken. Men også land som f.eks Norge er villige til å betale for å slippe å ta i mot store folkevandringer.
DC`s manglende evne til å prise produktet : risikoen med Mawarid er at dette er første kontrakt for DC og derfor svært viktig. Risiko er at de kan strekke seg for langt for å få kontrakten. Men ettersom de allerede er i kontakt med andre mulige kunder, bl.a i USA, er dette en risiko jeg er villig til å ta.
Hadde det vært null risiko hadde også prisen vært en helt annen.
Det er nettopp risikoen vi kan profittere stort på.
Snart er Hatteland eneste selger her hehe … ned 235K på Mandag.
1.705.000 igjen på Mandag. Om han skal helt ut vet jeg ikke …
utlendingene øker og øker
Har han mye igjen?
1,7 mill aksjer… ikke mye det… Dumt at northern thrust ikke kan kjøpe direkte av Hatteland som en avtale. Jeg tror han stopper salget ved 1 mill aksjer… da har han sikret god avkastning og fortsatt eier han 2,5 prosent av selskapet… spennende
Husk at det er to dager mellom, som betyr at han kan ha solgt en del til på tirsdag og onsdag. Dette et mandagens tall.
Det virker ellers ikke som han ønsker å gå ned i pris. Jeg tror det er andre som selger under 30.
Slik jeg har fortsått det kan de plante akkurat det samme uten LNC og få like stor avling, de må da bare bruke ca dobbelt så mye vann og 30-40 % mer gjødsel. Er dette feil?
Dersom LNC behandling koster mer enn vann/gjødsel besparelsen er ikke behandlingen lønnsom, og de vil ha vansker med å selge produktet. Jeg synes dette virker som den mest logiske forklaringen for at de foreløpig ikke har hatt gjennomslag med produktet, til tross for at de forventet det allerede i 2019.