Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Hvordan blir man innsider?

https://tekinvestor.no/page/velg-ditt-medlemskap/9/

1 Like

Per nå er jeg ekstremt drittlei av intetsigende diskusjoner på provokativt grunnlag og klarer egentlig ikke å se at dette grepet vil kunne hindre de mest utspekulerte i å fortsette som før. Hvert fall ikke uten at det blir en kamp og den biten er jeg ferdig med. Så takker for tilliten :handshake: men trenger så definitivt å ta en pause.

Ypperlig grep av @pdx, det skal sies. Som bør kunne gjøre ting bedre tross alt.

6 Likes

Jeg synes denne tråden, i likhet med så mange andre tråder her på TI, har vært svært nyttig og informativ.
Det som ofte forsurer debatten, er at noen få bidragsytere sannsynligvis forsøker å få kvitte seg med egen bitterhet over egne tap i aksjen ved å komme med sarkasme og spydigheter. Man kan ofte lett lese deres bitterhet mellom linjene.
Andre ser ut til å innbille seg at de kan bruke et slikt forum til å påvirke kursen negativt for å få seg en gunstig inngang.
Begge disse kategorier har samtidig en tendens til å misbruke emojis på en provoserende måte.

Når dette er skrevet, så vil jeg selvsagt også poengtere at tanketom haussing er av svært liten nytte og glede for de som leser her. Heldigvis har dette forumet vært forskånet for mange av disse problemer, spesielt i forhold til HO.

Ideelt sett bør forumet gi oss kunnskap, ideer, gode råd, advarsler og inspirasjon. Da trenger vi både negative og positive vinklinger, bare de er reelle og konstruktive.
De få destruktive bidragsytere her bør kanskje gå i seg selv og tenke over sin egen intensjon med sine bidrag. Hva vil man egentlig oppnå?

5 Likes

https://www.einnews.com/pr_news/621953068/desert-control-wins-top-sustainability-award

7 Likes

Du blir ikke rik selv om kursnedgang kommer pga makro og fallende risikoappetit i stedet for selskapsspesifikke hendelser. Derfor oppfordrer jeg alle til å løfte blikket og se hva som utspiller seg i markedene. Spesielt verdt å merke seg utvikling blant selskaper som er avhengig av frisk kapital.

1 Like

Det er god grunn for å være optimistisk med tanke på gunstig timing for Desert når det gjelder ny kapital. Det skjer så mye nå i USA, samtidig som det er grunn til å forvente større kontrakter etter Ramadan i UAE, at en eventuell emisjon kan times slik at den kun blir et godt grunnlag for stor vekst med basis i kontrakter.
Sikkert en del her som nå har blitt skremt av det som skjer i SoftOx.
Jeg er samtidig optimist med tanke på at myndigheter klarer å sikre bankene, og at dagens krise er forbigående.

2 Likes

Veldig mange gjør jo nå dette. Og har samtidig sluttet å skille mellom forskjellige case. Jeg gir selskapet inneværende og neste kvartal på å imponere. Øyner muligheten for meget interessant utvikling i USA i denne perioden. Dette er da et bet på at en eventuell emisjon i H1 vil være av det håndterbare slaget (i så fall etter hyggelig selskaps- og kurs-utvikling), og at en krise-emisjon i så fall kommer i H2.

2 Likes

Det kan virke som du er den som er mest opphengt i den 6-10 plassen. Hva er greia? Har ikke sett noen som har ment at det kom til å gjøre noe som helst med kurs, ei heller redde selskapet økonomisk. Men at aksjonærer syns det er mer positivt enn negativt at selskapet man er investert i kommer topp ti av 30 000 selskap og vinner Sustainability & Environment prisen er vel ikke så rart. All pr er god pr er det ikke?

2 Likes

Denne metadiskusjonen begynner å bli slitsom for flere enn meg; kan dere ikke ta diskusjonen i en lukket gruppe eller i en annen tråd (start en «metadiskusjontråd»)?

Hold tråden til diskusjon om selskapet – og her er en tommelfingerregel; hvis du ikke inkluderer ordet «Desert» eller «selskapet» i innlegget ditt, tenk deg om tre ganger før du poster da det mest sannsynlig ikke har noe med selskapet å gjøre. De siste 30 innleggene (med unntak av lenken til @hayen) handler ikke om Desert… :crazy_face:

1 Like

Jeg tror ikke du finner så veldig mange som mener noe annet, men dette du skisserer er ‘backtrading’.
Kursen er, etter min mening, straffet fordi det ikke har kommet avtaler i UAE.
Dette har, igjen etter min mening, sin årsak i to ting :

  1. Det har tatt tid å få MDC opp i fart, helt eller delvis grunnet trege regulative prosesser
  2. De aller fleste (alle?) aksjonærer har ikke skjønt godt nok kompleksiteten i UAE og realismen i avtaler i løpet av kort tid.

Igjen, dette er backtrading. Verdens enkleste øvelse.
Spørsmålet er mer hva du tror kommer fremover. Det er det som er den store øvelsen.

Ja, og det vet alle.
Men så vet alle også, at kjøper du ikke billett så får du ikke være med på toget.
Etter drøyt 30 år på børs er jeg ganske mentalt herdet/ødelagt. Derfor er det også null problem å sitte i minus i perioder i gode case.
Med rette nyheter snur DC plutselig. Da er det stressende å løpe etter.

4 Likes

Jeg tror de fleste som har investert i Desert Control skjønner at dette innebærer stor risiko.
Det er vanskeligere å prise et selskap som er i en start-up fase, for som med alle selskap så er kursen priset inn frem i tid. Når tallene ikke er forutsigbare slik som en typisk blue-chip så må man kalkulere i større grad både opp- og nedsider. Dette er krevende når ingenting egentlig er helt spikret enda.
Det er også en ekstra nedside i at selskapet i følge Q4-tallene har en stor burnrate og at rullebanen ikke varer evig. Altså er det med stor sannsynlighet at selskapet må hente penger enten via lån, emisjon eller begge.
På toppen av det hele er vi i et børsklima hvor det å hente frisk kapital er verre enn vanlig.
Alikevel er det mange som har troen på at en slik emisjon ikke nødvendigvis trenger å være negativt for kursen (vekstemisjon). Det er disse som sitter i gjennom stormen.
Mange andre velger å følge selskapet tett mens de venter på en inngang etter at kapitalbehovet er løst.
Så vidt jeg har sett er det ingen som har hauset, kommet med kjøps- eller salgsanbefalinger.
Det burde være rom for å glede seg over selskapshendelser som nye piloter, nye resultater og plasseringer i konkurranser uten at det skal anses som dette.

Gjorde en liten opprydning i tråden. Noen innlegg som ble fjernet var OK, men kontekst forsvinner ved ryddingen. Uansett, fokuser på selskapet. Er lov å være positiv og negativ, men legg gjerne litt innsats i å få det frem på en konstruktiv måte :+1:

14 Likes

Alltid hyggelig å se at det går bra med DCs samarbeidspartnere.
Amarenco Group har nylig hentet inn 3 mrd kr, og dette skal blant annet finansiere prosjekter innen Agro-pv (solkraft+jordbruk) de kommende måneder og år (fra LinkedIn). Med tanke på at CEO for Amarenco nylig besøkte DC i Stavanger, er det lov å håpe at det er noen konkrete prosjekter på gang.

13 Likes

Potensiale hos Amarenco er på 12000 acre eller rundt 300mill over 5 år. Om amarenco leverer ihht målsetningen deres.

1 Like

Dette blir ca. 6 kr/kvm for LNC-behandling. Hvor kommer det tallet fra?

Brukte tallet OKS delte om evt kontrakt med Limoneira på 50mill for behandling av Yuma/Cadiz som er på 1940acre.

1 Like

Er kanskje ikke direkte sammenlignbart, siden behandlingen for Limoneira gjøres på et begrenset område rundt hvert tre. Hvis Amarenco skal ha en mer uniform behandling av større områder vil nok potensialet i kontrakten være vesentlig høyere enn 300 mill. Samtidig vil nok Amaranco ha mange ulike typer prosjekter som prises ulikt, så dette er det ikke rett frem å regne på.

2 Likes

Forståelsen min er at man for Limoneira i praksis har tatt betalt per tre ( og ikke totalt areal for hele arealet man dyrker på)

Redigert:
Zlon var på samme spor rett før meg

2 Likes

Enig i at det ikke er direkte sammenlignbart, men samtidig skal prisen per kvm ned så tenker det er et konservativt tall å rekne med.

2 Likes