Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Continuing the discussion from Desert Control Group - Småprat 1 - #8033 av Magge123.

Previous discussions:

1 Like

Det er nok mer overordnet, visuelt.

Noe nytt rundt piloten i Arizona?

Fortsatt noen som ikke tror på techen :rofl:

Dette ble vel meldt 2. mai?

Ja det var det visst. my bad

1 Like

Er det imorgen denne sagnomsuste artikkelen i e24 kommer? Eller i neste uke en gang?

Syntes aksjen har greid seg bra gjennom siste ukers massakre av vekstaksjer :+1:
Tipper vi straks er klar for en tur nordover.

50% spart vannbruk er sykt bra. Det vil straks US-investors også skjønne.

10 Likes

Ikke rart vi ikke hører noe fra Yuma. Vi har misforstått alt sammen. Masse vann der borte. Bare husk å skru av krana når du pusser tenner :laughing:

“The Yuma area is flushed with water we have a lot of water and we have a lot of water rights,” Yuma Utilities Director Jermey McCall.

Bare er spørsmål om tid før FN, EU kommer på banen.
Det var et FN arrangement iht FB siden til DC 17 juni.
«Rising up from drought together»
Hvor tiltak tydeligvis ble drøftet.
Rart om DCG ikke er et tema.
I mellomtiden venter vi på resultatet fra Arizona.
Blir vel liv å røre i presse kretser der får vi håpe på. Og at aksjen får et tilskudd av Amerikanere som ser det vanvittige potensialet. Uansett veldig spennende tider.

2 Likes

Har jeg misforstått noe, elller skulle det være åpen dag for piloten i Arizona?

Den har vært. Jeg har ikke funnet noe som er lagt ut fra dagen ennå, selv ikke fra Robert Masson.

Ja jeg stusser over stillheten selv :thinking:

Jeg hadde regnet med at selskapet selv i det minste hadde delt litt bilder og liknende på sosiale medier, men har ikke funnet noe enda.

Nå er E24-artikkel publisert:

27 Likes

Noen utdrag (En kvadratkilometer er 100 hektar.):

"Blant dem som kontaktet Sivertsen var en vinbonde i California, som er rammet av den verste tørken i det sørvestlige USA på 1200 år.

– Han sa «vi trenger deres hjelp». Flere tusen kvadratkilometer må snart legges brakk, sier Sivertsen."

"– Men det kan være en trylledrikk, innvender universitetets spesialist på «jordhelse», Debankur Sanyal.

– Jeg innser det, svarer Green.

– Men vitenskapsmannen og skeptikeren i meg kan ikke si det."

"Studien skal pågå i fem år, og i høst vil de utvide med selleri og spinat. Samtidig planlegger selskapet for full kommersialisering i USA i 2023. Oppskaleringsplanen legger opp til at kvadratmeterprisen skal reduseres fra to dollar til 60 cent i løpet av ett eller to år. Men allerede nå kan det lønne seg, mener Sivertsen.

– En behandling virker i rundt fem år, og det koster gjerne opptil en dollar i året per kvadratmeter å leie rik landbruksjord, sier han."

9 Likes

– Uten å trekke for mange konklusjoner, har jeg klart å se forskjeller helt fra begynnelsen, sier agronom Robert Masson, som følger opp studien på vegne av University of Arizona.

Han har mye erfaring med jordbruksstudier. Sjelden ser han en dramatisk effekt.

4 Likes

«De endelige resultatene av studien kommer først mot slutten av sommeren, når alt er innhøstet. Men hittil minner resultatene mye om forsøkene de har gjort i Emiratene, ifølge Ole Kristian Sivertsen.»

3 Likes

Lett å like :
" Uten å trekke for mange konklusjoner, har jeg klart å se forskjeller helt fra begynnelsen, sier agronom Robert Masson, som følger opp studien på vegne av University of Arizona.

Han har mye erfaring med jordbruksstudier. Sjelden ser han en dramatisk effekt.

– Normalt er det uendelig lite utbytte. Kanskje en liten økning i avlingene. Men dette … jeg har sett effekter hele veien, sier han."

Det umulige kan faktisk være mulig

14 Likes

Googler man Robert Masson er det tydeligvis en mann med tyngde innenfor agriculture det siste tiåret som sprer det glade budskap i entusiasme for Desert Control. Vi takker å bukker.

Before coming to Yuma, Masson worked for the U.S. Department of Agriculture in the soybean breeding program. As well as hemp and popcorn.

Å når vedkommende ytrer at han har sett effekter hele veien under piloten.
Fantastisk utrolig å være inne så tidlig. Vi får håpe det tar litt fyr der borte nå fremover. Artikkelen er kjempe reklame for Desert Control. Godt som aksjonær å vite at det ikke finnes konkurrenter i nuet av samme kaliber. De hadde vi hørt om!!

11 Likes