Continuing the discussion from Desert Control Group - Småprat 3 - #7769 av jobbis.
Previous discussions:
Continuing the discussion from Desert Control Group - Småprat 3 - #7769 av jobbis.
Previous discussions:
@Savepig Du har satt deg fast i et spor med skylapper og har vanskelig for å se hva som skjer i kulissene, du må åpne øynene, imo. Også mener du sikkert akkurat samme om meg, så vi får vente å se hvem som treffer.
Ja jeg så den.
Jeg ga ChatGPT kopi av transcript fra Q2 webcast og spurte: “Er du i stand til å spekulere i sjansene for at det blir en negativ emisjon med stor rabatt, eller en positiv rettet emisjon uten rabatt i forhold til kursen?” ChatGPT er ikke enig med Savepig.
Takk for presiseringen! Basert kun på det du har delt fra transcriptet, her er en vurdering av emisjonsutsiktene for Desert Control AS:
Spekulasjon om emisjon basert på transcript:
- Kassasituasjon og kapitalbehov
Det blir gjentatte ganger nevnt at selskapet er bevisst på sin kontantbeholdning og burn rate, og at de jobber aktivt for å forlenge «financial runway» fra Q3 2025 til Q4 2025 gjennom kostnadskontroll og operasjonell disiplin.
Dette tyder på at selskapet fortsatt har kontroll på finansene på kort sikt, men har erkjent behov for å styrke balansen på et tidspunkt.- Styrets rolle i kapitaltilførsel
Styret sier de har hatt et løpende ansvar for å følge opp kapitalstyrken og vil rapportere relevant informasjon til markedet. Det nevnes at de har vurdert og fortsatt vil vurdere alle muligheter for å styrke finansene.
Det indikerer at en emisjon kan komme, men tidspunkt og struktur vil avhenge av situasjonen.- Diskusjon rundt emisjonstype
Det var spørsmål fra investor om hvorfor ikke en emisjon ble gjennomført tidligere, da aksjekursen var høyere (NOK 7,08). Styret svarte at de vurderer timing nøye og prioriterer å unngå utvanning eller emisjon med stor rabatt hvis mulig. Det er ingen eksplisitt nevnt rabatt i transcriptet.- Selskapets holdning til aksjekurs og verdsettelse
CEO sier de ikke er fokusert på aksjekursens daglige svingninger, men på langsiktig verdiskaping. De kommuniserer åpent og ærlig, noe som tyder på at de ønsker å unngå emisjoner med store rabatter som kan skade investorforholdet.- Konklusjon fra transcriptet
- Selskapet har behov for kapital på sikt.
- De jobber for å forlenge finansiell runway uten emisjon.
- Styret er forberedt på å styrke kapitalen ved behov.
- Det er ikke nevnt at det er en pågående plan om en emisjon med stor rabatt.
- Prioriteten virker å være å unngå emisjon med stor rabatt og heller vurdere rettet emisjon uten rabatt eller med begrenset rabatt.
Oppsummert vurdering:
Basert på transcriptet alene er det mest sannsynlig at Desert Control ønsker og forsøker å gjennomføre en positiv, rettet emisjon uten stor rabatt, for å unngå stor utvanning og beskytte aksjonærenes verdi. En negativ emisjon med stor rabatt virker mindre sannsynlig per nå, men kan ikke utelukkes fullstendig hvis finanssituasjonen forverres eller markedet endrer seg drastisk.
Legg merke til siste punkt ovenfor: " Prioriteten virker å være å unngå emisjon med stor rabatt og heller vurdere rettet emisjon uten rabatt eller med begrenset rabatt." Dette er altså ChatGTP sin vurdering av Q2 webcast. Da gjenstår vel kun spørsmålet om hvorvidt selskapet formidlet sine intensjoner på en ærlig eller uærlig måte under webcast?
For å drive business må man i utgangspunktet være optimist. Jeg tror samtlige selskapspresentasjoner er litt mer optimistiske enn de kanskje burde, uten at det kan hevdes å være «uærlig».
Med en kommende emisjon ville det også være svært dumt å presentere selskapet for negativt. Deres jobb er å selge inn en så høy pris som mulig (liten utvanning).
At Chatgpt kan spå noe om emisjonen har jeg null tro på. Enten har de noe på gang, noe jeg tror, eller så er de i deep shit.
Ja, de siste som vil vise frem noe negativt er selvfølgelig selskapet selv. Deretter kommer de mest positive aksjonærene.
På tide å gi seg snart Bingo? Føler at jeg har hørt mer enn nok fra deg
Selskapet har nå delt åpent om de utfordringene de har møtt på.
Enig. Må gi seg snart. Men blir dessverre aldri lei han Bingo. Får håpe kursen snart går oppover. For går den sakte nedover så må jeg nesten forlate Tekinvestor:-)
Advarsler, advarsler, …
Løgn. Leste ikke mid term update? Antar alle blokkerer deg heretter. Starter med meg.
Kom med eksempel der selskapet glatter over negative momenter da?
Fra mitt perspektiv var selskapet svært transparent på problemene de har hatt, hva som skjedde, konsekvenser og hva de gjør for å fikse disse. De må få lov å snakke om potensialet som finnes der de jobber og i markedene de jobber mot uten at du skal beskylde dem for å unnlate å ta med negative momenter. Det er jo hele caset med Desert Control sånn jeg ser det. Ekstremt inntektspotensial og miljøpotensial, og relativt lite capex-intensivt for å starte å ta betydelige andeler av dette potensialet. ROI’en på next-gen+ påføringer vil jo være ekstremt bra.
Kjøp indeksfond Bingo. Du har ikke nerver til å sitte i enkeltaksjer. Det er tydelig over flere år nå.
Når det er sagt blir kapitalinnhentingen/partnerskap ekstremt spennende. Jeg sitter med aksjer, og har frigjort kapital for å sitte med tørt krutt når avklaringen kommer. Jeg anser rettet emisjon mot strategisk partner som størst sannsynlighet og har posisjonert meg deretter.
Uten å ta stilling til hva som faktisk er tilfelle i denne saken og med selskapet, vil jeg påpeke at enten man mener eller ei at det har vært transparenthet hele veien så endrer ikke det resultatet - ad undas er ad undas uansett, om det ikke ordnes med finansiering for videre drift før pengekisten er tom. Og det er det ikke lenge igjen til. Det er faktumet.
De har et par måneder, så kommer noe snart:)
Mine tanker fra presentasjonen er at de har fikset problemene fra Woodland og gjenopptatt guiding.
Jeg syntes det ikke kom tydelig frem av presentasjonen, men selskapet bekreftet det da jeg stilte spørsmål i etterkant av presentasjonen.
Derimot sier de at problemene har medført forsinkelser slik at noen av prosjektene blir dyttet frem noe i tid.
Syntes at de burde sendt egen børsmelding på dette med tanke på børsfallet den forrige meldingen medførte.
Videre syntes jeg at de fremstår rolig med tanke på finansiering. Jeg mener et av spørsmålene styreleder ble stilt var hvorfor de ikke satt emisjonen for en måned siden da kursen var over 7kr.
Slik jeg tolket svaret til styreleder så jobber de for å optimalisere aksjonærverdiene og mener at løsningen de jobber med vil skape høyere verdier.
Dersom de setter en vanlig emisjon nå vil jeg neste tro at styret sitter i en ansvarsposisjon og har forsømt ansvaret sitt. En vanlig emisjon vil trolig bli garantert av de største aksjonærene som Thomas og Thomas vil ha mulighet til å tegne så mye han vil i kraft av å være aksjonær. Syntes det vil bli for rotete og opplagt skittent til at en styreleder og CEO vil ta sjansen på noe sånt.
Du tar beviselig feil.
Jeg vil påstå at CEO hadde et unødvendig negativt fokus i Q2 rapporten.
Det burde være unødvendig å bruke tid og energi på dine løse påstander, men her kommer en dissekering av “Ceo letter” som åpner hele Q2 rapporten:
"As more fully detailed below, our company has
had a variable last four months."
→ Han starter med å skissere en mangefasettert situasjon, dvs både positiv og negativ.
“and a lost trial in corn at the University of Arizona, Yuma that suffered poor germination and fungal disease across both the treated and control blocks.”
→ Han trekker frem en studie på mais som feilet. Den feilet pga faktorer som soppangrep, Det er derfor en helt irrelevant studie. Han burde droppet å nevne det. En helt unødvendig sur sak å trekke frem.
“and a new landscaping contract for Soyl, but some of the very large opportunities in that regioncontinue to be delayed.”
*-> Helt unødvendig negativ ordbruk. Fokuset er på forsinkelser, istedenfor at begge begynner å komme opp i god fart. Han kunne sagt noe a la ’ begge partnerne leverer god fremdrift. Store prosjekt tar tid å få avklare, men partnerne er godt posisjonert, og vi har stor tro på positiv respons når beslutninger fattes"
“Painful, but we are learning from our mistakes,”
→ Igjen ganske unødvendig negativ/forsurende ordbruk. Han kunne sagt noe a la “Facing challenges are never wanted, but it makes me happy to see that we are on a path to overcome them”
"I emphasized that Desert Control’s opportunity set was too large and its staff too few. That clearly remains the case and we have made both easy and hard choices to define what we will pursue and what we will leave for future years. Commercially, we are ever more focused on permanent crops and golf/landscaping, particularly in California. "
→ Litt dystert pakket inn. Man kan få inntrykk av at de snevrer inn forretningsfokuset kraftig. Dette kunne vært formulert og sagt mye mer elegant/positivt
Totalinntrykket er at Thomas har gjort alt annet enn å sminke situasjonen. Jeg vil heller kritisere han for å ha for mye fokus på det halvtomme glasset i q2 rapporten. (På Q2 presentasjonen fremstod han mye mer positiv, og med et klinisk fokus på suksess og langsiktige verdier)
James er av den konservative gamle skolen, da børsmeldinger var mer formelle og konservative, da fokuset var på fakta og nøktern informasjon. Dette har helt klart endret seg på generell basis over tid, nå ser man oftere mer markedsføring/selgende og haussete preg på børsmeldinger og presentasjoner.
Akkurat dèt gjenstår å se når fasiten legges frem, inntil da er det tåpelig å komme med påstander som dette uansett i hvilken retning.
Er ikke tåpelig i det hele tatt, veldig kjent dette, noen har forsiktig konservativ tilnærming, andre har aggressiv overoptimistisk. Du kan jo få gjette hvilken tilnærming smarte penger foretrekker.
Tenker utdragene jeg kom med taler sitt eget språk.
Det er lite positiv sminking.
Ordvalg er til tider unødvendig negativ, og enkelte negative elementer er det uforståelig at han trekker frem (sånn som den mislykkede mais studien)