Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 4

Sier ikke at du tar feil, det kan godt være at du får rett - jeg sier bare at hva som sies i forhold til hva som viser seg å være fakta ikke kan veies og karakteriseres før vi har fasiten foran oss.

Det handler ikke om å få rett.
Det handler om å se hva Thomas faktisk har skrevet. Han har fokusert på elementer og valgt ord som kunne (og faktisk burde) hatt et langt mer positivt fokus.
Spesielt hvis målet var å sette selskapet i et så positivt lys som overhodet mulig.
Men Thomas virker uinteressert i det.

Poenget mitt er at så lenge vi ikke vet hva som er fasiten, altså hvor selskapet er i forhold til finansiering den dagen kassen er tom, altså om 2-3 mnd ca., kan ingen si noe nå om graden av transparentheten i dag når vi ikke vet hvor mye som fortelles og hvor mye som holdes tilbake, og vi vet heller ikke noe om hvorvidt det som eventuelt holdes fra oss, aksjonærene og markedet, er positivt eller negativt og dermed ei heller si noe om hvor selskapets uttalelser står seg i forhold til dette - altså for mye eller for lite av det ene eller av det andre. Om uttalelsene i dag ikke er oppløftende, er det ikke ensbetydende med at transparentheten er god, for virkeligheten som vil treffe oss kan være grusomt mye verre enn det som er kommunisert. Likedan i motsatt retning. Alt er relativt. En enkel sammenligning som det hele tiden advares mot, det er alle som jubler når de får igjen på skatten og ikke må betale restskatt: De er strålende fornøyde og kontrollerer ikke om de kanskje skulle hatt enda mer tilbake. Klassisk felle.

3 Likes

Noe helt annet, dog ikke helt off topic når man vet hva LNC gjør:

Intervju med brannmann om skogbrann i VG i dag:

– Vi går over områder og dynker over ved røtter med vann og Zalo.

– Hæ? Zalo?!

– Det bruker vi for å gjøre vannet litt mjukere, så det trenger lettere ned mot røttene der det brenner. Så vi har alltid med oss en flaske Zalo rundt.

Lager Saudi Desert Control sin egen produksjonsenhet?

Nope, det er vel den gamle typen

Ja ser det på bildet ja, men ut i fra teksten høres det ut som de lager egen produksjonsenhet i Saudi.

Aha, husker ikke helt om de opprinnelige ble bygget i Saudi. Men kanskje de next-gen også kan bygges lokalt? Jeg vet ikke helt.

Q42023:
“Saudi Arabia
Highlights
• The first set of LNC
production units arrived in
Saudi Arabia during Q4.
• As of the beginning of
January 2024, licensed
operator, H-EART and their
KSA entity, Saudi Desert
Control (SDC), has the core
team and equipment in
place in the Kingdom and is
ready for operations.
• The first pilot application of
LNC on Saudi soil took place
in December 2023.”

Høres jo veldig ut som de ble sendt ned, men jeg vet ikke heller. Veldig rart å kalle det “Made in Saudi” iallefall :grinning:

De ble sendt fra uae.

1 Like

Tipper de skal betale lisens for tilgang til de nye enhetene.

AI mener det er pga Saudi Vision 2030, som gir mening:

Når CTO i Saudi Desert Control skriver “Made in Saudi mobile production units” , så passer det veldig godt inn i Saudi Vision 2030 , fordi:

• Vision 2030 krever “local content” – altså at utenlandske selskaper som vil lykkes i Saudi-Arabia må bidra til lokal produksjon, arbeidsplasser og kompetanseoverføring , ikke bare importere ferdige løsninger.
  • “Made in Saudi” er faktisk et offisielt merkeprogram som myndighetene lanserte i 2021 for å fremheve produkter og teknologi som er utviklet eller produsert innenfor riket. Bedrifter som kan vise til lokal produksjon får fordeler i offentlige anbud og bedre omdømme.
  • For Desert Control sin partner (H-EART / Saudi Desert Control) er det derfor strategisk smart å profilere seg som at de bygger/monterer produksjonsenheter i Saudi, selv om kjerne­teknologien og IP-en fortsatt tilhører Norge.
2 Likes

Det gir ikke nødvendigvis noen særlig verdig å vise til at chatgpt mener ditt eller chatgpt mener datt. Jeg kan like enkelt få chatgtp til å være enig i at det er helt kurant for en CEO som er storeier å sette en emisjon som føles ubehagelig billig nå.

Hva slags snitt anskaffelsverdi har han forresten?

Chatgpt er helt enig med meg

End of the day så krever det et enormt leap of faith å investere friske penger i selskapet i skrivende stund, mens hvis man sitter som long nå og ønsker å gå ut så må man selge på bunn. Så det er en ukomfortabel situasjon.

Hvis man sitter som long og har penger klar til å kjøpe mer, så er det som en vanlig tidligfase investering på oslo børs. :stuck_out_tongue: Er tekinvestor vi er på, ikke fondsinvestor.

1 Like

Den største aksjonæren i SDC, som også er lisenspartner, har nylig kjøpt aksjer. Det samme har Ole Kristian Sivertsen gjort. Samtidig sitter James altså med en slu plan om å presse kursen ned for å tilrive seg mest mulig aksjer til dumpingpris, lure OKS og samtidig sende et «flott» signal til den største samarbeidspartneren. Dette fremstår som en usedvanlig god måte å bygge videre verdier på…

Jeg forstår likevel at man kan klamre seg til halmstrå der man sitter i kjelleren og antyder og beskylder CEO for å være en umoralsk type uten et eneste bevis eller referere til tidligere handlinger som tilsier at dette er sannsynlig. Men man ser jo lett hva du prøver på, å påvirke stemningen i negativ retning. Og du er moderator? Virkelig imponerende.

2 Likes

Man kan jo også si at det er komfortabelt med lavere kurs hvis man har kapital tilgjengelig og tro på selskapet.

Vi vil trolig få endel svar ganske snart.
Det blir bra å få avklaringer.

2 Likes

Det er derfor det er viktig at du tar med spørsmålet og kriteriene du ga Chatgpt, slik jeg gjorde, slik at vi som leser svaret kan vurdere det på riktig måte.

2 Likes

Topp 50 aksjonærer i DSRT utgjør 40.4 mill aksjer av totalt 53.7 mill DSRT aksjer. Det vil si at topp 50 eier 75% av aksjene. Vi er 2514 antall eiere.
Om en er insider her på tekinvestor så ser en fort at det er ikke akkurat panikksalg der blant de topp 50. Vil heller si det er noen få som øker litt. Deriblant meg selv. Hadde tenkt å stoppe på 100k, men klarer ikke å la være å kjøpe når det er rabatt.
Det at kursen faller til 4.3kr aksjen plager meg litt, men det gir meg ikke panikk når jeg ser det blir solgt 1stk aksje og en annen som kjøper 1stk aksje.
Jeg hadde derimot blitt nervøs om flere på topp 50 listen hadde begynt med større nedsalg.

4 Likes

Jeg tror denne jobbannonsen er ny:

Fordi jeg ikke har fulgt Desert Control nøye før, mangler jeg mye informasjon. I dette tilfellet er jeg usikker på flere ting. Jeg ser i siste avnsitt så skrives det: “Potere Search, LLC is an equal opportunity employer…”, når jeg så søker på Google etter info om Potere Search, LLC får jeg som første treff opp deres egen hjemmeside (poteresearch.com) som sier:

“Potere Search | The Trusted Recruiter for Growth Companies … Potere Search is the trusted headhunter for companies that want to scale their revenue from $50 million to $500 million and beyond.”

Er dette nytt for folk her, altså at det ser ut som Desert Control kjøper tjenester fra Potere Search, mulig det også dreier seg om mer enn jobbannonser, men er det ikke litt rart at de ansetter folk i stedet for at man blir direkte ansatt hos Desert Control?

Videre, kanskje det er Potere Search som er årsaken til å flommen av innlegg om Desert Control i sosiale medier for tiden? Jeg bare tenker høyt, jeg har ikke krefter akkurat nå til undersøke dypere.

1 Like