Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 4

Vet du hvordan reglene er for når insidere kan kjøpe aksjer. Tidsperiode ? Når q rapport nå er ute betyr det at for eksempel at en som James kan handle stort?
Etter å ha lest q rapport så skjønner jeg egentlig ikke hvorfor en skal bry seg med å flytte denne frem 12 dager fra hva som er planlagt. Det bør være noe på gang?

Spurte chatGPT:
Primærinnsidere (typisk ledelse, styre, nøkkelpersoner, og andre som ofte sitter på sensitiv info) har strengere regler og rapporteringsplikt til Oslo Børs.

“Trading window” / tillatt periode

Mange børsnoterte selskaper har interne regler som sier at ansatte (særlig primærinnsidere) bare får handle i åpne perioder – som oftest:

Rett etter at kvartalsrapport er offentliggjort (typisk 1–6 uker etter rapporten).

Deretter er det sperreperiode frem til neste rapport.

De sitter nok i innside posisjon nå og kan ikke handle.

1 Like

Tja, tenker det samme. Men hvorfor flytte q rapport frem 12 dager. Var jo ikke noe spesielt der av grunn?

Jeg tror det er for at de er i siste innspurt i kapitalinnhentingen, da er det greit å få unna Q rapport først.

Og det kan jeg være enig i. Blir veldig spennende. Er litt i tvil om hva jeg skal gjøre. Handle mye mer nå på rabatt, syns det er billig nå, eller avvente og spare pengene til en muligens emisjon.
Har lyst å slå til og handle mye mer:-) ta sjansen big time:-)

Ikke spill med mer enn du har råd til å tape :blush:

For å bruke de negative sitt argument mot dem da, tyder på ingen åpen emisjon i markedet :slight_smile:

Det kan være mange plausible årsaker til at en rapport framskyndes, oftest ligger det null dramatikk i det, min erfaring er at ofte skyldes det enkle saker som at deltaker(e) skal på en reise etc. og derav må endre dato for rapport.
Tror man kan avslutte den spekuleringen.
Det mest sannsynlige slik jeg ser det er at det kommer en helt ordinær kapitalinnhenting i løpet av de nærmeste ukene.
Uansett hvordan en kapitalinnhenting gjøres gis det sjelden almisser. Ser noen i diskusjonen over tid trekker fram konkurs som en mulighet, lite her som tyder på et slikt scenario.
Selskapet har åpenbart livets rett, men det må materialisere seg i en betydelig inntektsøkning framover nå, det er begrenset hvor lenge markedet vil støtte “første fase” uten også å se positiv utvikling i bøkene.

Er ikke veldig selgende å senke kursmål, men øke kursmål er det. Skal de kjøre emisjon åpen i markedet vil de prøve å tiltrekke seg kunder.

Jeg vet med 100% sikkerhet at plan A er ikke det Rodjer sier, Plan A er strategisk investor og de har dialog (hatt det en god stund), jeg har en god følelse av at de har en annen plan B også. Men klart både plan A og B kan ryke og da kan fort Plan C være den løsningen Rodjer kommer med.

2 Likes

Tenker de hvert fall må holde guiding fremover, man kan nesten ikke forvente mer enn det, så får vi håpe de overrasker heller enn skuffer.
Tror ikke den konvertibel løsningen til @Secundum er en så dum ide. Det er faktisk en veldig plausibel mulighet som back up løsning om strategisk investor trenger mer tid. Jeg tror ikke James er så aller værst til å forhandle heller. Ser faktisk på vanlig kapitalinnhenting som en nød nødløsning og lav synlighet for at skjer.

Konvertibelt lån er alltid en mulighet, men i denne størrelsesorden som kanskje kreves her er jeg litt i tvil.
Er det signalisert hvor mye de kan trenge, 60-80 mill?

Da tenkte jeg som en Plan B om det drøyer med strategisk investor. Men ville nok hentet for et år nå, 100 mill

Teknologien har jo åpenbart potensiale, det svekker veldig sjansen for at det skal bli noen konkurs nå, om det ikke kommer noen helt plutselig totaltørke i kapitalmarkedet. Er ikke så mange millioner som skal til liksom.

Man bør bekymre seg mye mer for de aksjonærverdiene som ligger på bordet akkurat nå.

2 Likes

Jeg tror du overvurderer risikoen. Er ikke biotech i fase 1 dette.

Jeg er ikke uenig, det er alltid noe man bør vurdere. Som sagt, gis det sjelden almisser ifbm kapitalinnhentinger uansett hvilken form det gjøres på.

Tipper emisjonen lander på 1 kr blank

1 Like

Tipper du tar feil

Risikoen er åpenbar uavhengig av type selskap, man forbruker 15-20 mill mer enn man får inn hvert kvartal og har gjort lenge, mulighetene for inntekter ligger der åpenbart, men garantiene kan ingen tildele.

Helt enig, en ordinær emi blir ikke satt på kronen.
Men, pris avhenger selvsagt av viljen i markedet og blant eksisterende aksjonærer.