Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Noen sentrale momenter fra dagens q pres:

Problemene innen golf - identifisert, relativt begrenset og ryddet opp i hos Woodland og PGA:

“It was only in the weeks later that we noticed some of their you know, a a small number or percentage of their sprinklers were not fully functioning. They were functioning, just not fully functioning. We dug into that deeper and and we’re able to find both the specific challenge with their equipment and have gotten that all rectified now, we do believe. And courses has continued to be open, very productive, and, just looks beautiful, looks amazing, and we’re beginning to see good results there in terms of some water conservation”

Det kommer ett nytt styremedlem. Trolig med erfaring fra bransjen og trolig fra USA:

"…the board will use the upcoming period to expand the board with a new board member. It would be natural for us to have a new board member whose experience and expertise mirror our strategy in landscaping and agriculture, and especially with the personal footprint in The US markets that we are interested. "

Enormt potensiale innen mandler - 200 mill trær bare i California :

“Marty brought out that we have this trial that we plan to install in the almond, market there in California. There are 200,000,000 almond trees in California alone. They’re not all for us, but that’s a very big market, and they’re very thirsty. So we have great hopes for there.”

På terskelen til kommersiell forløsning i Midtøsten , og de trenger den nye enheten:

*I think the Middle East guys really are on the cusp of some large contracts. It’s always been the case in The Middle East that this is elephants. Right? In California, Arizona, all over The US, it’s all about midsize, small, midsize, kinda banging it out a lot of times. In The Middle East, this is about big government contracts. *
And we are seeing activity both in The UAE with soil and with SDC in Saudi Arabia that says some of those big contracts are maturing. I don’t think we’re gonna do 15,000,000 trees next year in The Middle East, because that’s not how this works. We’ll get signed up for a big contract, and it will start with what are sizable deployments, but not million tree kind of deployments. But I do think we’ll see that activity, and I think that will drive conversations about production units. Because as we’ve tried to tell you in the past, the old equipment was good for doing pilots.

It’s hard to do big commercial jobs with them. The new equipment is much better, so I think we’ll have conversations with our partners in that area"

Kontantbeholdningen/finansiell situasjon - de virker å ha full kontroll ( her må klippet sees for å fange opp kroppspråk og hvordan Eismark legger tyngde på ord/ i setninger) :

"We have another question, that is for the Chairman of Desert Control. It says, the company capital needs have been known and communicated to the market for a long time. One month ago, the share price, which effectively the company currency was at Norwegian kroner 7.08. Why was the share issue not carried out of time?

And and he’s asking in a specific reply from Lars.

Lars Eismark, Chairman of the Board, Desert Control: Yeah. So thank you for the question. I think it’s it’s it’s fair question, and it’s a very relevant question. But but let me emphasize very, very clearly. The board or I would even say a board has at all times the responsibility to address the strength of the balance sheet of Desert Control.

And I can assure you that the board has had an ongoing task to pursue all avenues that will strengthen our financial muscle. This has this has not been only the case for the current new leadership and the current board, but that has been the case for a long time going back as well. And needless to say, the board would have, and we still will, as I mentioned before, report any information in these matters that would have been, or are relevant to share with the market. "

6 Likes

Før han svarte ga vel Eismark også uttrykk for at det ikke er alt av informasjon de har lov til å dele.

Presis. Eismark innledet q pres med noe i den retningen.

Rettelse :
Det ble sagt rett før qa.

"And as Lars opened this, and I know many of us on the phone or on the video are interested, we are aware of our cash situation and our burn rate, and we are working quite diligently on that. And, obviously, as a public company around all of these points, whether they’re the great markets, the success, the customer dynamics, the failures, There are things that we’re allowed to, tell you and things we’re not. And I’d ask you in the questioning that you ask those questions.

But if we have questions that we’re unable to answer, I request that you understand that."

1 Like

Vet noen om det finnes link til video av Q2 rapporten ? Fikk ikke sett det live.

(Feil link)

Enda en fra Siemens, ikke så mye nytt, men flott at DSRT virker å få alt dette uten spesielt mye kost. Tenker da på de lave capex de har, og dermed antar at Siemens gjør dette «gratis»

https://www.siemens.com/global/en/company/stories/industry/2025/desert-control-agriculture-desertification-soil-degredation.html

4 Likes

Appen Quartr har lyd og transcript, men ikke video.

1 Like

Masse prat men bare 100.000 i omsetning ?
Eller opps unnskyld, de skal. jo ikke omsette noe nå nei, det er først senere enn gang, når er det egentlig ?

Trodde du var klar over at det er fundamentet for fremtiden som står sentralt nå?
Med arbeidskapital, enheter og prosesser under kontroll så ligger alt til rette for store inntekter innen golf, dadler osv.

Det har stått sentralt en god stund nå og snart er kassen tom

Er alt lykke og fromme når du investerer? Håpe på inntekter av betydning uten å bry seg om å skaffe seg oversikt over hvor inntektene skulle kommet fra? Forvente over tid at man forlengst burde hatt aktivitet av betydning uten å bry seg om at den slags ikke popper opp som troll fra esken?

Når det er sagt; det er ikke akkurat utypisk at man tror at ting vil gå mer problemfritt og i et raskere tempo enn det viser seg. Hadde selv forventet større traction etter hvert i golfmarkedet uten behov for stadige piloter.

2 Likes

Fra Nordnet forum

Bekymringsverdig utvikling for Desert Control

Desert Control leverer nok en svak kvartalsrapport, med et driftsresultat på -16,7 millioner kroner i Q2 2025. Det er et betydelige tap. Resultat før skatt endte på -19,3 millioner kroner, og enda mer alarmerende er at kontantbeholdningen har stupt fra 90,9 millioner til kun 24,8 millioner på ett år.

Selskapet sier selv at dagens kontantnivå kun holder til fjerde kvartal 2025, og at videre drift er avhengig av ny finansiering – noe som er forbundet med høy usikkerhet. Slike uttalelser fra ledelsen er et klart faresignal.

På bakgrunn av svak finansiell utvikling, høy pengebruk, og usikker fremtidig finansiering, vurderes risikoen som svært høy. Jeg anbefaler dere og vurdere aksjen nøye og tenke over deres eksponering mot Desert Control, ingen salgs og vertfall ingen kjøps anbefaling, men tenk dere godt om! Hvor lenge skal folk spytte inn penger her ? Det er stor risiko for at selskapet kan få konkurs, til dere hausere som fortsatt tror på gull og grønne skoger, les rapporten en gang til…

Jeg kommer verken til og kjøpe på kurs 4, 3 eller 2… så dette har ingenting og gjøre med at jeg ønsker kursen ned da jeg også vet at forum har fint lite og si, men folk bør våkne opp og få en forståelse av hvor dårlig dette selskapet er. Jeg har advart før men hausere samt investornytt er ikke enige fordi hovedpersonen + hauserene eier aksjen.

Nå må enhver gjøre sin vurdering, men gårsdagens presentasjon levner ingen tvil om at selskapet jobber med løsninger som vil gjøre noe med kapitalsituasjonen. Og de har jobbet med dette i lang tid.

Før q pres var jeg der at det meste kan skje.
Nå er min betraktning at dette har selskapet veldig god kontroll på. De virker helt ubekymret.

1 Like

[quote=“Bingo123, post:7762, topic:39047”]
Bekymringsverdig utvikling for Desert Control

Desert Control leverer nok en svak kvartalsrapport, med et driftsresultat på -16,7 millioner kroner i Q2 2025. Det er et betydelige tap. Resultat før skatt endte på -19,3 millioner kroner, og enda mer alarmerende er at kontantbeholdningen har stupt fra 90,9 millioner til kun 24,8 millioner på ett år.

Så må man også ta med da at dsrt ikke er i en moden driftsfase, men i en kommeraliseringsfase. Det er ikke unormalt at vekstselskaper går med underskudd mens de bygger marked, teknologi og infrastruktur. Tapene alene sier derfor lite om langsiktig potensial.

Selskapet sier selv at dagens kontantnivå kun holder til fjerde kvartal 2025, og at videre drift er avhengig av ny finansiering – noe som er forbundet med høy usikkerhet. Slike uttalelser fra ledelsen er et klart faresignal.

At selskapet trenger mer kapital er ikke et “faresignal” i seg selv, men en del av vekststrategien. Venture- og vekstcase finansieres trinnvis gjennom emisjoner eller strategiske partnere. Når de hentet penger sist i slutten av 2023, så meldte de og visste allerede da at pengene vill holde til omtrent q4 25. Enig i at det er usikkerhet, men på den andre siden så har Desert control tidligere tiltrukket seg kapital, og når de viser progresjon i markedsadopsjon, vil det ikke være vanskelig å hente mer. Det er ikke likviditeten i seg selv som avgjør, men tilliten i markedet. Og da mener jeg ikke i Norge, men i landene i opererer og som de også har hentet kapital fra tidligere, både saudi og usa.

På bakgrunn av svak finansiell utvikling, høy pengebruk, og usikker fremtidig finansiering, vurderes risikoen som svært høy. Jeg anbefaler dere og vurdere aksjen nøye og tenke over deres eksponering mot Desert Control, ingen salgs og vertfall ingen kjøps anbefaling, men tenk dere godt om! Hvor lenge skal folk spytte inn penger her ? Det er stor risiko for at selskapet kan få konkurs, til dere hausere som fortsatt tror på gull og grønne skoger, les rapporten en gang til…

LNC adresserer enormt store globale problemer: vannmangel, ørkenspredning, og bærekraftig jordbruk. Markedet for løsningen er globalt og voksende, med støtte fra myndigheter, organisasjoner og store aktører. High ris/ high reward.

Jeg kommer verken til og kjøpe på kurs 4, 3 eller 2… så dette har ingenting og gjøre med at jeg ønsker kursen ned da jeg også vet at forum har fint lite og si, men folk bør våkne opp og få en forståelse av hvor dårlig dette selskapet er. Jeg har advart før men hausere samt investornytt er ikke enige fordi hovedpersonen + hauserene eier aksjen.
[/quote]

Innlegget insinuerer at kursfall til 4–3–2 kr er dramatisk, men aksjen har allerede priset inn mye risiko. For en ny investor kan dette faktisk være et gunstig inngangsnivå i forhold til det langsiktige potensialet.
Risiko er åpenbart høy, men det gjelder for de fleste tidligfase-bærekraftselskaper – det betyr ikke at caset er dødt.

Innlegget fremstår svært ensidig og fokuserer kun på kortsiktige tall. Derfor svarer jeg ensidig tilbake, så kan folk kanskje gjøre seg opp sinn egne mening. Kanskje noe midt i mellom, jeg vet ikke. Webcasten i går bør sees, framsto med ro og kontroll og at her kommer det noe. Ligger på 20% åpen emi, 40% på rettet emi med industriell som cornerstone og 40% på rettet emi mot kun industriell her nå. Naturlige er industriell og mann inn i styret.

4 Likes

Dere spinner dette så man blir helt svimmel.

Selskapet sier selv at de er så underkapitalisert at de er ute av stand til å gjøre på langt nær så mye som de skulle ønske, og styret har jobbet hardt med å få på plass ny finansiering i lange tider men nå er kassa i ferd med å gå helt tom.

2 Likes

Så du q pres?
Fikk du med deg hva som ble sagt?

Det her er ikke et selskap i en desperat situasjon.
De virker veldig komfortabel.
De skal ansette flere selgere.
De har langsiktig fokus.
De bedriver ikke kurspleie i det hele tatt.

Det største spørsmålet for meg, hvis de får en ny partner med seg inn, er hvorfor vente så lenge? Det er vel helt naturlig at kursen kommer under press når kassen nærmer seg tom.

1 Like

Helt enig.
Men de har jobbet med dette lenge.
Spørsmålet er om prosessens kompleksitet har blitt undervurdert av Dc og/eller partner x.
Sånt kan dra ut over år hvis det er omfattende.

Det er ikke spinning i det hele tatt, det er to forskjellige innganger fra to forskjellige sider. Med ydmykhet for at det er stor risiko, er dette det helt klart mest sannsynlige utfallet for meg, av den infoen jeg har.

This topic was automatically closed after reaching the maximum limit of 7500 replies. Continue discussion at Desert Control Group - Småprat 4.