Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Det kan muligens være at prisen MDC betaler for LNC av DC er relativt stabil, og at oppdragenes totalpris styres av oppdragets natur. Men, nå eier vel DC 49 % av MDC, så det kan vel ikke være et stort problem.

Tipper de har god kontroll på dette…

1 Like

Fokuset på å videreforedle vannressursene på en mest mulig bærekraftig måte vil nok ikke akkurat minske med tiden. Det sørvestlige USA har kniven mer og mer på strupen og Desert Control kunne ikke ha timet sin inntreden særlig bedre.

9 Likes

Deler av artikkelen:

Verdt å lese, mer inngående om (vann)utfordringene til den samme bonden:

4 Likes

4 Likes

3 Likes

Arizona produserer jordbruksprodukter som krever betydelige mengder vann. Stadig flere bønder blir tvunget til å gå over til mer vannrestriktive vekster som en konsekvens av minkende vanntilgang. Noe som er alt annet enn optimalt av en rekke grunner, foruten rent økonomisk:

Herunder ytterligere mulige insentiver for å ta i bruk LNC. Som en ren nødvendighet.

6 Likes

Det er vel ingen tvil om at det er store utfordringer knyttet til vannmangel i verden, således er det heller ingen tvil om at LNC kan bli en gamechanger. Både i et bærekraftsperspektiv og i min aksjeportefølje :sunglasses:

Det er ikke vanskelig å se for seg at DSRT går som en kule når noen først trykker på avtrekkeren!

5 Likes

Stadig nye områder

1 Like

Heisan.
En liten situasjons rapport fra Portugal/Spania.
Har et sted i Portugal, hvor vi er så ofte vi kan.
Som tidligere rapportert så er det vannkrise i begge land.
Var på en tur for å besøke noen venner i Marbella/Spania denne uken.
Kjørte fra Algarve via Sevilla og gjennom Andalucia.
I Sevilla var det ca 46 grader varmt.
Men for DCG sin del så tenkte jeg på dem gjennom hele turen på de Andalusiske stepper.
Med to millioner hektar olivenmarker er Spania verdens største produsent av oliven og olivenolje. De produserer 40 % av all olje i verden. 310 000 hektar av Andalucía er dekket av oliventrær. De beste olivenene og olivenoljene kommer herfra, hvilket blant annet skyldes det varme klimaet. Det går for øvrig med rundt 10 kg oliven for hver liter olivenolje.
Jeg tok tiden. Det var ca 1 times kjøring hvor det var sammenhengene oliven trær områder hele veien. På Fjell topper, daler. Overalt….
Og vannkrise med bibelske proposjoner er der, NÅ.
Nå håper jeg kun på suksess for metoden med LNC og manges lykke vil bli realisert alt fra bønder, land eiere, og selvfølgelig aksjonærer.

8 Likes

Frykter tørke kan gå ut over vinproduksjonen
Voldsomme hetebølger herjer nå i Europa. – Sliter fryktelig, sier norsk vinbonde i Italia.

– Er det en liten katastrofe? spør programleder Ugo Fermariello i NRK Nyhetsmorgen.

– Ja, det vil jeg si.

Vanligvis er det ingen begrensninger på vanning der Refstad driver gård. Jordsmonnet er sandete, og holder dårlig på fuktighet, så det må vannes hyppig. Derfor er det kritisk at det nå har blitt lagt begrensninger på vanningen.

– Nå får vi ikke lov å vanne, for magasinene er tomme. Så vi håper det modner, men det er ikke sikkert, sier Refstad om druene som en dag skal bli vin.

DCG har “trolldrikken” som fungerer.
Foregår nok mye bak kulissene.
Tilliten ligger hos OKS og co, håper de velger riktige hester å satse på

8 Likes

Det er «fantastiske» nyheter mister …som alt annet som blir postet her på selskapsforumet når det gjelder tørke, hungersnød, vannkrise etc. for oss investorer å eventuelle brukere av produktet som kjenner caset DC å vet ifra piloter og samarbeidsavtaler hva LNC er godt for. Så får vi bare håpe nå fremover at bolaget som de selv har presisert når ut til mangfoldet med sitt budskap at de har… om ikke løsningen, men en meget god bidragsyter på utfordringene. Jeg vil bli forundret hvis ikke kursen er doblet innen utgangen av året.

4 Likes

Hørte podcasten nå.

Jeg har ikke tenkt så nøye på det før, men at en hel kvadratmeter kan behandles med under 1 kg leire er ganske utrolig. I volum tilsvarer det 6 - 8 dl leire. Tenk at man med godt under et fullt litermål kan behandle et så stort område!

Ellers noterer jeg meg at OKS ved 20:50 minutter sier at de neste par ukene og månedene kommer til å ha inititativer (piloter?) med bønder i Yuma og Arizona.

11 Likes

:+1:Bare å kjøpe litt mer da på disse sommerdagene med nedgang på lave volumer

Tror ikke det er $2 det står og faller på for mange. Det er vel heller at flere ville ha sett effekten på diverse piloter noe vi nå nærmer oss data på før de går til innkjøp. Ser for meg flere salgs meldinger utover høsten.

Desert Control
Nesten merkelig at de ikke blir kjøpt opp av f.eks Aramco.
Verdien av selskapet er på en drøy milliard…
Peanøtter, dersom DCG kan sitte med en del av en løsningen på
jordbruk i tørkerammede områder.
Med besparing av vann som har blitt en mangelvare, overalt. Til og med i nord Europa.
Da hadde det blitt laget en drøss med «Clustere», umiddelbart og LNC blitt rulla ut i stor fart…

Er vel ikke bare å kjøpe opp ? Altså slenge på 30% premie og sikre seg selskapet
Så enkelt er det vel ikke
Hvis hovedaksjonærene tenker DC vil vokse seg mye mer verdifullt i løpet av de neste årene så selger de vel ikke nå?

1 Like

Mange muligheter her. De må jo ikke selge hele selskapet.De har jo en samarbeids partner i UAE, Mawarid. Hvor moralen er at det er bedre å ha 49 % av mye, enn å ha 100% av «kanskje» ingenting. Med det mener jeg at det er veldig ressurs krevende å gå inni et marked med begrensede ressurser. Blir litt på samme måten her. Få inn en partner med store ressurser.

Min gjetting :
Deserts produkt, leveransesikkerhet og prosess/plan for effektivisering /oppskalering/prisreduksjon har en mye større verdi enn det finansielle som i å kjøpe selskapet.

Jeg tror det er prematurt for en aktør som aramco å kjøpe DC nå

1 Like

Spenstig jaffs på 94k aksjer :sunglasses:

3 Likes

Utenfor bok?